Sosiaali- ja terveysalan turvakorttikoulutus

Sosiaali- ja terveysalan turvakorttikoulutus on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhoitoalalla työskenteleville henkilöille. Turvakorttikoulutus antaa valmiudet onnettomuuksien ennaltaehkäisyyn ja oikeaan toimintaan onnettomuustilanteessa sosiaali- ja terveysalan työpaikassa. Koulutuksen hyväksyttävästi suorittanut saa sosiaali- ja terveydenhuollon turvakortin, joka on voimassa viisi vuotta. Koulutuksen kesto on noin kahdeksan tuntia.

Sosiaali- ja terveysalan turvakorttikoulutuksen tarkoituksena on:

• auttaa havaitsemaan työpaikalla piileviä riskejä
  • aktivoida ja opettaa ehkäisemään riskejä
  • antaa valmiudet varautua vaaratilanteisiin
  • antaa valmiudet huolehtia omasta ja muiden turvallisuudesta.

Sosiaali- ja terveysalan turvakortin kurssinjohtajakoulutus

Organisaatiot voivat kouluttaa omasta henkilöstöstään turvakorttikouluttajan ja toteuttaa siten turvallisuuskoulutusta sisäisesti, oman työyhteisön turvallisuuden kehittämiseksi.

Sosiaali- ja terveysalan turvakortin kurssinjohtajakoulutus on tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan oppilaitosten opettajille, turvallisuuskouluttajille sekä organisaatioille, jotka haluavat sisäisen turvakorttikouluttajan henkilöstönsä parista.

Koulutukseen voivat osallistua henkilöt, joilla on vankka sosiaali- ja terveydenhuollon tai turvallisuusalan tausta, kokemusta opettamisesta tai hyvät koulutustaidot, hallinnollista osaamista sekä perehtyneisyyttä toimialan turvallisuusasioihin. Uusilla kurssinjohtajakoulutukseen hakeutuvilla henkilöillä tulee olla voimassa oleva sosiaali- ja terveysalan turvakortti.

Sosiaali- ja terveysalan turvakortin kurssinjohtajakoulutus sopii niin uusille kuin vanhoillekin kurssinjohtajille: uudet voivat kurssin kautta pätevöityä kurssinjohtajaksi ja jo aiemmin pätevöityneet voivat kehittää ja syventää taitojaan kurssinjohtajana.

HFR-koulutus

Hallittu fyysinen rajoittaminen (HFR) tarkoittaa hankalissa asiakastilanteissa käytettävää tekniikkaa, jonka avulla voidaan rajoittaa inhimillisin keinoin kontrolloimatonta ja mahdollisesti aggressiivista käyttäytymistä. HFR-hallintatekniikka ei perustu voimankäyttöön, vaan tärkeä osa tekniikkaa on ennaltaehkäisy ja vuorovaikutus aggressiotilanteissa. HFR-koulutus sisältää sekä teoriaa että harjoittelua.

HFR-koulutus on tarkoitettu kaikille sellaisille sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan työyhteisöille ja henkilöstöryhmille, jotka haluavat kehittää työtään ja työympäristöään turvallisemmaksi niin asiakkailleen kuin henkilöstölleenkin.

Lähteet: Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö