Ole mukana tarjoamassa elämyksiä arjessa ja juhlassa

Oletko parhaimmillasi kiireen keskellä? Rakastatko asiakaspalvelutyötä ja haluatko antaa ihmisille elämyksiä? Haluatko luoda jotain ainutlaatuista? Jos vastaat kyllä edes yhteen kysymykseen, ravintola-alan koulutus voisi sopia sinulle.

Ravintola-ala on täynnä mahdollisuuksia

Ravintola-alan koulutuksia järjestetään ammattikouluissa ja ammattikorkeakouluissa. Lisäksi monet suorittavat ravintola-alan koulutuksen oppisopimuksena. Voit itse valita, haluatko kouluttautua esimerkiksi tarjoilijaksi, kokiksi, catering-alalle tai baarityöntekijäksi.

Suurkeittiö-, catering- ja ravintola-alan ammattilaisille on tarjolla osaamisen tueksi ja ammattitaidon osoittamiseksi erilaisia ravitsemisalan tutkintokoulutuksia. Näitä ovat esimerkiksi:

• Hotelli-, ravintola- ja catering-alan perustutkinto
  • Dieettikokin erikoisammattitutkinto
  • Baarimestarin erikoisammattitutkinto
  • Tarjoilijan ammattitutkinto
  • Suurtalouskokin ammattitutkinto
  • Ravintolakokin ammattitutkinto
  • Leipurimestarin erikoisammattitutkinto
  • Kondiittorimestarin erikoisammattitutkinto

Suurkeittiö-, catering- ja ravintola-alan koulutukset voivat olla pidempiaikaisia, tutkintoon tähtääviä koulutuksia tai johonkin tiettyyn erikoisalaan keskittyviä intensiivikursseja.

Ravintola-alan koulutus valmistaa työelämään

Ravintola-alan opinnot ovat yleensä hyvin käytännönläheisiä ja ne kytkeytyvät vahvasti työelämään. Opinnot sisältävät usein lukuisia työharjoitteluita alan toimipisteessä, jolloin opiskelija saa todenmukaisen kuvan toimialasta ja sen työtehtävistä.

Ravintola työpaikkana edellyttää myös ymmärrystä liiketoiminnasta, jota alan koulutus pyrkii yleensä tarjoamaan. Myös esimerkiksi kansainvälisyys ja esteettisyys ovat ravintola-alan perustaitojen lisäksi tärkeitä, ja alan koulutus pyrkii usein antamaan jonkinlaista pohjaa näille.

Tarjoilija, kokki ja baarimikko – ravintola-alan ammattiosaajat

Ravintolamaailma on vaativa ja nopeatempoinen, joten ongelmanratkaisutaidot ovat monesti tarpeen tässä työssä. Työn rankkuutta ei kannata kuitenkaan pelästyä, vaan alalle tahtovien kannattaa miettiä, millaisissa paikoissa haluaisi olla töissä.

Sujuvaa ja ammattimaista palvelua arvostetaan korkealle ravintola-alalla. Tarjoilijoilta odotetaan monesti korkeatasoista asiakaspalvelutaitoa ja hyvää stressin sietokykyä. Tarjoilijan työtä pidetään yleisesti raskaana, mutta moni myös nauttii työstä, jossa yksikään päivä ei ole samanlainen. Tarjoilijalla on myös runsaasti mahdollisuuksia kehittyä ja edetä urallaan.

Baarityöntekijältä odotetaan samanlaisia ominaisuuksia, kuin tarjoilijaltakin. Työnkuva vaihtelee kuitenkin hieman ja baarityöntekijä onkin perehtynyt juomiin ja juomakulttuuriin. Myös baarissa työskentelevät pystyvät omien mielenkiintojen mukaan kehittymään jatkuvasti työssään. Baarityöntekijä voi löytää itsensä esimerkiksi cocktailbaarista, yökerhosta tai laivalta.

Ravintolakokkina työskentelevät ovat yleensä kiinnostuneita ruokakulttuurista, ruokaan liittyvistä mahdollisuuksista ja erilaisista makumaailmoista. Kokin työ onkin monesti varsinaista intohimotyötä, sillä keittiössä työskentely on fyysisesti raskasta. Monesti työpäivät saattavat venyä, ja töitä on usein myös viikonloppuisin.

Ravintolakokin ammatti tarjoaa kuitenkin parhaimmillaan vaihtelevan työympäristön sekä mahdollisuuden itsensä toteuttamiselle ja jatkuvalle kehittymiselle. Kokin työssä täydennyskoulutukset ja myös itsenäisesti taitojen kehittäminen ovat suuressa roolissa. Monia motivoikin se, että kokin työssä ei tule koskaan valmiiksi.

Catering-alan koulutus sopii yrittäjyydestä haaveileville

Monet ravintola-alalla olevat työskentelevät myös yrittäjinä. Yksi mahdollisuus on perustaa oma ravitsemusliike, mutta catering-ala on myös yksi vaihtoehdoista. Catering-yrittäjä valmistaa ruuat ja tarjoilut juhliin ja kokouksiin.

Catering-alalle haluavan kannattaa tottua kiireisiin sesonkeihin ja siihen, että työajat voivat olla haastavia. Vastapainona pääsee tarjoamaan ihmisille elämyksiä ja olemaan mukana heidän elämänsä merkityksellisissä hetkissä. Yrittäjänä pääsee myös suunnittelemaan ja toteuttamaan omia visioitaan.

Ravintola-alan ammattilaiset kouluttauvat koko ajan

Ruoka- ja ravintolakulttuuri elää ja kehittyy koko ajan. Tämän vuoksi myös ravintola-alan ammattilaisten on seurattava uusia trendejä ja lisäkouluttauduttava ylläpitääkseen ammattitaitoaan. Ravintola-alan työntekijöille suunnatut koulutukset voivat käsitellä muun muassa seuraavia aiheita:

• Aistinvarainen arviointi
  • Baaritarjoilu