Koulutuksissa käsitellään hoitotyön aiheita kattavasti

Hoitotyön tietopohja on perustana muun muassa sairaanhoitajan, ensihoitajan, kätilön ja terveydenhoitajan koulutuksissa. Hoitotyön ammattilaiset työskentelevät laaja-alaisesti niin terveydenhuoltoalan julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla.

Hoitotyön tutkinto- ja täydennyskoulutusta on tarjolla ympäri Suomen mm. ammattikorkeakouluissa ja yksityisissä koulutuskeskuksissa.

Hoitotyön koulutukset pitävät sisällään hoitotyön koko kirjon, jossa käydään läpi kaikki asiakas- ja potilasryhmät vauvasta vaariin. Ikäkausiin liittyvien hoito- ja huolenpitotoimien lisäksi hoitotyön koulutuksissa voidaan paneutua myös käytännön mielenterveys- ja päihdetyöhön, sekä esimerkiksi leikkaus- tai sisätautipotilaan hoitoon. Edellä mainittujen aihekokonaisuuksien ohella koulutuksessa panostetaan myös terveyden edistämiseen ja ylläpitoon liittyviin aiheisiin.

Hoitotyön ammattiin valmistavaan koulutukseen sisältyy varsinaisen hoitotieteen lisäksi esimerkiksi luonnon-, lääke-, yhteiskunta- ja käyttäytymistieteen opintoja.

Esimerkkejä hoitotyön koulutuksista:

• Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja
  • Hoitotyön ergonomia
  • Kirjaaminen hoitotyössä
  • Kipsauksen perusteet
  • Kivun hoito
  • Saattohoito

Kenelle hoitotyö sopii?

Hoitotyö on välillä raskasta, mutta toisaalta kovin palkitsevaa. Erilaisten ihmisten tapaaminen ja vaihtelevat työtehtävät ovat eittämättä hoitotyön antoisimpia puolia.

Hoitotyössä toimivilta henkilöiltä edellytetään ihmisläheistä ja humaania lähestymistapaa, hyviä vuorovaikutustaitoja, vastuuntuntoisuutta, huolellisuutta, tarkkuutta, ripeyttä, nopeaa päätöksentekokykyä ja käytännönläheistä lähestymistapaa.

Sairaanhoitajien ja muiden hoitotyön koulutusohjelmasta valmistuneiden (terveydenhoitajat, kätilöt, ensihoitajat) ammattitaito perustuu nimenomaan käytännön hoitotyöhön, joka rakentuu potilaslähtöisen, terveyskeskeisen ja holistisen ajattelutavan ympärille.

Hoitotyön työllistymis- ja palkkanäkymät ovat hyvät

Vaikka hoitoalan peruspalkat ovat edelleenkin suhteellisen matalia, voi erilaisten lisien avulla päästä varsin kohtuullisiin kuukausiansioihin. Hoitotyö on yleensä vuorotyötä, joten lisiä kertyy lähes vääjäämättä.

Hoitotyön puitteissa työmahdollisuudet ovat varsin hyvät ja sairaanhoitajat, kätilöt, ensihoitajat ja terveydenhoitajat työllistyvät laaja-alaisesta niin terveyden edistämiseen ja ylläpitämiseen, sairauksien ehkäisemiseen ja hoitamiseen sekä kärsimyksen lievittämiseen liittyviin tehtäviin. Työllisyysnäkymät ovat positiiviset niin julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla.

Lähteet: Keski-Suomen sairaanhoitopiiri