Kiinteistönhoidon koulutus auttaa turvaamaan kiinteistöt

Valtaosa rakennuksista (taloyhtiöt, yritysten toimistotilat, muut suuret kiinteistöt) vaativat jatkuvaa, ammattitaitoista kunnossapitoa, jota kutsutaan kiinteistönhoidoksi. Kiinteistönhoito varmistaa, että kiinteistö pysyy viihtyisänä, puhtaana ja turvallisena sen käyttäjille.

Kiinteistönhoidon koulutuksissa perehdytään kiinteistöhoidon eri osa-alueisiin. Kiinteistönhoidon ensisijaisia tarkoituksia on turvata kiinteistön käytettävyys ja toimivuus sekä säilyttää sen arvo. Kiinteistöhuoltoa voi taloyhtiössä hoitaa sitä varten hallituksen palkkaama kiinteistönhoitoyritys tai talonmies.

Suunnitelmallisen ja ennakoivan kiinteistönhoidon avulla kiinteistöt ja niihin kuuluvat järjestelmät ja laitteet pysyvät jatkuvasti kunnossa, ja kustannukset ja energiankulutus pystytään pitämään hallinnassa.

Kiinteistönhoitajan työhön kuuluu huolto- ja korjaustehtäviä

Kiinteistönhoitajat työskentelevät kiinteistöjen huolto- ja korjaustehtävissä, ja heidän vastuullaan on varmistaa kiinteistöjen toimivuus sekä kiinteistö- ja lämmityskulujen pysyminen oikealla tasolla. Kiinteistönhoidon merkitys on suuri kiinteistöjen toimivuuden, viihtyisyyden ja elinkaaren kannalta.

Kiinteistönhoitajan työtehtäviin kuuluu lisäksi seurata kiinteistön tekniikan toimintoja, kuten lämpö-, vesi- ja ilmastointijärjestelmiä valvontamittareiden avulla sekä tehdä laitteistojen säätöjä. Kiinteistönhoitajan tehtäviin voi kuulua myös muita mittauksia ja määräaikaistarkastuksia.

Pienet huollot, asennukset ja korjaukset kuuluvat kiinteistönhoitajan tehtäviin – vaativammat työt suorittaa kunkin alan erikoisosaaja. Kiinteistönhoitajan vastuulla ovat myös ulkoaluetyöt eli pihojen puhtaanapito ja viheralueiden hoito, lumityöt ja kulkuväylien hiekoitus.

Kiinteistönhoitaja voi työskennellä asuinkiinteistössä tai esimerkiksi teollisuus- ja kaukolämpölaitoksissa. Koska työ on omatoimista ja vastuullista, tulee omat työtehtävät osata varmalla ammattitaidolla ja tietämyksellä. Ammattimainen koulutus takaa, että kiinteistönhoitaja tuntee omat vastuualueensa ja hoitaa ne asianmukaisella tasolla.

Isännöinnin koulutus valmistaa kiinteistönhuollon tehtäviin

Kiinteistöhoito sisältää useita eri osa-alueita, joilla kiinteistöä pyritään huoltamaan. Kiinteistönhoito on suurimmaksi osaksi kunnossapitoa eli taloyhtiön kiinteistön ylläpitoa. Siihen kuuluvat mm. pienet korjaustyöt ja vuosikorjaukset. Kunnosapitoa on myös tuhoutuneen kiinteistön uudelleenrakentaminen.

Isännöitsijän koulutus antaa laaja-alaiset työkalut kiinteistöjen menestyksekkään isännöinnin suorittamiseen. Laadukas koulutus takaa sen, että maamme kiinteistöjä hoitavat ammattilaiset. Kiinteistönhoitoa käsittelevät kurssit ja koulutukset voivat perehdyttää johonkin sen tiettyyn osa-alueeseen tai yleisemmin kiinteistönhoitoon ammattina. Kiinteistöhoitajan koulutuksen kesto on noin yhden vuoden. Kesto riippuu koulutuksen tai kurssin tasosta ja vaatimuksista.

Kiinteistön menestyksekäs isännöinti vaatii laajan ymmärryksen kiinteistöjen hoidosta ja ylläpidosta. Se on tärkeää myös siitä syystä, että yksityishenkilöt tekevät usein elämänsä suurimmat investoinnit nimenomaan kiinteistöihin ymmärtämättä kuitenkaan kaikkea sitä, mitä niistä olisi monesti syytä ymmärtää. Tästä syystä isännöitsijän vastuu on suuri ja oikea isännöintikoulutus antaa valmiudet suoriutua tehtävistä vahvalla ammattitaidolla.

Kiinteistönhoitoa voi opiskella myös oppisopimuskoulutuksen tai työssäoppimisen avulla. Koulutuksissa perehdytään usein kiinteistönhoidon ja sen ylläpidon lisäksi esimerkiksi asiakaspalvelun merkitykseen, työturvallisuuteen sekä erilaisiin teknisiin järjestelmiin.

Kiinteistönhoidon oltava tavoitettavissa kellon ympäri

On tärkeää, että kiinteistönhoito sisältää myös vuorokauden ympäri toimivan päivystyspalvelun. Jokaisella kiinteistöllä tulee olla kiinteistönhuoltoyhtiö, johon voidaan ottaa yhteyttä akuutinkinkin tarpeen vaatiessa tai esimerkiksi asukkaan jäätyä ilman avaimia ulos asunnostaan.

Kiinteistönhoidon tehtäviin kuuluu myös siivouspalvelun tarjoaminen. Siivouspalvelu on kiinteistön käyttäjille varsin olennainen ja näkyvä osa kiinteistönhoitoa, sillä sen laiminlyönnin tulokset ovat nähtävissä hyvin nopeasti. Siivouspalveluihin kuuluvat muun muassa kiinteistön säännöllinen ylläpitosiivous sekä perussiivous, joka sisältää esimerkiksi ikkunoiden pesun sekä lattioiden puhdistuksen ja vahauksen.

Kiinteistönhoidon koulutukset varmistavat, että osaat ottaa huomioon kaikki nämä kiinteistönhoidon eri osa-alueet.

Lähteet: Ammattinetti, kiinteistölehti.fi, kiinteistötyönantajat.fi, isännöintiliitto.fi

Hakuehdotuksia