Mitä työhönvalmennus on?

Työhönvalmennus on yksi työllistymistä edistävä ammatillisen kuntoutuksen muoto.Se on ilmainen tapa saada tukea työn etsimiseen, oppimiseen ja ylläpitämiseen. Työhönvalmennuksen kesto on 3-21 kuukautta.

Työllistymistä edistävä ammatillinen kuntoutus sopii henkilölle, joka tarvitsee sairauden ja kokonaistilanteen vuoksi yksilöllistä työhönvalmentajan tukea työtehtävän, ammattialan tai opiskelualan valintaan. Hän voi tarvita tukea myös työllistyäkseen palkkatyöhön tai yrittäjäksi.

Työhönvalmentajan rooli

Työhönvalmentaja auttaa tukea tarvitsevaa henkilöä löytämään työpaikan, työllistymään avoimille työmarkkinoille ja muodostamaan palkkatyösuhteen. Työhönvalmentaja etsii ja räätälöi kuntoutettavalle henkilölle sopivia työpaikkoja ja työtehtäviä. Hän myös tukee henkilöä tehtävien oppimisessa ja erilaisten tukien hakemisessa. Lisäksi työhönvalmentaja auttaa tutustumaan uuteen työympäristöön ja työyhteisöön.

Kuka työhönvalmennusta tarjoaa?

Erilaiset yritykset, järjestöt, säätiöt, yhdistykset, oppilaitokset, kunnat ja kaupungit tarjoavat työhönvalmennusta. Yhdistysten, säätiöiden ja työllistymisprojektien palvelut on usein kohdistettu johonkin tiettyyn, erityistä tukea tarvitsevaan ryhmään.

Uravalmennus

Uravalmennuksen tavoitteena on auttaa henkilöä löytämään työ-, opiskelu- tai työkokeilupaikka ja antaa tarvittavat valmiudet niihin hakeutumiseen. Uravalmennus tarjoaa tietoa, neuvontaa, ohjausta ja tukea ammatinvalinta- ja uravaihtoehtojen selkiyttämiseen, koulutukseen hakeutumiseen ja työelämävalmiuksien kehittämiseen. Uravalmennukseen osallistuva laatii valmennuksen aikana itselleeen toteuttamiskelpoisen ura- ja työllistymissuunnitelman.

Uravalmennus on luonteeltaan käytännönläheistä ja toiminnallista. Valmennukseen sisältyy usein oppilaitoksiin ja työhön tutustumisia. Uravalmennukseen voi sisältyä myös erilaisten lyhyiden työelämän lupa- ja korttikoulutusten suorittamista. Uravalmennuksen enimmäiskesto on 40 päivää 12 kuukauden aikana. Uravalmennukseen hakeudutaan ottamalla yhteyttä TE-toimistoon.

Lähteet:
 TE-palvelut, Kela, Kuntoutussäätiö, tyohonvalmentaja.fi