Muoti- ja tekstiiliteollisuuden koulutukset

Millaista on vaatetus- ja tekstiilialan opiskelu?

Tekstiili- ja vaatetusalalle suuntaavilla on monipuoliset mahdollisuudet kouluttautumiseen. Tekstiili- ja vaatetusala sopii henkilölle, jolla on luova ajattelutapa, kykyä loogiseen ajatteluun ja halua nähdä oman työn jälki.

Tekstiilialan koulutus antaa valmiuksia tuottaa vaatetuksessa, sisustuksessa, hygieniatuotteissa, sairaalavaatteissa ja teknisissä erikoistekstiileissä käytettäviä materiaaleja ja valmiita tuotteita.Vaatetusalan opinnoissa käydään läpi muun muassa kaavoitusten hallitsemista, vaatetuksen tekemistä, opitaan tekemään värianalyyseja ja opiskellaan eri materiaalien ominaisuuksia.

Mitä tekstiili- ja vaatetusalan ammattilaisilta odotetaan?

Tekstiili- ja vaatetusalalla työskentelevältä vaaditaan luovaa ajattelua, kädentaitoa ja hyviä vuorovaikutustaitoja asiakkaiden kanssa toimimiseen. Alan ammateissa on tunnettava asiakkaiden mieltymykset sekä hallittava ihmisen mitoitus. Ammattilaisen on myös hallittava tuotantoon liittyvät kaavoitukset, leikkuu ja ompeleminen. Myös muotipiirtämisen, muodin historian, materiaalien ja markkinoinnin osaamisesta on hyötyä vaatetusalalla.

Moni vaatetus- ja tekstiilialan ammattilainen ryhtyy myös yrittäjäksi. Kuten alalla muutenkin, on tällöin tärkeää ymmärrys liiketoiminnasta, markkinoinnista ja asiakaspalvelusta.

Mihin vaatetus- ja tekstiilialan opiskelijat työllistyvät?

Tekstiilialan koulutuksesta valmistunut voi työskennellä esimerkiksi liike-elämän palvelu- ja myyntitehtävissä, tuotesuunnittelijana vaatetusteollisuudessa tai jonkin yrityksen, kaupan tai median palveluksessa.Muotialan ammattitutkinnon suorittanut suunnittelee, kaavoittaa ja valmistaa vaatteita ja asusteita arkeen ja juhlaan erilaisista materiaaleista, kuten kankaista, neuloksista ja nahasta. Vaatetusalan koulutukset mahdollistavat työskentelyn esimerkiksi ompelijana, modistina, pukeutumisneuvojana tai vaatesuunnittelijana.

Lähteet: opintopolku.fi, ammattinetti.fi, oph.fi