Dialogis-voimavarakeskeinen työnohjaajakoulutus 60 op
Dialogis-voimavarakeskeisestä työnohjaajakoulutuksesta opiskelija oppii valmiudet toimia itsenäisenä työnohjaajana ja prosessikonsulttina. Koulutuksen tavoitteena on perehdyttää opiskelijat voimavarakeskeisen työskentelyn filosofiaan, teoriaan ja käytäntöön työnohjauksessa. Koulutuksessa opiskelija oppii asiakkaita arvostavia voimavarakeskeisiä lähestymistapoja, jotka tukevat työntekijöitä ja vahvistavat koko työyhteisön toimivuutta ja tavoitteellista työntekoa.
Koulutuksen sisältö
Koulutusohjelma on laajuudeltaan 60 opintopistettä. Koulutus täyttää Suomen työnohjaajat ry:n (STOry) asettamat kriteerit työnohjaajakoulutukselle, mikä mahdollistaa osallistumisen työnohjaajapalvelujen kilpailutuksiin.
Keskeiset sisällöt ja osaamistavoitteet:
Voimavarakeskeisen työnohjauksen yleistaidot
- opiskelija hahmottaa voimavarakeskeisen työnohjauksen filosofiset juuret ja perusperiaatteet
- opiskelija osaa kuvata voimavarakeskeisen työnohjauksen erityisluonteen osana suomalaista työnohjauskenttää
- opiskelija osaa selittää työnohjauksen suhteen muihin ohjausmuotoihin
- opiskelija osaa soveltaa voimavarakeskeisiä viitekehyksiä työnohjauksessa tarkoituksenmukaisesti eri käyttökonteksteissa
- opiskelija tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa työnohjaajana
- opiskelija kehittää omaa ammattitaitoaan
Sosiaalinen konstruktionismi työnohjauksen taustateoriana
- opiskelija osaa määritellä sosiaalisen konstruktionismin keskeiset filosofiset periaatteet
- opiskelija osaa ilmaista työnohjauksen perustehtävän, luonteen ja merkityksen osana työn kokonaisuutta
- opiskelija osaa rakentaa yhdessä asiakkaiden kanssa turvallisen ja luottamuksellisen yhteistyökontekstin sekä ylläpitää sitä koko työskentelyprosessin ajan
- opiskelija osaa keskustella asiakkaiden kanssa siten, että heidän ”toimijuuden tuntonsa” vahvistuu
- opiskelija osaa luoda yhdessä asiakkaiden kanssa tavoitteita työnohjaukselle
- opiskelija osaa arvioida yhdessä asiakkaan kanssa asetettujen tavoitteiden toteutumista yhteistyöprosessissa
Dialogisuus
- opiskelija osaa nimetä dialogisuuden keskeiset käsitteet ja periaatteet
- opiskelija osaa kuunnella asiakasta
- opiskelija osoittaa myötätuntoa asiakkaiden kertomaa kohtaan siten, että asiakkaat kokevat keskustelun helpottavana ja uusia näkökulmia luovana
- opiskelija osaa tarkastella ja muovata omaa tapaansa olla ja keskustella siten, että asiakkaat kokevat olonsa turvalliseksi ja itsensä hyväksytyiksi
- opiskelija osaa kuunnella itseään ja hyödyntää omaa sisäistä dialogiaan asiakkaita hyödyttävällä tavalla
- opiskelija osaa rakentaa keskustelua moniääniseksi siten, että osallistujat hyötyvät kuulemistaan erilaisista näkökulmista
Reflektiivisyys
- opiskelija osaa kuvata reflektiivisyyden perusidean ja erilaiset käytännön toimintatavat
- opiskelija osaa ohjata keskustelua siten, että ohjattavat tarkastelevat kriittisesti omia ajatuksiaan ja uskomuksiaan ja löytävät niille vaihtoehtoja
- opiskelija osaa reflektoida omia arvojaan, uskomuksiaan ja toimintatapojaan
Narratiivisuus
- opiskelija osaa nimetä narratiivisuuden keskeiset käsitteet
- opiskelija osaa ohjata työnohjauskeskustelua siten, että asiakkaat löytävät vaihtoehtoisia tarinoita suhteestaan työhön, työyhteisöön ja organisaatioon
Ratkaisukeskeisyys
- opiskelija osaa kuvata ratkaisukeskeisyyden keskeiset periaatteet
- opiskelija osaa käyttää ratkaisukeskeisiä kysymyksiä ja menetelmiä osana voimavarakeskeistä kokonaisviitekehystä
Työnohjaajan identiteetti ja etiikka
- opiskelija tunnistaa oman erityislaatuisuutensa työnohjaajana
- opiskelija osaa jäsentää oman kasvuhistoriansa, elämänkokemuksensa ja työkokemuksensa mahdollista merkitystä omaan tapaansa olla ja toimia työnohjaajana
- opiskelija osaa selittää etiikan ja eettisyyden aseman ja merkityksen osana työnohjausta
- opiskelija tunnistaa omaan toimintaansa liittyviä eettisiä kysymyksiä ja reflektoida niitä
- opiskelija osaa reflektoida eettisiä näkökulmia omassa toiminnassaan
- opiskelija osaa toimia eettisesti korkeatasoisesti myös haastavissa tilanteissa
- opiskelija osaa auttaa asiakkaita tunnistamaan eettisiä pulmia omassa työelämässään
- opiskelija osaa auttaa asiakkaita reflektoimaan työelämän eettisiä pulmia
Koulutuksen rakenne
Lähiopetus (24 op)
- Lähiopetus sisältää 36 päivää (18 x 2 pv) workshop-tyyppistä teorian opiskelua, työnohjausharjoittelun työnohjausta sekä oman työnohjaajaidentiteetin tutkimista.
Vertaisryhmätyöskentely (6 op)
- Työskentelyn määrä on 80 oppituntia (16 oppituntia/lukukausi), jotka sisältävät luetun teorian reflektointia ja vertaisryhmäohjausta.
Ohjattu etäopiskelu (30 op)
- Ohjattu etäopiskelu koostuu voimavarakeskeiseen työnohjaukseen liittyvän kirjallisuuden itsenäisestä lukemisesta, työnohjausharjoittelusta (80 oppituntia) sekä opinnäytetyön laatimisesta.
Kohderyhmä
Koulutus soveltuu kasvatus-, opetus-, sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, työyhteisön kehittämistehtävissä toimiville sekä työnohjauksesta ja prosessikonsultoinnista kiinnostuneille.
Koulutus edellyttää ammatillista koulutusta ja omakohtaista kokemusta työnohjauksesta tai sitä lähellä olevasta prosessista.
Tutkinto / todistus
Koulutuksen käynyt voi hakea STOryn jäsenyyttä ja liittyä Dialogiset työnohjaajat -verkostoon.
Aikataulu
Koulutus kestää 2,5 vuotta, 23.9.2025-31.12.2027.
Ensimmäinen päivä klo 11.00-18.15 ja toinen päivä klo 8.30-15.45.
17.5.2025, valintahaastattelut
23.-24.9.2025
21.-22.10.2025
13.-14.11.2025
17.-18.12.2025
Vuosien 2026 ja 2027 koulutuspäivät ilmoitetaan myöhemmin.
Koulutuspaikka
Lähiopetus Jyväskylässä
Kouluttaja
Dialogicin kouluttajat ovat kokeneita työnohjaajia ja kouluttaja-psykoterapeutteja, jotka ovat toimineet myös useita vuosia työnohjaajakoulutuksissa kouluttajina.
- Koulutuksen johtaja Lassi Pruuki, teologian tohtori, dosentti, perhe- ja pariterapiakouluttaja, työnohjaajakouluttaja
- Katri-Ina Euramaa, kasvatustieteen kandidaatti, vaativan erityistason perheterapeutti, työnohjaajakouluttaja
- Nana Harmonen, sosionomi (AMK), perhe- ja pariterapeutti, työnohjaajakouluttaja
Kustannukset
Koulutuksen hinta on 6990 €.
Koulutusmaksu jaetaan viiteen tasasuuruiseen erään a´1398 €, jotka laskutetaan lukukausien alussa. Hintaan sisältyvät lähiopetuspäivien teoriaopetus, työnohjausharjoittelun työnohjaus ja opetuksen yhteydessä jaettava materiaali. Kaikkien valittujen luottotiedot tarkistetaan ennen koulutuksen alkua. Koska osallistujat valitaan soveltuvuushaastattelun perusteella, ei koulutusmaksua makseta/laskuteta ennen ryhmään valintaa.
Seuraavat toteutukset
Ota yhteyttä
Jyväskylän kesäyliopisto – kaikille tiedonjanoisille ympäri vuoden
Jyväskylän kesäyliopistossa voit opiskella monipuolisesti erilaisia työelämää tukevia täydennyskoulutuksia. Tarjonnassa on sekä pitkiä että lyhytkestoisia kokonaisuuksia pitkin vuotta. Osa koulutuksista sisältää lähiopetusta Jyväskylässä ja osa toteutetaan kokonaan verkossa. Jyväskylän kesäyliopiston arvoja ovat elinikäinen oppiminen, henkinen hyvinvointi ja koulutuksellinen tasa-arvo. Toiminnan...
Lue lisää kouluttajasta Jyväskylän kesäyliopisto ja katso koulutustarjonta täältä