Hyvä myynnin johtaminen tuo tuloksia

Myynti on ala, jossa tulokset ovat ovat näkyviä ja selkeästi mitattavia. On helppoa laskea myynninedistämiseen käytetyt rahat suhteessa siihen, mikä investointien vaikutus on ollut myynnin kasvattamiseen. Oikeanlainen ja tehokas myynnin johtaminen luo motivoituneen työympäristön, jossa kasvaa myynnin ammattilaisia, jotka viihtyvät työssään. Tämä taas näkyy yleensä suoraan myyntituloksessa.

Heikko myynnin johtaminen on yritykselle iso riski. Myyntiorganisaatiota ei tule rakentaa hataralle pohjalle. Jos myyntitulos esimerkiksi perustuu suureksi osaksi yksittäisten myyjien taitoihin ja kykyihin, ollaan heikoilla jäillä. Taitavat myyjät ovat haluttua työvoimaa ja aina on vaarana, että he siirtyvät toisiin tehtäviin jättäen korvaamattoman aukon organisaatioon ja haavoittaen yrityksen kykyä tehdä tulosta. Myynnin johtamisen koulutukset auttavatkin myös myynnin esimiestyössä. Hyvä myynnin esimies johtaa tiimiään esimerkillään ja sitouttaa kaikki yhteisiin tavoitteisiin. Hän myös tunnistaa jokaisen myyntitiimin jäsenen vahvuudet ja heikkoudet ja osaa tältä pohjalta rakentaa myyntiorganisaatiolle kestävän rakenteen.

Kun katsotaan suurten yritysten myyntiä sekä niihin liittyviä prosesseja, on helppo havaita, kuinka selkeät ja tehokkaat myyntiprosessit luovat tulosta. Kun prosessi on kunnossa, syntyy tulosta, samalla kun menestys perustuu yrityksen vahvoihin käytäntöihin eikä ainoastaan yksittäisten yksilöiden taitoihin. Myynnin johtamisen koulutukset perehdyttävät tehokkaisiin myyntiprosesseihin, niiden jalkauttamiseen omaan organisaatioon ja myyntiprosessien kehittämiseen edelleen. Hyvä myynnin johtaminen ymmärtää, että molempia tarvitaan: sekä hyviä myyntiin liittyviä prosesseja että motivoituneita myyjiä, jotka pääsevät kehittymään yrityksen mukana.

Taidokasta ja strategista myynnin johtamista

Myynnin johtamisen koulutus pureutuu yleensä laajasti erilaisiin myynnin haastetilanteisiin. Kilpaillut markkinat vaativat motivoitunutta myynnin johtoa, joka on sitoutunut yrityksen tavoitteisiin pystyen samalla kommunikoimaan yrityksen visiota mahdollisimman hyvin koko organisaatiolle. Myynnin johtamisen koulutukset voivat käsitellä esimerkiksi seuraavia aiheita:

• Myyjien suorituskyvyn parantaminen
  • Myynnin aktivointi
  • Tehokkaat mittaus- ja palkitsemismallit
  • Myyntikulttuurin vahvistamisen
  • Myynnin valmentavan johtamisen yksilö- ja tiimitasolla
  • Myyntiprosessien tehostamisen
  • Myyntistrategia
  • Myyntiennusteet
  • Myynnin budjetointi
  • Myynnin tavoitteiden asettaminen ja mittaaminen
  • Valmentava myynnin johtaminen
  • Pipeline-johtaminen

Myyntijohtamisesta tekee mielenkiintoista se, että ei ole olemassa yhtä ainoaa johtamistapaa tai johtamismallia, joka takaisi menestyksen. On kuitenkin olemassa monia perusajatuksia, joita noudattamalla on hyvin todennäköistä, että sinunkin yrityksesi pystyy johtamaan myyntiä pitkäkestoisesti ja menestyksekkäästi. Myynnin johtamisen koulutuksista saat tarvittavat työkalut myyntitiimin kehittämiseen ja liiketoiminnan parantamiseen.

Myynnin esimiesten valmentava rooli korostuu nykypäivänä. Valmentavan myynnin johtamisen koulutuksissa käsitellään ensi sijassa sitä, miten myynnin esimies voi tukea myyjiä myyntiprojektien voittamiseksi ja myynnin kehittämiseksi. Pitkällä aikavälillä valmentava myynnin johtaminen tähtää myyjien osaamisen kehittämiseen.

Lähteet: Mercuri.fi; Crementum.com