...

Työturvallisuuskoulutus ennaltaehkäisee tapaturmia

Mitä työturvallisuus on ja mistä se muodostuu?

Työturvallisuus tarkoittaa sitä, että työpaikan fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset työolot ovat kunnossa. Turvallinen työympäristö, toimiva työyhteisö ja sopiva kuormittavuus tekee työnteosta mielekästä ja palkitsevaa.

Kenen vastuulla työturvallisuus ja sen eri osa-alueet ovat?

Pelastuslain mukaan rakennuksen omistaja, haltija sekä toiminnanharjoittaja on ensisijaisesti vastuussa kiinteistön turvallisuudesta. Tämä tarkoittaa niin ennaltaehkäisyä kuin pelastustoimenpiteitä. Laki määrää myös, että rakennukset on suunniteltava, rakennettava ja pidettävä kunnossa siten, että onnettomuusriski on mahdollisimman pieni ja että tulipalon sattuessa pelastustoiminta on mahdollista. Jotta nämä määräykset voidaan toteuttaa, on rakennuksessa työskentelevien ihmisten oltava tietoisia määräyksistä ja tarvittavista toimenpiteistä. Heidän on myös osattava toimia onnettomuuden sattuessa. Tämän vuoksi kaikenlainen työturvallisuuskoulutus on sekä suositeltavaa että suosittua.

Työturvallisuuskurssi: Organisaation turvallisuus määräytyy liiketoiminnan mukaan

Työturvallisuuskoulutus on ensisijaisen tärkeää, jotta turvallisuus työpaikalla voidaan taata. Toimintanne luonne määrittää sen, minkälaisen turvallisuustason yrityksenne tarvitsee, ja minkälainen työturvallisuuskurssi palvelee tarpeitanne parhaiten. Työturvallisuuden kehittäminen onnistuu esimerkiksi riski- ja turvallisuuskoulutuksissa. Koulutuksissa käsitellään muun muassa sitä, mikä kaikki voi vaikuttaa organisaation turvallisuuteen sekä miten riskejä voi tunnistaa ja ennaltaehkäistä.

Työsuojelun peruskurssi sopii kaikille työntekijöille. Jos työturvallisuuden kehittäminen ja työhyvinvoinnin parantaminen on lähellä sydäntäsi, voit tutustua työsuojeluvaltuutetun tai työsuojelupäällikön koulutuksiin ja pääset vaikuttamaan omalla työpaikallasi.

Työturvallisuuskoulutuksella henkilöstön turvallisuusosaaminen ajan tasalle

Erityisen tärkeää on, että organisaation koko henkilöstö tietää, kuinka eri tilanteissa tulee toimia. Työturvallisuuden koulutusten ja toistuvien harjoitusten avulla psytytään ennaltaehkäisemään vaarallisia tilanteita sekä minimoimaan onnettomuuksien aiheuttamia kustannuksia.

Työturvallisuuskoulutus on tarpeellinen, koska työturvallisuus on osa lakimääräistä työsuojelua, jonka tarkoituksena on ennalta ehkäistä erilaisia riskejä ja vaaroja, joita työpaikoilla voi sattua. Työsuojelu on työnantajan ja työntekijöiden välistä yhteistyötä. Työntekijöiden ammattitaitoon kuuluukin tuntea oman työnsä vaarat ja toimia työssään niin, että onnettomuusriski tulee minimoiduksi.

Mikä Työturvallisuuskortti?

Yksi tunnetuimmista työturvallisuuden alan koulutuksista on työturvallisuuskortti. Työturvallisuuskorttikoulutus antaa perustiedot työympäristön vaaroista ja työsuojelusta yhteisellä työpaikalla. Viisi vuotta kerrallaan voimassa olevan kortin saa käyttöönsä suoritettuaan hyväksytysti työturvallisuuskorttikurssin.

Muita turvallisuuskoulutuksia

Turvalliset työvälineet ja niiden oikeaoppinen käyttö on myös keskeinen osa turvallista työntekoa. Muita työturvallisuuteen liittyviä koulutuksia ovat esimerkiksi paloturvallisuuskoulutus, trukkikorttikoulutus, SFS 6002 sähkötyöturvallisuuskoulutus, työsuojainasiantuntijan koulutus, putoamissuojainten määräaikaistarkastajan peruskurssi ja monet muut koulutukset.

Lähteet: ttk.fi, tyoturvallisuuskortti.fi