SharePoint tiedonhallintajärjestelmänä

SharePoint on yksi laajimmista tiedonhallintajärjestelmistä. Se voi olla yrityksen tai yhteisön intranet eli sisäinen verkko, jossa organisaation asiakirjat pysyvät hyvässä järjestyksessä. SharePoint voi toimia myös alustana organisaation extranetille, jonka kautta välitetään informaatiota sidosryhmille.

SharePointia voi käyttää myös tavallisten internetsivujen julkaisualustana. SharePoint-koulutuksen avulla sinun on helppo löytää juuri omalle organisaatiolle sopivat ominaisuudet.

SharePoint-koulutukset ovat suunnattuja eri käyttäjäryhmille

Organisaatiot käyttävät SharePointia sivustojen luomiseen. Sitä voidaan hyödyntää myös turvallisena tietojen tallennus-ja jakamispaikkana, josta tiedot ovat saatavilla lähes millä tahansa laitteella. Kun organisaatiossa on käytössä Microsoft SharePoint -tiedonhallintajärjestelmä, voidaan organisaation työntekijät katsoa kuuluviksi erilaisiin käyttäjäryhmiin, kuten sisällöntuottajiin ja ylläpitäjiin.

Ylläpitäjille suunnatut SharePoint -koulutukset käsittelevät muun muassa seuraavia asioita:

• kirjastojen ja listausten rakentaminen
  • navigaation asetusten määrittäminen
  • sivustojen hallinta
  • metatietomallien hyödyntäminen.

SharePoint sisällöntuottajalle

Suurin osa organisaation käyttäjistä sen sijaan ovat tavallisia sisällöntuottajia. Sisällöntuottajien koulutuksissa opetellaan esimerkiksi luomaan sivuja SharePointin avulla, harjoitellaan tiedonhakemista järjestelmässä tai yhteisen kalenterin käyttöä.

Käyttäjille tärkeää tukea SharePointin käyttöönottovaiheessa

Jos organisaatiossa suunnitellaan SharePointin käyttöönottoa, kannattaa jo suunnitteluvaiheessa pitää huolta SharePoint-koulutuksiin osallistumisesta ja niiden järjestämisestä organisaation sisällä. Muutoin on vaarana, että uusi järjestelmä otetaan käyttöön niin nopeasti, että rivihenkilökuntaa ei ehditä kunnolla kouluttaa. Tällöin ohjelmiston käyttö ei ole välttämättä erityisen sujuvaa ja motivoivaa.

SharePoint-koulutukset kannattaa yleensä aloittaa suunnittelusta vastaavista henkilöistä. Kouluttava ammattilainen omaa ajankohtaisen tiedon ohjelman uusista päivityksistä ja myös lähitulevaisuuden muutoksista. SharePoint-koulutuksessa saatu informaatio antaa hyvän pohjan suunnittelutyölle. Koulutuksen jälkeen on helpompi löytää vastaus ydinkysymykseen eli siihen, mitä juuri meidän organisaatiomme tarvitsee.

Parhaimmillaan innostavan ja osaavan ammattilaisen järjestämät SharePoint-koulutukset saavat osallistujat oppimaan järjestelmän hyödyt ja tekniikat nopeasti ja kattavasti.

SharePoint täydennyskoulutus kannattaa käyttöönoton jälkeenkin

Organisaation koulutustarve usein jatkuu SharePointin käyttöönottovaiheenkin jälkeenkin. Uudetkin työntekijät kannattaa yleensä perehdyttää SharePointiin ja sen uusiin ominaisuuksiin, jotta yhteistyö alustalla sujuisi mutkattomasti. SharePoint-koulutuksia on saatavilla kattavasti eri kohderyhmien, käyttäjätyyppien ja taitotasojen tarkoituksiin.

Lähteet: Microsoft Office Support; Tieturi