Haullasi ei valitettavasti löytynyt yhtään tulosta, tee Uusi haku

Viron kielen kurssi

Viron ja Suomen välillä käy vilkas liikenne, ja monet suomalaiset yritykset toimivat aktiivisesti Virossa. Suomessa vironkieliset ovat olleet jo vuosia yksi suurimmista kielivähemmistöistä.

Viron kielen taidosta on siis hyötyä Suomenlahden molemmilla puolilla. Viron kielen kurssilla hankittu taito ei valu hukkaan, kun kielitaitoa pääsee hyödyntämään nopeasti.

Viron kielen opiskelu kannattaa monella alalla

Viron kielen kurssista hyötyvät monen alan toimijat: kaupan alalla vironkielinen asiakaspalvelu on arvossaan, matkailualalla viro on tärkeä osa yrityksen kielivalikoimaa ja rakennusalalla viron kieltä tarvitaan lähes jokaisella työmaalla.

Viron kieltä voi opiskella Suomessa lähiopetuksessa, verkkokursseilla tai yksityistunneilla. Kaikkein tehokkainta kielen oppiminen on silloin, kun se tapahtuu kohdemaassa, jolloin kielitaitoa pääsee käyttämään jo kurssin aikana.

Viro on suomen sukukieli

Viro ja suomi ovat sukukieliä, joten monet viron kielen sanat voivat kuulostaa samalta kuin suomen kielessä. Kielissä on kuitenkin myös runsaasti eroja. Viron kielessä on esimerkiksi kolme erilaista kestoastetta, joten äänteitä vuodaan tuottaa kolmessa eri pituudessa.

Lisäksi viron kieleen kuuluu äänne õ, joka lausutaan suomen u-äänteen tapaan, mutta äänne muodostetaan taaempana. Hyvänä vinkkinä õ-äänteen tuottamiseen toimii seuraava: lausu suomen kielen u-äänne, mutta hymyile samalla todella leveästi.

Kielisukulaisuus auttaa opiskelussa

Suomenkielisen on helppo aloittaa viron kielen opiskelu. Viron kielen kurssilla alkeet oppii nopeasti, koska yhtäläisyyksiä suomen kieleen on paljon. Esimerkiksi viron kielellä esittäytyminen tapahtuu lähes samalla tavalla kuin suomeksi.

Toisaalta kielisukulaisuuteen voi myös kompastua. Virossa ja suomessa on useita kirjoitus- ja ääntöasultaan samoja sanoja, joiden merkitys ei kuitenkaan ole sama molemmissa kielissä. Viron kielen kurssilla opit, mitkä sanat kantavat samaa merkitystä molemmissa kielissä ja mitä sanoja kannattaa välttää.