Tuotekehittäjäksi palvelumuotoilumenetelmin
Koulutuksen tavoitteena on antaa osallistujille tietoja ja taitoja kehittää osallistavasti organisaation palveluita asiakastarpeista ja liiketoiminnallisista tavoitteista käsin. Osallistujat saavat kattavan ymmärryksen palvelumuotoilun ja tuotteistamisen perusteista ja myynnin ja markkinoinnin tavoitteellisesta kehittämisestä. Koulutus tukee vahvasti markkinoinnin ja myynnin osaamisen kehittämistä.
Palvelumuotoilun ja tuotteistamisen keinoin on mahdollisuus kehittää organisaation toimintamallia entistä asiakaslähtöisemmäksi sekä synnyttää uusia, asiakaslähtöisiä palveluja. Oppimisprosessin aikana kasvatat yhtäaikaisesti ymmärrystä organisaatiosi palvelukulttuurin, asiakaskokemuksen ja liiketoiminnallisten tavoitteiden välisestä yhteydestä. Koulutus auttaa myös tarkastelemaan palvelukehitystä taloudellisesta näkökulmasta.
Koulutuksen oppimisprosessi on rakennettu palvelumuotoiluprosessin pohjalle. Oppimisprosessin aikana sisäistät palvelumuotoilun ajattelu- ja toimintamallin sekä tuet organisaation toiminnan kehittymistä entistä osallistavammaksi ja yhteisöohjautuvammaksi.
Tutkinnon muodostuminen:
Koulutusohjelma on mahdollista suorittaa myös oppisopimuksella. Kysy mahdollisuuttasi. Tällöin suoritetaan tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto, jonka pakollinen tutkinnon osa on: Proaktiivinen kehittäminen ja valinnaiset osat ovat: Palvelumuotoilu tuotekehitystyössä, Markkinointiviestinnän suunnittelu ja kehittäminen, Liiketoiminnan erikoisammattitutkinnosta. Tutkintoon johtavana koulutuksena koulutuksen järjestäjä on Sasky.
Koulutuksen sisältö:
Yrityksen nykytila ja tulevaisuus (proaktiivinen kehittäminen)
- Orientaatio
- Kehittämisen ekosysteemi ja kokeilukulttuuri
- Megatrendit ja hiljaiset signaalit tulevaisuuden avartajina
- Kehittämisen strategiset lähtökohdat, ennakointi ja skenaariotyöskentely
- Yrityksen nykytilan arviointi myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta
- Yrityksen myyntipuheen laatiminen, hyvän hissipuheen anatomia ja käytännön harjoittelu
Osallistava kehittäminen (proaktiivinen kehittäminen)
- Uskallus ajatella toisin
- Kollektiivinen oppiminen muutoksen lähtökohtana
- Itseohjautuva yhteispeli, vuorovaikutus ja armoton reflektointi
- Fasilitointi
- Kehitysprosessin tavoitteiden asettaminen
Kehittämisen suunnittelu ja käynnistäminen (proaktiivinen kehittäminen)
- Nopeat kokeilut ja muotoilu palveluiden kehittämisessä
- Kehittämisen timanttimalli; luovan ongelmanratkaisun prosessi
- Kehittämisen rahoitus ja budjetointi
Asiakaskeskeinen toiminta (proaktiivinen kehittäminen)
- Tulevaisuuden asiakas, asiakaskokemus ja brändi
- Asiakasymmärryksen tiedonkeruumenetelmät
- Asiakasprofilointi
- Avainmittarit ja vaikuttavuus
Palvelumuotoilun keskeiset elementit
- Asiakasymmärrys palvelumuotoilun keskiössä
- Asiakaspolku; palvelutuokiot ja palvelun kontaktipisteet
- Service Blueprint
- Palvelumuotoilun työkalupakki ja tunnelmamuotoilu
- Hinnoittelu
Markkinointiviestinnän kehittäminen
- Myynti-, markkinointi- ja viestintästrategian suunnittelu
- Ydinviestien määrittäminen
- Kohderyhmien mukaisten viestintäkanavien valinta
Markkinoinnin resursointi ja suunnitteleminen
- Markkinoinnin toimintasuunnitelman luominen ja vuosikellon laatiminen
- Mittareiden valitseminen ja tulosten analysointi
- Optimointi käytännön digimarkkinoijan työssä
Ideointi ja prototypointi
- Ideointimenetelmät
- Prototypointi ja testaus
Palvelujen konseptointi
- Palveluiden paketointi
- Asiakaslupaukset. Hyvän maineen ja yrityskuvan kasvattaminen
- Brändin rakentamisen osat. Palvelujen brändäys
Arvopohjaan perustuvan, koskettavan sisällön tuottaminen
- Tarinankerronta ja sisältömarkkinoinnin suunnitelma
- Verkkosivujen ja sosiaalisen median hyödyntäminen myyntityössä
Innostava, tavoitteellinen myyntityö
- Uusasiakashankinnan käynnistäminen ja tavoitteiden asettaminen
- FtoF -myynti ja myyntitaitojen kehittäminen
- Oman myyntityylin löytäminen
- PechaKucha -esitykset
Seuraavat toteutukset
Kohderyhmä
Koulutuksen kohderyhmänä ovat palveluiden kehittämisestä vastaavat henkilöt.
Koulutuspaikka
Koulutus toteutetaan Luotain Consulting Oy:n koulutustiloissa osoitteessa Pyhäjärvenkatu 5 A 5. kerros, Tampere.
Koulutukseen sisältyy 9 lähipäivää ja 3 verkkovalmennuskertaa (yhteensä 7h/päivä). Koulutuksessa hyödynnetään verkko-oppimisympäristöä ja viestintäohjelma Teamsiä.
Kouluttaja
Veera Matilainen Palvelumuotoilija. pitkä ura myynnin, markkinoinnin ja kaupallistamisen tehtävistä, tradenomi, JET, TKEAT.
Mari Uusitalo Certified Business Coach, MTi, johdon ja esimiesten kouluttaja, Stratool-liiketoimintakehittäjä, myynnin ja markkinoinnin kouluttaja.
Kustannukset
Koulutuksen hinta on 2100 eur + alv/hlö.
Luotain tekee yhteistyötä useamman oppilaitoksen kanssa. Kysy mahdollisuutta suorittaa koulutus oppisopimuksella, joka on osallistujalle maksuton.
Ota yhteyttä
Luotain Consulting Oy – henkilöstön kehittämisen aito kumppani jo vuodesta 2007
Kaikki Luotain Consulting Oy:n kurssit järjestetään hybrid mallilla. Luotain tuottaa työnohjaus-, valmennus- ja koulutuspalveluita koko Suomen alueella suurille ja pienille yrityksille, valtiolle ja kunnille/kaupungeille. Valmentajat ovat henkilöstön- ja johdon kehittämisen konkareita. Luotaimen palveluissa pureudutaan oikeisiin asioihin yhdessä ja tehdään tekoja,...
Lue lisää kouluttajasta Luotain Consulting Oy ja katso koulutustarjonta täältä