Arvonlisäverokoulutus - Miksi se kannattaa?

Arvonlisäverokoulutus kannattaa, koska veroihin ja arvonlisäveroon liittyvät säädökset ja käytännöt elävät ja muuttuvat jatkuvasti. Arvonlisävero on otettu käyttöön sisämarkkinoiden edistämiseksi. Arvonlisävero lasketaan jokaiseen tuotteeseen vain kerran siten, että tuotteen tai palvelun myyvä yritys lisää tuotteen myyntihintaan arvonlisäveroprosentin verran veroa, mutta saa vähentää omien ostojensa sisältämän arvonlisäveron verotilityksestään.

Ostohinnassa mukana olevan arvonlisäveron maksaa tuotteen tai palvelun loppukäyttäjä, kuluttaja, jolla ei Suomen verolakien mukaan ole arvonlisäveron vähennysoikeutta omassa verotuksessaan. Verona arvonlisävero kuuluu niin sanottuihin tasaveroihin eli sen summa on sama riippumatta maksajan tuloista tai varallisuudesta. Arvonlisäverokoulutus auttaa ymmärtämään arvonlisäveroon liittyvät asiat ja tekemään sitä kautta optimoitua verosuunnittelua.

Arvonlisäverokoulutus kertoo miten alv muuttuu tuotteen ja verotusmaan mukaan

Arvonlisäverokoulutus avaa myös niitä asioita, jotka vaikuttavat arvonlisäveron suuruuteen missäkin tapauksessa. Suurimmassa osassa maista on arvonlisäveron kohdalla käytössä useampi verokanta siten, että esimerkiksi alkoholijuomia, jäätelöitä, makeisia, suklaata, keksejä sekä pitkälle jalostettuja ruokia verotetaan enemmän. Arvonlisäverotusta on pyritty harmonisoimaan hyvin voimakkaasti EU:ssa, ja EU-maiden kulutusverotus on lähentynyt toisiaan huomattavasti viime vuosikymmeninä.

Koska arvonlisäverotuksen suuruus ja käytännöt vaihtelevat maittain, on olennaista, että erityisesti kansainvälistä toimintaa ja ulkomaankauppaa harjoittavan organisaation henkilöstö tuntee kansainvälisen arvonlisäverotuksen ajankohtaiset käytännöt ja suorittaa arvonlisäverokoulutuksia. Arvonlisäverotuksen hallitseminen on tärkeää myös monilla muilla aloilla ja pysäksesi ajan tasalla arvonlisäverotusta koskevissa säännöksissä, voit osallistua esimerkiksi kotimaista tai kansainvälistä arvonlisäverotusta käsittelevään arvonlisäverokoulutukseen.

Arvonlisäverotuksen perusteet

Alv-koulutuksia löytyy kattavasti arvonlisäverotuksen perusteet läpikäyvistä koulutuksista kohdennetumpiin arvonlisäverotuksen täsmäkursseihin. Arvonlisäverotuksen perusteet tulevat tutuksi esimerkiksi Arvonlisäverotuksen ajokortti ® -koulutuksessa. Perustason alv-koulutuksen jälkeen osallistuja tuntee arvonlisäverotuksen pääperiaatteet ja erityispiirteet.

Alv-peruskurssilla käydään läpi muun muassa:

• Arvonlisäverotuksen perusperiaatteet
  • Mistä veroa maksetaan
  • Arvonlisäveron vähennysoikeus
  • Arvonlisäveromenettely
  • Ulkomaankauppa

Alv-koulutus havainnollistaa arvonlisäverotuksen uudistukset

Arvonlisäverotuksen ajankohtaispäivät käyvät läpi arvonlisäverotuksen uudistuksia ja erityiskysymyksiä. Vuosittaiset arvonlisäveropäivät onkin hyödyllinen päivityskoulutus kaikille alv-kysymysten parissa työskenteleville. Arvonlisäverotuksen ajankohtaiskatsaus ja muut alv-koulutukset ovat myös mainio mahdollisuus verkostoitua muiden alan ammattilaisten kanssa.

Lähteet: Kauppakamarin Koulutus, Tampereen Kauppakamari

Usein kysytyt kysymykset

• Arvonlisävero on yleinen kulutusvero, joka koskee lähes kaikkien tavaroiden ja palveluiden kulutusta. Arvonlisävero on tarkoitettu lopullisten kuluttajien maksettavaksi. Veronkantajina toimivat verovelvolliset yritykset, jotka sisällyttävät arvonlisäveron myyntihintoihinsa ja tilittävät veron valtiolle.

• Tavaroita ja palveluita myyvä yritys on pääsäätöisesti arvonlisäverovelvollinen, kun yrityksen liikevaihto ylittää 15 000 euroa 12 kuukauden tilikauden aikana.

• Suomessa on kolme arvonlisäverokantaa:

• Yleinen arvonlisäverokanta 24%
    • Alennettu verokanta 14%
      • elintarvikkeet ja rehut sekä ravintola- ja ateriapalvelut
    • Alennettu verokanta 10%
      • muun muassa kirjat, sanoma- ja aikakauslehdet, lääkkeet, liikuntapalvelut, henkilökuljetus, majoituspalvelut, kulttuuri- ja viihdetilaisuudet
  • ALV-kurssin aiheena voi olla esimerkiksi:

• arvonlisäverotuksen perusperiaatteet
    • mistä veroa maksetaan