Tulityökortti valmistaa tulenarkoihin tilanteisiin

Tuli on elementti, jonka kanssa työskenteleviltä henkilöiltä vaaditaan erityistä osaamista turvallisuuden takaamiseksi. Sinun tulee suorittaa tulityökortti, mikäli teet tulitöitä ja tulityöpaikkasi ei ole koko ajan vakituinen.

Mikä on tulityökortti?

Tulityökortti on tulitöiden turvallisuustutkinto. Tulitöitä tekevällä on oltava voimassa oleva tulityökortti. Tulitöillä tarkoitetaan töitä, joiden tekemisessä syntyy kipinöitä tai jossa käytetään liekkiä tai muuta lämpöä sekä palovaaraa aiheuttavia töitä. Yleisimpiä työpaikkoja, joissa tulitöitä tehdään, ovat rakennustyömaat sekä metalli- ja kemianteollisuuden työpaikat. Jos teet katto- ja vedeneristystöiden tulitöitä, tulityökortin suorittaminen riittää etkä tarvitse tähän erillistä korttia.

Kauanko tulityökortti on voimassa?

Tulityökortti on voimassa viisi vuotta suorituksen ajankohdasta. Tulityökorttia varten käydään tulityökurssi. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) myöntämä tulityökortti on voimassa Suomen lisäksi myös Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa. Samaan tapaan kyseisissä Pohjoismaissa myönnetty tulityökortti hyväksytään Suomessakin.

Miten tulityökortin saa?

Tulityökortin saa osallistumalla tulityökorttikoulutukseen. Tulityökortti on hyväksytyllä testisuorituksella saatava määräaikainen kortti, jonka haltija on oikeutettu tulitöiden tekemiseen. Kortti on Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) myöntämä, mutta koulutusta tarjoavat useat eri tahot ympäri Suomen. Kortin tarkoituksena on antaa työntekijälle valmiudet ennalta ehkäistä tulityöonnettomuuksien syntyminen.

Minkälainen tulityökorttikoulutus on ja kauanko se kestää?

Tulityölupa eli tulityökortti suoritetaan päivän mittaisella tulityökurssilla, jonka hyväksytystä suorittamisesta saa todistukseksi tulityökortin.

Kurssilla käsitellään seuraavat aiheet ja harjoitukset:

• Tulityöt turvallisesti
  • Vastuut ja velvollisuudet
  • Tulityöriskit eri toimintaympäristöissä
  • Turvatoimet eri toimintaympäristöissä ja suojausharjoitus, turvallisuus
  • Toiminta onnettomuustilanteessa
  • Alkusammutusharjoitus
  • Koe, kysymysten käsittely ja kurssin päättäminen

Kuka tarvitsee tulityökortin?

Tulitöiksi katsotaan kipinöintiä aiheuttavat erilaiset hitsaustekniikat, leikkaustekniikat ja metallien hionta. Lisäksi työt, joissa käytetään lämpösäteilyä tuottavaa työvälinettä, kuten kuumailmapuhallinta, kaasupoltinta, muuta avoliekkiä tai näihin verrattavaa voimakasta lämpösäteilyä tuottavaa työvälinettä. Tilapäisellä tulityöpaikalla työskenneltäessä tulityöntekijällä tulee olla voimassa oleva tulityökortti.

Onko tulityökortti pakollinen?

Työskennellessäsi tilapäisellä tulityöpaikalla sinulla tulee olla voimassa oleva tulityökortti. Et tarvitse tulityökorttia, jos tulityöt tehdään vakituisella tulityöpaikalla, jolloin tulitöiden tekemiseen on rajattu sellainen eristetty ympäristö, jossa tulityöt voidaan tehdä turvallisesti.

Miten tulityökortti uusitaan?

Jos korttisi on vanhentumassa, voit suorittaa uuden kortin valintasi mukaan itsenäisesti suoritettavassa verkkokoulutuksessa tai kaikille yhteisessä lähiopetuksessa. Huomioithan, että verkkokoulutusvaihtoehto on mahdollinen vain silloin, kun korttisi on vielä voimassa eikä se ole ehtinyt vanhentua.

Voiko tulityökortin saada sähköisenä?

Kun tulityökortin on saanut, sen voi ladata myös mobiililaitteelle, jossa se kulkee mukana.

Kadotitko tulityökorttisi?

Jos korttisi sattui hukkumaan etkä ole ladannut sitä puhelimeesi, voit ostaa sen SPEK:n verkkosivuilta.

Lähteet: alertum.fi, spek.fi

Usein kysytyt kysymykset

• Tulityökortti on voimassa viisi (5) vuotta kortin suoritusajankohdasta.

• Tulityökortin tarvitsevat kaikki tulitöitä tekevät ja tulityöluvan myöntäjät.

• Tulitöitä ovat esimerkiksi poltto- ja kaarileikkaus, kipinöintiä aiheuttava kaasu- ja kaarihitsaus, laikkaleikkaus ja metallien hionta.

Tulitöitä ovat myös sellaiset työt, joissa käytetään kaasupoltinta, muuta avoliekkiä, kuumailmapuhallinta tai muuta näihin verrattavaa voimakasta lämpösäteilyä tuottavaa työvälinettä.