Työturvallisuuskortti

Työturvallisuus on olennainen osa työyhteisöjen jokapäiväistä arkea. Jokaisella työntekijällä tulee olla oikeus turvalliseen työympäristöön. Työturvallisuuskorttikoulutus on kätevä tapa ylläpitää tietoisuutta työturvallisuudesta työpaikoilla. Työturvallisuuskorttien myöntämistä valvoo ja ohjaa Työturvallisuustoimikunta.

Mikä on työturvallisuuskortti?

Suomessa sattuu vuosittain yli satatuhatta työtapaturmaa. Tapaturmien ehkäisemiseksi  ja työpaikkojen turvallisuuden kehittämiseksi on luotu työturvallisuuskorttikoulutus. Työturvallisuuskorttikoulutuksen hyväksytysti suorittanut työntekijä on oikeutettu saamaan työturvallisuuskortin.

Työturvallisuuskortti on todistus siitä, että työntekijä hallitsee työturvallisuuteen liittyvät asiat. Kortti on voimassa viisi vuotta, jonka jälkeen se täytyy uusia käymällä koulutus uudestaan.

Kuka tarvitsee työturvallisuuskortin?

Työturvallisuuskortti soveltuu kaikille ammattiryhmille. Se on yleinen etenkin teollisuuden aloilla, mutta soveltuu yhtä hyvin julkiselle sektorille, telakoille ja monille muille aloille.

Työturvallisuuskortti ei ole pakollinen esimerkiksi jonkin viranomaistahon puolesta, mutta sen suorittamista suositellaan vahvasti. Jotkut työnantajat saattavat edellyttää voimassa olevaa työturvallisuuskorttia. Joskus myös yritys saattaa toimia alihankkijana organisaatiolle, joka edellyttää toimitusketjuiltaan työturvallisuuteen sitoutumista.

Mikä on työturvallisuuskorttikoulutus?

Työturvallisuuskoulutuksessa työntekijät koulutetaan kiinnittämään huomiota työturvallisuuteen, arvioimaan riskejä ja ymmärtämään työturvallisuuden merkityksen. Koulutus ei kuitenkaan korvaa työntekijöiden työpaikkakohtaista perehdyttämistä.

Työturvallisuuskorttikoulutus maksaa kouluttajasta riippuen noin sadan euron verran. Monet työnantajat sisällyttävät työntekijöiden perehdytykseen myös työturvallisuuskorttikoulutuksen käymisen. Työturvallisuuskorttikursseja on mahdollista saada kouluttajasta riippuen muillakin kielillä kuin suomeksi.

Työturvallisuuskorttikoulutus on osa ammatillista täydennyskoulutusta. Koulutuksesta on mahdollista saada myös kuljettajan jatkokoulutuksen ammattipätevyysmerkintä.

Työturvallisuuskorttikurssin sisältö

Työturvallisuuskorttikoulutuksen ja tentin kokonaiskesto on 8 tuntia. Tentti suoritetaan työturvallisuuskorttikurssin yhteydessä koulutuspäivän päätteeksi ja tentin kysymykset koskevat kurssilla käsiteltyjä aiheita.

Keskeisiä teemoja ovat:

• Vastuut yhteisellä työpaikalla, työsuojelu ja työterveyshuolto
  • Riskienhallinta, johon kuuluu esimerkiksi vaarojen tunnistaminen ja riskien arvioiminen
  • Työpaikan kuormitustekijät
  • Perehdyttäminen työtehtäviin
  • Turvallisuuden huomioiminen työvälineissä ja erilaisissa töissä
  • Toiminta onnettomuustilanteissa

Työturvallisuuskortti on voimassa viisi vuotta. Jos työturvallisuuskorttisi on hukkunut, voit tilata uuden kortin Työturvallisuuskeskuksen sivuilta.

Lähteet: Työturvallisuuskeskus, Koulutusmaailma

Usein kysytyt kysymykset

• Työturvallisuuskortti on voimassa viisi (5) vuotta kortin suoritusajankohdasta.

• Työturvallisuuskortti soveltuu kaikille ammattiryhmille. Työturvallisuuskortti ei kuitenkaan ole lakisääteinen, mutta jotkut työnantajat saattavat edellyttää voimassa olevaa työturvallisuuskorttia. Yleinen muun muassa teollisuuden aloilla, telakoilla ja julkisella sektorilla.

• Työturvallisuuskortti osoittaa pätevyyden koskien työturvallisuutta. Työturvallisuuskortin suorittaminen takaa perustiedot työympäristön vaaroista ja työsuojelusta työpaikalla. Työturvallisuuskortin saanti edellyttää työturvallisuuskorttikurssin hyväksyttyä suorittamista.