Meikkauksen ja maskeerauksen koulutukset

Useimmiten meikkauksen ja maskeerauksen koulutuksiin voi osallistua kuka tahansa ammattimaisesta meikkauksesta ja maskeerauksesta kiinnostunut. Koulutuksiin ei siis vaadita aikaisempaa kokemusta alalta. Meikkaaja-maskeeraajan koulutukset antavat usein kokonaisvaltaisen näkemyksen meikkauksen ja maskeerauksen eri osa-alueista:

• kauneus- ja muotimeikkaus
  • TV- ja elokuvamaskeeraus
  • näyttämö- ja taidemaskeeraus.

Kauneus- ja muotimeikkauksen koulutus

Kauneusmeikkausen koulutukset sisältävät perustiedot ja -taidot kauneusmeikkauksesta. Koulutukset sopivat esimerkiksi kampaajille ja kosmetologeille, jotka haluavat laajentaa osaamistaan meikkauspalveluiden puolelle. Kauneus- ja muotimeikkauksen koulutuksissa opiskeltavia aiheita voivat olla muun muassa:

• Pohja, neutraloijat, korostaminen ja varjostaminen
  • Väriteoria
  • Muoto-oppi: kasvojen muodot, valo ja varjo, kulmat, posket ja huulet
  • Silmämeikkitekniikat
  • Häämeikki
  • Irtoripsien käyttö
  • Kulmakarvojen peittäminen
  • Kuvausmeikit ja niiden erikoispiirteet
  • Editorial-meikki ja Catwalk-meikki

TV- ja elokuvamaskeerauksen ja näyttämö- ja taidemaskeerauksen koulutus

TV- ja elokuvamaskeerauksen sekä näyttämö- ja taidemaskeerauksen koulutukset sopivat henkilöille, jotka tavoittelevat laajempaa alan osaamista ja mahdollisesti uraa meikkaaja-maskeeraajana. TV- ja elokuvamaskeerauksen ja näyttämö- ja taidemaskeerauksen koulutuksissa opit esimerkiksi näitä:

• TV-meikkaus
  • Teatteri-, ooppera-, tanssi- ja sirkusmaskeeraus
  • Vanhennus
  • Valaistuksen vaikutus teatterimaskeerauksessa
  • Drag: miehestä nainen, naisesta mies
  • Karakteerin rakentaminen
  • Peruukin mitoitus, sovitus ja kiinnitys sekä irtolisäkkeen kiinnitys
  • Irtokarvojen ja viiksien kiinnitys, poisto ja huolto
  • Face- ja bodypainting

Maskeeraajaksi ammatillisella tutkinnolla

TV- ja elokuvamaskeerauksesn sekä näyttämö- ja taidemaskeerauksen ammattilaiseksi haluaville sopivia tutkintokoulutuksia ovat:

• Hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkonto | kosmetiikkaneuvoja
  • Esitys- ja teatteritekniikan ammattitutkinto | maskeeraaja
  • Esitys- ja teatteritekniikan erikoisammattitutkinto | maskeerauksen osaamisala

Maskeeraajan tutkintokoulutus sisältää maskeerauksen lisäksi maskeeraus-alalla työkentelyn opintokokonaisuudet:

• Esitys- ja teatteritekniikan toimintaympäristössä toimiminen
  • Esitys- ja näytäntötyön tuotantoprosessissa toimiminen

Meikkaaja-maskeeraajia tarvitaan monenlaisissa työympäristöissä

Niin valokuvaajat, mallitoimistot kuin teatteritkin tarvitsevat avukseen ammattitaitoisia meikkaaja-maskeeraajia. Meikkaaja-maskeeraajan vastuulla on saada mallit tai esiintyjät näyttämään tietynlaisilta. Esimerkiksi mainoskuvia otettaessa valaistus on voimakas ja paljastava, mutta ammattitaitoisen meikin avulla iho voidaan saada kameralla näyttämään luonnollisen väriseltä.

Monilla meikkaaja-maskeeraajilla on esimerkiksi kosmetologin tai parturi-kampaajan pohjakoulutus, mutta se ei ole välttämätöntä. Meikkaaja-maskeeraajan ammatissa tarvitaan värisilmää, pikkutarkkuutta ja taiteellista näkemystä. Hankkimalla esimerkiksi karakteerimaskeeraajan koulutuksen meikkaaja-maskeeraajan työmarkkinat laajenevat huomattavasti, sillä hänellä on mahdollisuus toimia esimerkiksi elokuva- ja teatterimaailmassa.

Lähteet: Ammattinetti, Stadin AO