Italian kielen koulutus – opi italialaista tapakulttuuria

Noin 70 miljoonaa ihmistä puhuu äidinkielenään Italiaa. Valtaosa heistä asuu Italiassa, mutta italiaa puhutaan myös Vatikaanivaltiossa, San Marinossa ja esimerkiksi Sveitsissä. Italian kielen juuret ovat 1200–1300 -lukujen Toscanan ja Firenzen alueen murteissa.

Muun muassa katolinen kirkko käyttää usein italian kieltä virallisissa asiakirjoissa latinan sijaan.

Italian kielen ominaispiirteet

Italian kielessä on latinalaisia aakkosia käyttävien kielten tapaan kaksoiskonsonantteja, jotka lausutaan pitkinä. Italia muistuttaa hieman latinaa, ja se on maailmalla tunnettu kieli.

Italian kielessä substantiivit jakautuvat maskuliiniin ja feminiiniin. O-päätteiset sanat ovat yleensä maskuliineja, ja a-päätteiset feminiinejä, kun e-päätteiset sanat puolestaan voivat olla kumpaa sukua tahansa.

Italian kielelle ominaista on myös vahva elekieli, joka auttaa kommunikoinnissa, mikäli kieli ei vielä suju kuin vettä vain.

Italia – kulttuurin ja opiskelun kieli

Italia on kulttuurin kieli, ja italiaa opiskelessa voi samalla tutustua koko Euroopan historian kannalta merkittävään kirjalliseen perintöön, näytelmäkirjallisuuteen, musiikkiin ja elokuvahistoriaan.

Italiaa opiskelee maailmalla noin puoli miljoonaa ihmistä. Italialaisten kanssa asioiminen ja Italiassa matkustaminen saa uuden säväyksen, kun kommunikointi sujuu italiaksi.

Italian kieltä opiskellessa myös maan kulttuuri, ruokatavat ja erilaiset perinteet tulevat tutuksi. Italialaiset rakastavat ruokaa ja ruoasta puhumista – ruokapöydän äärellä puheensorina on yleensä taukoamatonta!

Tutustu Italian sanastoon ja kielioppiin

Italian kielen kursseilla tutustutaan kielen sanastoon, fraaseihin, kielioppiin ja ääntämiseen. Italian kieltä opetetaan eri puolilla maailmaa, ja tarjontaa löytyy aina verkkokursseista räätälöityihin kielikoulutuksiin.

Suullista kielitaitoa harjoitellaan esimerkiksi käytännön tilanteissa kuten tapaamisissa, puhelinkeskusteluissa ja vapaamuotoisissa keskusteluissa.

Räätälöidyillä italian kielen kursseilla voidaan syventyä juuri niihin kielen osa-alueisiin ja sanastoon, jonka oppimiseen sinulla tai organisaatiosi henkilöstöllä on suurin tarve. Kielikoulutuksessa voidaan keskittyä esimerkiksi jonkin alan ammattisanastoon.

Lähteet: Yle Oppiminen, Istituto Italiano di Cultura Helsinki