Vammaistyön koulutuksesta lisää valmiuksia kehitysvamma-alalle

Vammaistyön koulutuksen suorittanut osaa kohdata eri-ikäisiä vammaisia henkilöitä yksilöllisesti sekä kuntouttavaa työotetta käyttäen suunnitella, toteuttaa ja arvioida heidän hoitoaan. Hän osaa toimia vammaistyön verkostoissa ja toteuttaa hoitoa ja kuntoutusta moniammatillisen työryhmän jäsenenä.

Kehitysvamma-alan ammattilainen tukee työssään kehitysvammaisten henkilöiden hyvinvointia ja perusoikeutta itsenäiseen ja arvokkaaseen elämään. Alan ammattilainen edistää kehitysvammaisten mahdollisuutta osallistua normaaliin elämään yhteiskunnassamme.

Vammaistyön koulutuksissa voidaan perehtyä muun muassa seuraaviin teemoihin:

• mielenterveyden ja psykososiaalisen hyvinvoinnin tukeminen
  • autistisen henkilön osallisuuden ja hyvinvoinnin edistäminen
  • vaikea- ja monivammaisen henkilön osallisuuden ja hyvinvoinnin edistäminen.

Kehitysvamma-alan erikoisammattitutkinto

Kehitysvamma-alan erikoisammattitutkinnon suorittanut työskentelee kehitysvamma-alan erityistä osaamista vaativissa tehtävissä sekä toimii oman työnsä asiantuntijana ja kehittäjänä. Tutkinnon suorittanut käyttää työssään uusinta tietoa kehitysvammaisuudesta ja kehitysvamma-alan muutoksista.

Koulutuksen tavoitteena on vahvistaa kehitysvamma-alalla toimivien henkilöiden asiantuntijuutta ja kehittävää työskentelyotetta. Kehitysvamma-alan erikoisammattitutkinnon suorittaneet vievät hyviä työkäytäntöjä ja asiakaslähtöisiä toimintatapoja käytäntöön työyhteisössään ja verkostoissaan sekä vahvistavat kehitysvammaisten ihmisten tasa-arvoa ja osallisuutta.

Kuka voi tehdä vammaistyötä?

• Hoitaja
  • Henkilökohtainen avustaja