Nuorisotyön koulutus

Mitä on nuorisotyö?

Nuorisotyön tarkoituksena on tukea nuorten kasvua ja itsenäistymistä, edistää aktiivista kansalaisuutta ja sosiaalista vahvistumista sekä parantaa kasvu- ja elinoloja. Monet eri tahot, kuten valtio, kunnat, seurakunnat, nuorisoalan tai nuorten järjestöt, liikuntaseurat ja -järjestöt sekä sosiaalialan yritykset ja ammatinharjoittajat, tekevät nuorisotyötä yhteistyössä toistensa kanssa. Nuorisotyö kohdistuu alle 29-vuotiaisiin ja se on sekä korjaavaa että ennaltaehkäisevää.

Nuorisotyöllä parannetaan nuorten elinoloja ja luodaan edellytyksiä nuorisotoiminnalle. Nuorisotyöhön sisältyy mm. nuorisotilojen toimintaa, harrastuskerhoja, koululaisten iltapäivätoimintaa, yökahviloita, leirejä, työpajoja, tapahtumia, monikulttuurisuustyötä, erityisnuorisotyötä ja nuorisotiedotustyötä. Nuorisotyöhön kouluttaudutaan nuoriso-ohjaajan koulutuksessa.

Esimerkkejä nuorisotyön ammattinimikkeistä

• Nuorisotyöntekijä
  • Erityisnuorisotyöntekijä
  • Nuoriso-ohjaaja
  • Nuorisotyönohjaaja
  • Nuorisotoiminnanohjaaja
  • Nuorisotoimenohjaaja
  • Sosiaaliohjaaja
  • Sosiaalityöntekijä
  • Yhdyskuntatyöntekijä
  • Lasten ja nuorten erityisohjaaja
  • Nuorisotyön koordinaattori
  • Nuorisosihteeri
  • Nuorisokodinohjaaja
  • Nuorisokodin johtaja
  • Sosiaalialan laitoksen johtaja
  • Nuorisotoimenjohtaja
  • Koulukuraattori
  • Nuorisopoliisi
  • Liikunnanohjaaja

Minkä koulutuksen nuoriso-ohjaaja tarvitsee?

Nuoriso-ohjaajaksi voit kouluttautua toisen asteen perustutkinnossa tai korkeakoulussa.

Nuorisotyön tutkintokoulutus

TOISEN ASTEEN KOULUTUS

• Toisen asteen ammatillinen nuoriso- ja vapaa-ajan ohjauksen perustutkinto, tutkintonimike nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaaja.
  • Toisen asteen ammatillinen lapsi- ja perhetyön perustutkinto, tutkintonimike lastenohjaaja
  • Toisen asteen ammatillinen sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, tutkintonimike lähihoitaja, suuntautuminen lasten ja nuorten hoitoon ja kasvatukseen
  • Lasten ja nuorten erityisohjaajan ammattitutkinto
  • Romanikulttuurin ohjaajan ammattitutkinto
  • Romanikulttuurin ohjaajan erikoisammattitutkinto

KORKEAKOULUTUS

• AMK:ssa kansalaistoiminta ja nuorisotyö, tutkintonimike humanistisen alan ammattikorkeakoulututkinto yhteisöpedagogi (AMK)
  • AMK:ssa sosiaaliala suuntautuen nuorisotyöhön, tutkintonimike sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto sosionomi (AMK)
  • Yliopistossa sosiaalitieteet, alempi korkeakoulututkinto valtiotieteiden kandidaatti tai yhteiskuntatieteiden kandidaatti, ylempi korkeakoulututkinto valtiotieteiden maisteri tai yhteiskuntatieteiden maisteri.
  • Yliopistossa kasvatustieteet ja psykologia

Lähteet: Ammattinetti, Suomen Mielenterveysseura, Suomen Nuorisoyhteistyö - Allianssi ry