Sihteerin monipuoliset tehtävät vaativat monipuolista osaamista

Toimistotyötä tehdään hyvin erilaisissa työympäristöissä ja erikokoisissa organisaatioissa. Eroista huolimatta organisaation toiminnan ja menestyksen kannalta on tärkeää, että toimistohallinto toimii loogisesti ja järjestelmällisesti ja että organisaation tietoturva on sillä tasolla, että luottamukselliset tiedot pysyvät turvassa.

Sihteerin tai assistentin työtehtäviin kuuluu monenlaista osaamista, jota voi vahvistaa kouluttautumalla.

Mikä on sihteerin koulutus?

Sihteerikoulutus antaa hyvät pohjatiedot ja -taidot sihteerin työlle, johon voi kuulua muun muassa toimistohallinnosta, tapahtumien ja tilaisuuksien järjestämisestä sekä sisäisistä hankinnoista huolehtiminen.

Mitä taitoja sihteeri tarvitsee?

Sihteerin työ on monipuolista ja vastuullista. On koko yrityksen kannalta tärkeää, että sihteeri pystyy pitämään langat käsissään ja toimimaan järjestelmällisesti. Hyvä sihteeri auttaa yritystä toimimaan tehokkaasti ja pitää työntekijät ajan tasalla.

Tärkeitä taitoja sihteerin työssä ovat palveluhenkisyys, kielitaito, järjestelmällisyys, tietotekniikkataidot ja sosiaaliset taidot. Kaikkia näitä ominaisuuksia voidaan kehittää ja vahvistaa sopivan koulutuksen avulla. Voit myös kehittää ja täydentää koulutustasi sihteerin täydennyskoulutuksessa.

Sihteerin koulutus parantaa ammattitaitoasi

Sihteerin koulutus antaa tarvittavat taidot hoitaa yrityksissä esimerkiksi erilaisia toimistopalvelu-, ajanhallinta-, tietohallinto- ja viestintätehtäviä. Työnkuva vaihtelee yrityksen ja sen toiminnan mukaan.

Sihteerin työtehtäviin kuuluu esimerkiksi kokoussihteerinä toimiminen, postin ja sähköpostin hoitaminen, ajanvarausten käsittely sekä puheluiden välittäminen. Sihteeri saattaa olla vastuussa myös yrityksen tiedotuksesta, tilaisuuksien ja tapahtumien järjestämisestä sekä sisäisistä hankinnoista. Myös raportointi, arkistointi ja tiedon kerääminen kuuluvat tyypillisesti sihteerin työtehtäviin.

Sihteerikoulutuksessa vahvistat jo hallitsemiasi taitoja tai opit uutta osaamista jokapäiväisen työskentelysi tueksi.

Sihteerin ammattitutkinto

Voit myös opiskella sihteeriksi tai assistentiksi. Sihteerin ammattitutkinnossa perehdytään erilaisten organisaatioiden sihteerien avaintehtävien hoitamiseen. Sihteerin ammattitutkinnon suoritettuasi sinulla on kattavat taidot ja tiedot työskennellä joustavasti sihteerin tehtävissä sekä edellytykset kehittää ammattitaitoasi.

Sihteerin ammattitutkinnossa voit suuntautua esimerkiksi taloushallintoon tai terveydenhuoltoon.

Tutkinnossa käsitellään muun muassa sihteerinä toimimisen perustyötä, toimiston työtehtäviä, viestintäpalveluja, taloushallintoa, henkilöstöpalveluja sekä erilaisten asiakirjojen käsittelyä.

Sihteeri- ja assistenttikoulutusta eri tarpeisiin

Sihteerikoulutuksia löytyy sekä kokemattomammille että jo kokemusta kartuttaneille sihteereille. Koulutusvalikoimasta löytyy sekä avoimia koulutuksia että räätälöityjä koulutuskokonaisuuksia. Räätälöidyissä koulutuksissa voidaan syventyä tiettyihin kehityskohtiin ja oppimisalueisiin.

Sihteerikoulutuksessa voidaan käsitellä esimerkiksi seuraavia asioita:

• Vuorovaikutustaidot ja rakentava vuorovaikutus
  • Haasteellisten viestintätilanteiden kohtaaminen