Psykofyysisen psykoterapian perusteet (30 op)
Psykofyysisen psykoterapian perusteet -koulutus on integratiivinen menetelmäkoulutus, joka pohjaa George Downingin kehittämään kehokeskeisen terapian menetelmään. Asiakkaita autetaan muuttamaan sekä ajatusmallejaan että kehollisen järjestäytymisen tapojaan. Apuna käytetään myös mindfulnessin ja mentalisaation työtapoja. Menetelmää voidaan käyttää sekä aikuisten että lasten kanssa työskentelyssä. Kehokeskeistä terapiaa voidaan tehdä sekä lyhytterapian että pitkän psykoterapian muodossa. Eri suuntausten (kognitiivinen, ratkaisukeskeinen, psykodynaaminen, gestalt, perheterapia jne.) ammattilaiset voivat helposti yhdistää kehokeskeisen terapian työtapoja omaan viitekehykseensä.
Seminaari 1. Kehollisten menetelmien yhdistäminen verbaaliseen terapiaan
Seminaarissa demonstroidaan ja harjoitellaan erilaisia kehollisia tekniikoita. Painopiste on siinä, miten kehollisia menetelmiä verbaalisen terapiatyöskentelyn rikastamiseen ja syventämiseen käytetään. Seminaarissa opetellaan strukturoimaan kehollisia menetelmiä sisältävää terapiatuntia. Harjoittelun lisäksi valotetaan kehopsykoterapian / psykofyysisen psykoterapian teoreettista perustaa.
Seminaari 2. Keholliset menetelmät ja vuorovaikutus
Psykofyysinen psykoterapia keskittyy auttamaan asiakkaita heidän tärkeissä vuorovaikutussuhteissaan: puolison, lapsen, muiden perheenjäsenten, ystävien tai kollegoiden kanssa. Lasten ja nuorten terapiassa keskitytään sekä vertaissuhteisiin että perhesuhteisiin. Tässä seminaarissa tarkastellaan sitä, miten terapeutti voi työskennellä yksilöterapiassa potilaan vuorovaikutussuhteiden kanssa. Käymme sekä kokemuksellisesti että teoreettisesti läpi terapeutin ja potilaan välistä suhdetta ja siihen liittyviä käsitteitä (transferenssi, vastatransferenssi, mentalisaatio, empatia).
Seminaari 3. Keholliset menetelmät tunteiden säätelyssä
Keholliset menetelmät voivat olla erittäin hyödyllisiä tunteiden säätelyn opettelussa. Tässä seminaarissa opetellaan sitä, miten potilaita voi auttaa sietämään ja rauhoittamaan vaikeita tunteita ja vahvistamaan positiivisia tunteita. Lisäksi tutustutaan kehollisiin säätelykeinoihin, jotka voivat auttaa tulemaan toimeen vaikeiden oireiden, kuten itsetuhoisuuden, raivon tunteiden, päihdeongelmien ja paniikkikohtausten kanssa. Tutustumme itsesäätelyn että vuorovaikutteisen säätelyn käsitteisiin ja harjoittelemme säätelyä sekä potilaan auttamiseksi että terapeutin työssäjaksamisen tukemiseksi.
Seminaari 4. Traumaseminaari
Keholliset menetelmät tarjoavat erityisiä työtapoja työskentelyyn traumatisoituneiden potilaiden kanssa. Seminaarissa harjoitellaan keinoja, joiden avulla potilasta voidaan auttaa selviytymään takaumien, painajaisten, turtumustilojen ja traumaan liittyvän itsetuhoisen käytöksen kanssa. Kehollisin työtavoin voidaan myös oppia vireystilan säätelyä ja vakauttamista, työstää traumamuistoja sekä auttaa potilaita löytämään uudenlaisia toimintamalleja vuorovaikutussuhteissa traumaperäisten defensiivisten mallien sijaan. Tämän jakson alussa opiskelijat myös esittelevät toisilleen lukemaansa kirjallisuutta ja sen pohjalta kirjoittamansa referaatit.
Seminaari 5. Lopputyö- ja lopetusseminaari
Tässä seminaarissa jaetaan kokemuksia ja oivalluksia koulutuksen kirjallisten lopputöiden pohjalta. Seminaarin tavoitteena on vetää yhteen aiemmissa seminaareissa ja kirjallisuuden pohjalta opittua sekä ideoida sitä, miten kukin voi soveltaa koulutuksen antia omassa työssään. Seminaari on koulutuksen viimeinen, joten toisena teemana on prosessin lopetus ja reflektointi. Lopetusseminaariin kuuluu loppujuhla (perjantai-iltana) ja todistusten jako (lauantaina).
Osaamistavoitteet:
Koulutuksen suoritettuaan osallistuja osaa:
- ohjata asiakkaita havainnoimaan kehollisia kokemuksiaan
- ohjata asiakkaita sanoittamaan ja reflektoimaan kehollisia kokemuksiaan
- motivoida asiakkaita, joita kehollisen kokemuksen tarkastelu pelottaa tai arveluttaa
- auttaa asiakkaita tunnistamaan ja säätelemään tunteitaan ja vireystilojaan
- ohjata asiakkaita löytämään uusia kehon järjestäytymisen tapoja ja säätelykeinoja, joiden avulla tulla toimeen vaikeidenkin oireiden kanssa
- ohjata asiakkaita vaikuttamaan keholliseen olemiseensa ja ilmaisuunsa tavoilla, jotka mahdollistavat toimivamman vuorovaikutuksen muiden ihmisten kanssa
- yhdistää läsnäolon ja kehotietoisuuden suhtautumistapoja työskentelyynsä
- havainnoida ja tuoda työskentelyyn sanallisen kommunikaation lisäksi terapiasuhteen kehollisia näkökulmia
Seminaarit perustuvat kokemukselliseen oppimiseen. Opiskelijat työskentelevät pareissa ja pienryhmissä harjoitellen erilaisia kehollisia työskentelymenetelmiä. Pienryhmätyöskentelyn kautta on mahdollista saada kokemuksia niin potilaan, terapeutin kuin havainnoijankin rooleista. Käytännön harjoittelun lisäksi opetus sisältää teoriaa, keskustelua ja opetuksellisia työskentelydemonstraatioita. Seminaarien lisäksi koulutusvaatimuksiin kuuluu opitun reflektointiin ja harjoitteluun keskittyvät pienryhmätapaamiset seminaarien välillä, kirjallisuusreferaatin laatiminen sekä kirjallinen lopputyö.
Kohderyhmä
Psykoterapeutit, psykologit, psykiatrit, yleislääkärit, psykoterapiakoulutuksessa olevat opiskelijat, sosiaalityöntekijät, sairaanhoitajat, fysioterapeutit, toimintaterapeutit ja muut psykofyysisestä asiakastyöstä kiinnostuneet sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt.
Opiskelijat valitaan hakemusten perusteella (kirjallinen hakulomake). Opiskelijavalinnoissa painotetaan hakujärjestystä, koulutusta, kliinistä työkokemusta ja/tai kokemusta psykofyysisestä työskentelystä sekä motivaatiota.
Aikataulu
Aika: 18.8.2025-16.1.2026 klo 9.45-16.45
1. jakso ma-ke 18.-20.8.2025
2. jakso ma-ke 15.-17.9.2025
3. jakso ke-pe 22.-24.10.2025
4. jakso ke-pe 19.-21.11.2025
5. jakso ke-pe 14.-16.1.2026
Suoritustapa:
Koulutuksen laajuus 30 opintopistettä sisältää:
- Lähiopetus 120 h ja itsenäinen työskentely 42 h
- Luento-opetusta, ryhmäkeskustelua, kehollisia harjoituksia, menetelmädemonstraatioita (vuorovaikutteinen luento) 60 h
- Pienryhmäharjoittelua (harjoitukset ohjattuna ja oman työn osana) 36 h + 24 h
- Itsenäistä pienryhmätyöskentelyä seminaarien välissä 12 h.
Kirjallisuus
- Seminaarikirjallisuuteen perehtyminen 1000 sivua.
- Kirjallisuusreferaatti 2 sivua (200 sivua luettavaa + kirjoittaminen)
- Lopputyö 12-15 sivua
- Oppimispäiväkirja 10 sivua, jossa reflektoidaan itsenäistä harjoittelua asiakastyössä ja pienryhmätyöskentelyä seminaarien välissä
Itsenäinen verkko-opetus
- Oppimisympäristöön tutustuminen 5 h
- Toiminnallinen verkko-opiskelu (mm. keskustelut ja kommentoinnit) 12 h
Koulutuspaikka
Kulttuurikeskus Sähinä, Heikkiläntie 10, 00210 Helsinki
Kouluttaja
Minna Martin, psykologi, kouluttajapsykoterapeutti
Mirka Lammi, KAT (YET), PSM, psykoterapeutti, työnohjaaja.
Kustannukset
Kurssimaksun 2250 € voi halutessaan maksaa kuudessa erässä. Ensimmäinen erä maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä ja loput erät kahden kuukauden välein kurssin alkamisesta. Huom. käsittelymaksu 5 €/erä.
Seuraavat toteutukset
Helsingin seudun kesäyliopisto Facebookissa
Ota yhteyttä
Laadukasta opetusta ja oppimisen iloa
Helsingin seudun kesäyliopisto toivottaa kaikki tervetulleiksi opintojen pariin! Opetus on avointa kaikille iästä, koulutuksesta tai opinto-oikeuksista riippumatta. Vuosittain kesäyliopistossa opiskelee noin 6 000 osallistujaa yli 700 kurssilla. Toiminta on ympärivuotista. Monipuolinen opetusohjelma sisältää avointa korkeakouluopetusta, kieltenopetusta, tietotekniikkaa, taidekursseja, abiturienttikursseja, ammatillista täydennyskoulutusta...
Lue lisää kouluttajasta Helsingin seudun kesäyliopisto ja katso koulutustarjonta täältä