Taiteen ja kulttuurin koulutus

Taidekoulutus jaetaan yleensä neljään eri opintoalaan: käsi- ja taideteollisuus, viestintä- ja informaatiotieteet, teatteri ja tanssi sekä musiikki. Kulttuurikoulutus on erittäin laaja käsite, ja se pitää sisällään monia eri koulutuksia ja työskentelymahdollisuuksia.

Taidealan koulutus

Taidealan koulutus tarjoaa aikuisille mahdollisuuden saada taukoa tavanomaisesta arjesta ja työstä sekä kehittyä harrastuksen parissa. Taideopinnot aikuisille antavat edellytykset kouluttautua kokonaan uuteen taide- tai kulttuurialan ammattiin.

Taidealan lyhytkoulutus sekä kulttuurialan lyhytkoulutus on erinomainen vaihtoehto alan harrastajalle tai alalla toimivalle ammattilaiselle. Lyhytkoulutusten tavoitteena on, että kurssille osallistunut oppisi uusia taitoja jonkin tietyn taiteenalan tai -muodon saralla.

Kirjoituskurssit

Kirjoittamiseen liittyviä kursseja on tarjolla monenlaisia. Kirjoituskurssit voivat keskittyä esimerkiksi luovaan kirjoittamiseen tai asiakirjoittamiseen.

Luovan kirjoittamisen kurssit on usein tarkoitettu kaikille kirjoittamisesta kiinnostuneille, jotka toivovat uusia keinoja saada tekstiinsä elävyyttä ja taitoja viedä projektejaan eteenpäin. Komiikan kirjoittamisen kurssilla käsitellään huumoria kirjoittamisen tyylikeinona. Näyttämökirjoittamisen kurssilla perehdytään esitettäväksi tarkoitetun tekstin kirjoittamiseen.

Kuvataidekoulutus

Kuvataideopinnot auttavat perehtymään taiteelliseen ilmaisuun ja sen perusilmaisutekniikoihin sekä kuvan rakentamisen peruskysymyksiin. Kuvataideopintojen perusopintoihin sisältyy seuraavia aiheita:

• Kuvan rakentamisen perusteet
  • Värioppi
  • Maalaus
  • Havaintopiirustus
  • Plastinen sommittelu
  • Taidegrafiikka

Kuvataiteessa on tarjolla niin kuvataiteen lyhytkoulutuksia sekä syventäviä aineopintoja. Kuvataiteen syventävät aineopinnot syventävät opiskelijan valmiuksia tietyillä kuvataiteen osa-alueilla (esimerkiksi piirustus, maalaus ja taidegrafiikka) ja antavat valmiuksia itsenäiseen taiteelliseen työskentelyyn.

Taide- ja kulttuurialan vaatimukset

Taiteen ja kulttuurin alalla työskentely on monien unelma, mikä tarkoittaa kovaa kilpailua niin opiskelu- kuin työpaikoistakin. Omia unelmiaan kannattaa kuitenkin tavoitella rohkeasti.

Työskentely taiteen ja kulttuurin alalla vaatii taidon ja lahjakkuuden lisäksi määrätietoisuutta ja kovaa työtä. Kulttuurialan koulutus antaa valmiudet toimia alalla myös yrittäjänä.

Taide- ja kulttuuriala on lukemattomian mahdollisuuksien ala. Opiskeluvaiheessa on useita suuntautumisvaihtoehtoja, ja kouluttautumisen jälkeen työmahdollisuuksia on monia.

Tärkeitä ominaisuuksia taide- ja kulttuurialan työssä ovat luovuus, ongelmanratkaisutaidot sekä kyky hahmottaa visuaalista ympäristöä. Myös kielitaito ja oman osaamisen markkinointi auttavat menestymään alalla.

Lähteet: Studentum.fi, ammattinetti.fi, Hämeen kesäyliopisto, Kirjan talo

Lisää samankaltaisia