Kosmetologikoulutus

Hoida asiakkaallesi hehkuva iho

Onko kauneus sekä kasvojen, käsien ja jalkojen hyvinvointi sinulle tärkeää? Kosmetologin työnkuvaan kuuluvat ylelliset hoidot, hieronnat sekä asiakkaan opastaminen ihon ja kehon itsehoidossa. Tutustu kasvohoidon kursseihin ja kosmetologikoulutuksiin!
Haullasi ei valitettavasti löytynyt yhtään tulosta, tee Uusi haku

Opiskele kosmetologiksi, kauneudenhoitoalan ammattilaiseksi

Kauneudenhoitoalan yleisin koulutus lienee hius- ja kauneudenhoitoalan ammatillinen perustutkinto. Tutkinnon tavoitteena on varmistaa opiskelijalle laaja-alaiset ammatilliset perusvalmiudet toimia kosmetologina, kauneudenhoitoalan työntekijänä ja ammatinharjoittajana sekä neuvonta- ja myyntitehtävissä ja muissa asiakaspalvelutehtävissä.

Hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinnon suorittanut on ihonhoidon, ihonhoidon ohjauksen, ehostuksen, hieronnan ja kosmetiikkatuotteiden neuvonnan ammattilainen.

Hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinnossa on kaksi osaamisalavaihtoehtoa: ihon hoidon osaamisala sekä hius- ja kauneudenhoidon neuvonnan osaamisala. Ensimmäisestä valmistuvan ammattinimike on kosmetologi ja toisesta valmistuvan kosmetiikkaneuvoja.

Kosmetologikoulutus

Kosmetologikoulutuksen aikana opiskellaan muun muassa kasvo-, jalka- ja käsihoitojen tekemistä, tuote- ja raaka-ainetuntemusta, ihmisen anatomiaa ja fysiologiaa, terveysliikuntaa sekä ravintotietoutta. Hoitojen tekemistä harjoitellaan käytännössä oppilaitoksessa asiakaspalvelutilanteissa sekä alan yrityksissä työssäoppimisjaksoilla.

Kosmetologikoulutuksessa (hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinto) pakolliset ammatilliset tutkinnon osat ovat:

• Ihon hoito
  • Ihonhoidon ohjaus
  • Ehostus
  • Kauneudenhoitoalan yrittäjyys ja yritystoiminta
  • Täydentävät ihon hoidot (Ihon erikois- ja laitehoitojen osaamisala)
  • Kauneudenhoito ja tuoteneuvonta (Kauneudenhoidon ja tuoteneuvonnan osaamisala).

Valinnaisia ammatillisia tutkinnon osia ovat:

• Kosmetologina toimiminen terveydenhuollon toimintaympäristössä
  • Kylpylähoidot
  • Erikoisehostus
  • Yritystoiminnan suunnittelu.

Kosmetologi työelämässä

Valmistuneet kosmetologit työskentelevät itsenäisinä ammatinharjoittajina, työntekijöinä toisten palveluksessa sekä monialaisissa kauneudenhoidon yrityksissä. Kosmetologeja työllistyy myös kauneudenhoitoalan koulutus-, neuvonta- ja markkinointitehtäviin.

Kosmetologin toteuttamilla kauneudenhoitopalveluilla voidaan vaikuttaa ihmisen ulkoiseen olemukseen, kuten meikkiin ja ihon hyvinvointiin. Kosmetologin työ on suureksi osaksi asiakaspalvelua, joten kätevien käsien lisäksi ammattilaisilta vaaditaan hyviä sosiaalisia taitoja – monella kosmetologilla onkin oma vakiintunut kanta-asiakaspiiri.

Kosmetologin työhön kuuluu asiakkaiden ihon puhdistaminen, heleyttäminen ja muu hoitaminen. Hänen tulee osata myös opastaa asiakkaita kauneudenhoitoon liittyvissä kysymyksissä. Kosmetologin tarjoamiin hoitoihin kuuluu yleensä kasvohoitojen lisäksi käsihoidot, jalkahoidot, vartalohoidot sekä ripsien ja kulmien kestovärjäys. Kosmetologin tulee tuntea kosmeettisten aineiden vaikutukset hyvin voidakseen käyttää niitä oikeaoppisesti ja voidakseen myydä niitä asiakkailleen.

Hius- ja kauneudenhoitoalan erikoisammattitutkinto

Hius- ja kauneudenhoitoalan erikoisammattitutkinto sopii kosmetologin täydennyskoulutukseksi. Erikoisammattitutkinnossa aiempaa osaamista syvennetään ja kosmetologi voi valmistua erikoiskosmetologiksi ihon erikoishoidon osaamisalalta tai kosmetiikkaneuvojaksi (EAT), kosmetiikkaneuvonnan osaamisalalta.

Lähteet: Opetushallitus, ePerusteet, Stadin AO, Tredu