Haullasi ei valitettavasti löytynyt yhtään tulosta, tee Uusi haku

Laboratorioalan koulutus

Mikä on laborantti?

Laborantti analysoi muun muassa elintarvikkeita, lääkkeitä, maaleja, kosmetiikkaa ja ympäristönäytteitä. Laborantti työskentelee laadunvalvonnan, tuotantoprosessien seurannan, tutkimuksen ja tuotekehityksen parissa. Laborantti joutuu jatkuvasti kehittämään ammattitaitoaan laitteiden ja menetelmien uudistuessa, mikä tekee ammatista mielenkiintoisen ja haasteellisen.

Laboranttien työpaikkoja ovat laboratoriot, jotka toimivat esimerkiksi teollisuuden tuotekehityksessä ja laadunvalvonnassa, yliopistojen ja korkeakoulujen tutkimuksessa, kuntien elintarvikevalvonnassa sekä ympäristönsuojelussa. Laborantiksi voit kouluttautua opiskelemalla laboratorioalan perustutkinnon.

Mikä on laboratorioanalyytikko?

Laboratorioanalyytikko on biologisten ja kemiallisten laboratorioanalyysien asiantuntija. Laboratorioanalyytikon osaamisalueita ovat laadukas ja turvallinen laboratoriotyöskentely, analyysitulosten raportointi ja tulosten arviointi, tilastollisten menetelmien hyödyntäminen sekä analyysimenetelmien kehittäminen ja validointi. Laboratorioanalyytikoksi voit kouluttautua opiskelemalla ammattikorkeakoulututkinnon.

Laboratorioalan perustutkinto

Laborantti on suorittanut laboratorioalan toisen asteen perustutkinnon. Ammattikoulussa suoritettu laboratiorioalan perustutkinto koostuu pakollisista ja valinnaisista tutkinnon osista. Pakolliset tutkinnon osat ovat laboratorion perustyöt, orgaaninen ja kromatografinen analytiikka, bioanalytiikka sekä mittaukset ja laiteanalytiikka.

Koulutus painottuu käytännön töihin laboratoriossa, mutta teoriaopintoja on myös paljon. Opinnoissa pääaineena on kemia, jonka lisäksi opiskellaan esimerkiksi laadunhallintaa ja mikrobiologiaa.

Laborantin jatkotutkintomahdollisuudet

Toisen asteen ammatillisen perustutkinnon suorittanut henkilö voi jatkaa opintojaan korkeakouluun. Laboratorioalaan liittyviä korkeakoulututkintoja ovat esimerkiksi:

• laboratorioanalyytikko (AMK-tutkinto)
  • kemiantekniikan insinööri (AMK-tutkinto)
  • paperitekniikan insinööri (AMK-tutkinto)
  • kemiantekniikan diplomi-insinööri (yliopistotutkinto)
  • filosofian maisteri pääaineena kemia (yliopistotutkinto)

Hygieniaosaamisen koulutus

Muun muassa päiväkodeissa ja hoivakodeissa työskenteleville henkilöille järjestetään hygieniaosaamisen koulutusta. Hygieniaosaamisen koulutusten tavoitteena on mahdollistaa:

• turvallinen toimintaympäristö hyvillä hygieniakäytänteillä
  • epidemioiden ennaltaehkäisy
  • tarttuvien tautien leviäminen