Jalkojenhoidon kolutukset

Jalat terveiksi ja kauniiksi

Haluatko edistää jalkojen terveyttä tai hoitaa asiakkaasi kynnet ja jalkojen ihon kauniiksi?  Tutustu jalkojenhoidon koulutuksiin ja syvennä osaamistasi!

Jalkojenhoidon koulutuksia kauneudenhoidon ja sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille

Jalkoja voi hoitaa kosmeettisista tai terveydellisistä syistä. Useimmiten jalkahoidolla viitataan pedikyyriin, joka on rentouttava hetki jalkahoitajan tai kosmetologin käsittelyssä. Jalkaterveyden ongelmissa auttaa jalkahoitaja, joka on sairauksia ennaltaehkäisevän ja toimintakykyä edistävän jalkojenhoidon ammattilainen.

Jalkahoitajakoulutusta on tarjolla kauneudenhoidon ja sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, jotka haluavat täydentää osaamistaan. Jalkojenhoidon ammattitutkinto on tarkoitettu henkilöille, joilla on jo aiempaa opiskelu- ja työkokemusta sosiaali- ja terveysalalta.

Terveysalan ammattitutkinto – polku jalkahoitajaksi

Terveysalan ammattitutkinto kouluttaa jalkahoitajaksi. Terveysalan ammattitutkinnon tavoitteena on antaa opiskelijalle vahva tietämys alaraajojen anatomiasta ja fysiologiasta, jalkaongelmien ennaltaehkäisystä sekä eri asiakasryhmien jalkojenhoidosta. Koulutuksen suorittanut voi toimia jalkahoitajana.

Terveysalan ammattitutkinnon jalkojen hoidon alalla voi suorittaa toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa tai yksityisessä kosmetologikoulussa. Tutkinnon suorittaminen kestää 1–1,5 vuotta. Jalkahoitajan ammattitutkinto muodostuu kahdesta pakollisesta ja yhdestä valinnaisesta tutkinnon osasta. Pakolliset osat ovat:

• Ennaltaehkäisevä ja toimintakykyä edistävä jalkojenhoito
  • Jalkojenhoito osana asiakkaan kokonaishoitoa

Valinnaisia tutkinnon osia ovat esimerkiksi Ammatinharjoittajana jalkojenhoitotyössä ja Haavan hoito jalkojenhoidossa.

Pedikyyri on kosmetologin suorittama jalkahoito

Pedikyyri on kosmetologin tekemä jalkahoito, joka usein sisältää jalkojen hieronnan, ihon kovettumien hionnan, kynsinauhojen siistimisen sekä varpaankynsien leikkauksen ja lakkauksen. Kosmetologit tekevät pedikyyrejä kauneushoitoloissa. Pedikyyri on siis esteettistä jalkojenhoitoa eli terveiden jalkojen kauneudenhoitoa.

Kosmetologikoulutuksen aikana opiskellaan jalkojenhoitoa. Kosmetologiksi voi opiskella kauneudenhoitoalan perustutkinnossa, joka on toisen asteen ammatillinen koulutus.

Jalkaterapeutti edistää jalkojen terveyttä

Jalkahoitajan ammattitutkinnon jälkeen opintoja voi jatkaa ammattikorkeakoulussa jalkaterapian opintolinjalla. Jalkaterapeutti on jalkojen terveyden asiantuntija. Jalkaterapeutti edistää jalkojen terveyttä ja toimintakykyä tulevaisuusorientoituneesti. Jalkaterapian ammattikorkeakoulututkinnosta valmistutaan jalkaterapeutiksi, joka on Valviran rekisteröimä nimikesuojattu terveydenhuollon ammattihenkilö.

Jalkaterapeutin täydennyskoulutus

Hoitotyön kehittymisen myötä jalkaterapeutin täydennyskoulutus on tärkeää. Jalkaterapian täydennyskoulutuksissa jalkojen vaivoja tarkastellaan alan tuoreimman tiedon näkökulmasta. Jalkaterapian täydennyskoulutuksissa opitaan myös käytännön taitoja jalkojen kuntoitukseen ja manuaaliseen jalkaterapiaan.

Lähteet: Ammattinetti, Jalkojesi terveydeksi, Careeria, Metropolia