...

Hyvinvointikoulutukset auttavat oman hyvinvoinnin ylläpitämisessä

Hyvinvointi on kokonaisvaltainen käsite ihmisen henkiselle ja fyysiselle tasapainolle. Tärkeitä hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ovat kulttuuri, huumori, liikunta, ravinto, uni sekä riittävä vapaa-aika.

Hyvinvoinnista puhuessa voidaan viitata yksilön hyvinvoinnin lisäksi yhteisötason hyvinvointiin.

Mistä hyvinvointi koostuu?

Terveydellä tarkoitetaan tasapainoista ja hyvää ruumiin sekä hengen tilaa. Maailman terveysjärjestön määritelmän mukaan terveys on " täydellinen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila eikä vain sairauden puutetta". Terve ihminen on siis yleensä myös hyvinvoiva ihminen.

Hyvinvoinnin kokemuksen voi sanoa olevan täysin yksilöstä riippuvaista. Monesti hyvinvoinnin tekijät jaetaan kolmeen ulottuvuuteen. Nämä ulottuvuudet ovat terveys, materiaalinen hyvinvointi ja elämänlaatu. Toiset arvostavat enemmän hyvää tulotasoa ja materiaa, kun toisille hyvinvointi on onnellinen parisuhde ja turvallinen elinympäristö. Mahdollisuus urheilla ja liikkua luonnossa sisältyvät monen hyvinvoinnin käsitteeseen.

Miten kehittää omaa hyvinvointia?

Omaa hyvinvointia voi harjoittaa panostamalla itselleen tärkeisiin asioihin ja tekemällä päätöksiä, jotka edesauttavat oman hyvinvoinnin ylläpitoa. Omaa hyvinvointia on mahdollista kehittää myös siihen tarkoitetuilla koulutuksilla.

Hyvinvoinnin koulutukset keskittyvät mm. ravitsemukseen, henkiseen hyvinvointiin, stressinhallintaan sekä fyysisen hyvinvoinnin saavuttamiseen. Jos et voi henkisesti tai fyysisesti hyvin, yhtenä vaihtoehtona on miettiä hyvinvointikoulutuksiin osallistumista.Osalle voi olla hyötyä myös asiaan kouluttautuneesta hyvinvointivalmentajasta.

Henkisen hyvinvoinnin koulutukset auttavat elämän kriiseissä

Hyvinvointikoulutukset eivät suoranaisesti tarjoa ratkaisua kaikkiin elämän kriiseihin, mutta ne voivat olla apuna monen solmukohdan aukaisemisessa ja henkisen kuorman vähentämisessä.

Henkisen hyvinvoinnin koulutusten keskeisiä sisältöjä ovat esim.

• Stressinhallinta
  • Mindfulness eli tietoinen läsnäolo
  • Henkinen hyvinvointi ja jaksaminen

Liikunta edistää fyysistä hyvinvointia ja ylläpitää terveyttä

Liikunta ja urheilu ovat välttämättömiä ihmisen terveyden kannalta. Liikunta vapauttaa myös endorfiinia ja on täten suorassa yhteydessä niin fyysiseen kuin henkiseenkin hyvinvointiin.

On hyvä muistaa, että ihmiset ovat erilaisia tässäkin asiassa. Sopivan liikuntamuodon löytäminen voi olla isossa roolissa fyysisen hyvinvoinnin löytämiseksi. Myös arkiliikunta, kuten portaiden kävely hissin sijaan tai pyöräily autolla ajamisen sijasta on hyvä vaihtoehto. Myös fyysisen hyvinvoinnin kehittämiseen on tarjolla eri koulutuksia. Aiheena voi olla esimerkiksi:

• Liikunta ja fyysinen hyvinvointi
  • Ravitsemus ja ravintoneuvonta

Hyvinvointivalmentajan tehtävä on olla tukena elämän haasteissa

Hektinen arki ja stressaavat elämäntilanteet saattavat kuluttaa ihmisen voimavaroja. Tälläisissä tilanteissa voi hyvinvointivalmentajasta olla apua, sillä koulutetut hyvinvointivalmentajat ovat valmiita tarjoamaan apua lähes millä tahansa elämän osa-alueella. On tärkeä kuitenkin muistaa, että hyvinvointivalmentaja ei ole personal trainer, riippuvuustyön ammattilainen eikä terapeutti.

Hyvinvointivalmentajan koulutuksia on tarjolla eri oppilaitoksissa ja eri pituisina. Jos olet kiinnostunut oman hyvinvoinnin kehittämisen lisäksi myös muiden auttamisesta, niin tutustu koulutustarjontaan sivuillamme ja opiskele hyvinvointivalmentajaksi!

Lähteet: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Suomen Mielenterveysseura, UKK-Instituutti

Hakuehdotuksia