Trukkikortti on hyödyksi logistiikka-alan työtehtävissä

Työskenteletkö logistiikka-alalla esimerkiksi varastossa tai autonkuljettajana? Tarvitsetko työssäsi trukinajotaitoja tai haluatko työllistyä alalle, jossa trukinajotaito on välttämätön? Trukkikortti on osoitus ammattitaidosta ja kiinnostuksesta alaa kohtaan. Lisäksi trukkikorttikoulutus tarjoaa perustiedot ja -taidot erilaisten trukkimallien kanssa työskentelystä ja työturvallisuudesta.

Miksi trukkikortti tarvitaan?

Koneiden, laitteiden ja kulkuneuvojen käyttöön liittyy aina erityisiä vaaratekijöitä ja kuljettajan vastuita, ja siksi myös trukkien kanssa työskenteleviltä edellytetään erityistä pätevyyttä, ammattitaitoa ja osaamista. Trukkikorttikoulutus on hyvä yleisperehdytys kaikille logistiikka-alalla työskenteleville ja se toimii samalla ponnahduslautana logstiikka-alasta tai trukkikuskin ammatista kiinnostuneille.

Trukin ja henkilönostimen kuljettamiseen tarvitaan aina työnantajan myöntämä kirjallinen trukin ajolupa.  Ennen luvan myöntämistä työnantajan on varmistettava, että työntekijällä on riittävät taidot käyttää työvälinettä. Vaikka työntekijä olisi suorittanut trukkikurssin, työnantajan on huolehdittava, että työntekijä tuntee kyseisen työpaikan vaatimukset trukin turvalliseen kuljettamiseen. Trukkikortti ei siis korvaa normaalia työhön perehdytystä, mutta antaa tärkeitä valmiuksia trukin käyttöä vaativan työn hallintaan.

Trukkikorttikoulutuksen sisältö

Trukkikorttikoulutus tarjoaa perustiedot trukkityön yleisistä periaatteista ja yhteistoiminnasta työpaikalla sekä antaa perusvalmiudet turvalliseen trukkityöhön ja työympäristön vaarojen tunnistamiseen. Monilla koulutuksentarjoajilla koulutus on kaksipäiväinen. Ensimmäisenä päivänä on teoriaopetusta ja toisena ajotestit. Ajotestin läpäissyt henkilö saa koulutuksentarjoajan myöntämän Trukkikortin. Osa koulutuksentarjoajista järjestää trukkikorttikoulutusta myös verkkototeutuksena, jolloin trukkikortin voi suorittaa joustavasti netissä. Verkkototeutuksessa myös testaaminen toteutetaan netissä.

Trukkikorttikoulutus koostuu erilaisista käytännön teemoista, mutta käsittelee myös esimerkiksi asennoitumista ja lainsäädäntöä. Trukin käyttöä vaativissa työtehtävissä on hyvä osata huomioida trukinkuljettajan vastuut, velvollisuudet ja oikeudet, trukin rakenne ja huoltaminen (päivittäiset tarkastukset ja kevyet huollot) sekä turvallinen työskentely ja erilaisten tapaturmien ennaltaehkäisy.

Trukkikorttikoulutuksen teemoja ovat mm.

• Ammattimainen asennoituminen trukkityöhön
  • Trukin tekniset asiat
  • Työskentely trukilla
  • Henkilönostot trukilla
  • Lainsäädäntö
  • Työturvallisuus

Kauanko trukkikortti on voimassa?

Trukkikorttin voimassaoloaika on hyväksytysti suoritetun koulutuksen jälkeen viisi vuotta. Trukkikorttin suorittamiseen ei sisälly varsinaista koetta, mutta koulutuksessa opittuja taitoja testaan kouluttajasta riippuvalla tavalla.

Miten trukkikortti uusitaan?

Trukkikortti uusitaan käymällä kahdeksan tunnin mittainen trukkikorttikoulutus.

Trukkikorttikoulutuksen hyödyt

• Trukkikorttikoulutus antaa ammattipätevyyden trukin käyttämiseen
  • Suoritettuasi koulutuksen saat viraalisen Trukkikortin
  • Opit työskentelemään trukilla turvallisesti sekä tekemään tarvittavia huoltotoimenpiteitä