Ravintola-alalla riittää töitä monenlaiselle tekijälle

Ravintola- ja matkailualan palvelut liittyvät läheisesti toisiinsa. Asiakaspalvelulähtöiset alat yhdistetään useimmiten hotellitoimintaan, missä yhdistyvät niin turismi kuin ravintolapalvelut, mutta ne käsittävät paljon muitakin työpaikkoja ja palveluita. Ravintola- ja turismialan yritykset tuottavat ravitsemus-, majoitus- ja kokouspalveluita hyvin erityyppisissä ympäristöissä.

Muutosherkällä ravintola-alalla ammattitaitoa on päivitettävä

Useimmiten ravintola-alalla työskentelevältä vaaditaan alan tutkinto. Ammatillisia koulutuksia ovat matkailualan perustutkinto sekä hotelli-, ravintola- ja cateringalan perustutkinto.

Ammattikorkeakoulusta valmistutaan restonomiksi.

Majoitus- ja ravitsemisalan esimiehen erikoisammattitutkinto on alan ammattilaisen pätevöitymiseen ja osaamisen osoittamiseen tarkoitettu tutkintokoulutus.

Perinteisen koulutuksen lisäksi tutkinnon voi suorittaa joustavasti työssäoppimisena tai oppisopimuksella.

Ravintola-alan yritysten elinkaari on usein lyhyt ja kilpailu on kovaa. Lisäksi kuluttajien kulutustottumukset ja ruokatrendit vaihtelevat merkittävästi. Myös lakimuutokset esimerkiksi alkoholilainsäädännössä vaikuttavat ravintola-alalla työskentelyyn. Tämän vuoksi pelkkä tutkinto ei aina riitä, vaan alalla työskentelevän on seurattava alan muutoksia jatkuvasti ja kehitettävä ammattitaitoaan täydennyskoulutuksissa.

Syvennä ravintola-alan ammattitaitoa tutkinnoilla tai lyhytkursseilla

Ravintola-alan ammattipätevyyttä voi syventää erilaisilla lyhytkursseilla, mutta myös lisätutkinnoilla. Ravintola- ja matkailualan koulutusaiheita ovat esimerkiksi

• erityisruokavaliot
  • viinikurssit
  • ravintola-alan talous
  • mestarin tutkinnot, kuten kondiittorimestari

Koska ala on kansainvälinen, ravintola- ja matkailualan koulutuksia järjestetään paljon myös englanniksi ja ruotsiksi.

Lähteet: Ammattinetti