Haullasi ei valitettavasti löytynyt yhtään tulosta, tee Uusi haku

Linux on kevyt käyttöjärjestelmä peruskäyttäjälle

Linux on tietokonelaitteille ladatta avoimeen lähdekoodiin perustuva käyttöjärjestelmä. Linux tarkoittaa myös käyttöjärjestelmän ydintä. Linux-käyttöjärjestelmästä on useita jakeluita eri tarkoituksiin. Esimerkkejä Linux-jakeluista on muun muassa Ubuntu, Linux Mint, Fedora, Manjaro ja Debian. Näiden lisäksi Linuxista löytyy runstaasti muitakin jakeluversioita.

Mihin käyttöön Linux sopii?

Linux on ja vapaa ja ilmainen käyttöjärjestelmä, jonka voi ladata tietokonelaitteille. Linux sopii kaikkeen tietokoneen peruskäyttöön, kuten tiedonhakuun, tiedostojen kirjoittamiseen, sähköpostin käyttöön ja pankki- ja viranomaisasioiden hoitamiseen. Linuxin laaja jakeluvalikoima tekee käyttöjärjestelmästä joustavan ratkaisun monenlaisille käyttäjille. Linux-käyttöjärjestelmä sopii mainiosti esimerkiksi vanhoihin tietokoneisiin, jotka eivät jaksa pyörittää Windowsin uusimpia versioita.

Linux-koulutus

Linux-käyttöjärjestelmä voi aluksi tuntua haastavalta Windowsiin tai MacOSiin tottuneelle, sillä Linux-komennot ovat melko erilaisia. Harva muutenkaan oppii minkään käyttöjärjestelmän erinomaisesti päivässä. Siksi Linuxiin siirtyvän kannattaa harkita Linux-koulutusta. Linuxiin tulee myös uusia päivityksiä ja jakeluja. Siksi Linux-täydennyskoulutus on välillä paikallaan.

Lähteet: linux.fi, mikrobitti.fi, yle.fi

Lisää samankaltaisia