Excel-kurssi tutustuttaa taulukkolaskennan ominaisuuksiin

Excel on Wordin ohella yksi Microsoft Office-paketin käytetyimmistä työkaluista ja Excelin perustaidoille on kysyntää alalla kuin alalla. Excel-kurssi on tehokas ja toimiva tapa tutustua ohjelman ominaisuuksiin, oppia perusteet ja saada parhaimmat Excel-vinkit käyttöön.

Excel-ohjelman toiminta perustuu soluihin, joiden avulla voidaan esimerkiksi rakentaa ja hallinnoida erilaisia taulukoita sekä suorittaa laskutoimituksia. Nämä solut voivat sisältää tekstiä, lukuja ja kaavoja riippuen Excelin senhetkisestä käyttötarkoituksesta. Olennaiset tiedot lisätään soluihin, jotka taas muodostavat ryhmiä tai sarakkeita. Excelin soluja työstämällä voit esimerkiksi luoda selkeitä kaavioita, lajitella tietoa tai laskea yhteen erilaisia arvoja.

Useilla työpaikoilla järjestetään juuri oman työyhteisön tarpeisiin räätälöityjä Excel-kursseja, joissa paneudutaan nimenomaan kyseisissä työtehtävissä hyödyllisiin Excel-toimintoihin.

Miksi osallistua Excel-kurssille?

Excel-kurssien keskimääräinen kesto on parista päivästä viiteen päivään ja on sanomattakin selvää, että tehokkaan intensiivikurssin jälkeen Excelin käyttö sujuu aivan uudella tavalla.

Kuten muidenkin Microsoftin tuotteiden, myös Excelin käyttöön on tarjolla valtava määrä erilaisia kikkoja ja pikatoimintoja, joiden hallinnalla työskentelystä tulee paitsi tehokkaampaa, myös mielekkäämpää. Nyt kannattaa ilmoittautua kurssille, jotta opit parhaat excel-vinkit!

Ominaisuuksien opettelu omin päin vie usein paljon aikaa. Tehokas ja intensiivinen perehdytys tai käytännönläheinen kertaus asiantuntevan opettajan johdolla on hyvä tapa ottaa Excelin ominaisuudet kunnolla käyttöön.

Excel-kurssin käyminen on suositeltavaa erityisesti silloin, kun Excel on yksi keskeisimmistä työvälineistä. Tehokkaat työmenetelmät ja oikeat työvälineet tuovat selkeää ajansäästöä.

Oman työtehokkuuden ja tuottavuuden parantuminen noteerataan taatusti myös työnantajan taholta, sillä tehokkaampi työskentely näkyy aina myös tuloksissa.

Excel-koulutuksia aloittelijoille ja kokeneemmille käyttäjille

Excel-kursseja löytyy eri tasoisille käyttäjille ja erilaisiin tarpeisiin. Excelin peruskursseilla opitaan perustaitota ja tutustutaan mm. pikanäppäintoimintoihin, kaavoihin, kaavojen yhdistämiseen, Pivot-taulukoiden käyttöön sekä makrojen perusteisiin.

Kokeneemmille Excelin käyttäjille on lisäksi tarjolla excel-jatkokursseja tai tiettyihin teemoihin tarkemmin syventyviä täsmä- ja tehokursseja. Excelin erikoistaitajat voivat parantaa osaamistaan vaikkapa VB-editorin käytön parissa tai laajentaa makroihin liittyvää tietämystään.

Kaiken tasoisilla kursseilla erilaiset käytännön harjoitukset ovat keskeisessä asemassa, sillä Excelin salat aukeavat kaikkein parhaiten itse kokeilemalla, yrityksen ja erehdyksen kautta.

Lähteet: Microsoft.com

Usein kysytyt kysymykset

• Microsoft Excel on tarkoitettu laskenta ja tilastointi tehtäviin. Excelillä voi käsitellä suurtakin datamäärää, kuten rakentaa ja hallinnoida erilaisia taulukoita, tehdä laskutoimituksia, luoda erilaisia kaavioita sekä lajitella ja suodattaa tietoa.

• Excel-kaavat ovat yhtälöitä, joilla voidaan muun muassa suorittaa erilaisia laskutoimituksia, palauttaa tietoja, käsitellä solujen sisältöä ja testata ehtoja. Kaava on lause, jonka käyttäjä tekee laskutoimituksen suorittamiseksi.

• Excelissä löytyy Kaavat -välilehti, josta voidaan lisätä kaavoja ja funktioita. Kaava aloitetaan Excelissä yhtäsuuruusmerkillä (=). Valitse laskentataulukosta solu, kirjoita yhtäsuuruusmerkki ja sen jälkeen valitse laskutoimituksessa käytettävät arvot soluista ja laskutoimitusmerkit.

• Excel-taulukko saadaan valitsemalla solu, johon taulukko halutaan luoda. Aloitus-välilehdellä valitse Tyylit ja Muotoile taulukoksi. Valitse haluttu taulukon tyyli ja määritä valintaikkunassa solualue. Merkitse, että taulukossa on otsikot.