Matkailualan koulutukset

Koska matkailu liittyy usein lomaan ja virkistäytymiseen, tarjoaa ala myös palkitsevia työmahdollisuuksia. Ihmiset odottavat matkustaessaan asioiden sujuvan, ja osaavien ammattilaisten auttavan matkan toutuksessa. Matkailu- ja hotellialan työympäristöt ovat monipuolisia ja kansainvälisiä, eikä yksikään päivä ole samanlainen.

Hotelli- ja matkailualan tutkintokoulutukset

Hotelli- ja matkailualan ammattilaisille on tarjolla osaamisen tueksi ja ammattitaidon osoittamiseksi erilaisia matkailualan tutkintokoulutuksia.

Näitä ovat esimerkiksi:

• Matkailualan perustutkinto
  • Matkailupalvelujen ammattitutkinto
  • Majoitus- ja ravitsemisalan esimiestyön erikoisammattitutkinto

Hotelli- ja matkailualan tutkinto antaa valmiudet työskennellä monipuolisissa matkailualan työtehtävissä mielenkiinnon kohteesi mukaan. Voit työskennellä esimerkiksi hotelliympäristössä, ohjelmapalveluissa, matka-asiantuntijana tai matkailualan myynnin tehtävissä. Toisen asteen tutkinnon suorittaminen antaa vankan tietopohjan matkailu- ja hotellialasta.

Tutkintokoulutusten lisäksi on hotelli- ja matkailualan koulutusta saatavilla luonnollisesti myös lyhyempinä kursseina. Olipa hakusessa matkailu- tai hotellialan koulutus, löydät vaihtoehtoja täydennyskoulutukseksi koulutus.fistä.

Matkailualan täydennyskoulutus ja koulutus matkailualan yrityksille

Matkailualan täydennyskoulutusta on tarjolla monenlaista. Matkailualan koulutukseen voi osallistua yksittäinen henkilö kehittääkseen omaa osaamistaan, tai koulutus voi olla koko työyhteisön tarpeisiin suunnattu kurssi. Hotelli- ja matkailualalla työskenteleviltä vaaditaan ajantasaista tietoutta esimerkiksi asiakaspalvelusta, matkailun trendeistä, kulttuurien välisistä eroista, alueellisista erityispiirteistä, kommunikoinnista ja maantieteestä.

Matkailualan koulutus voivat keskittyä matkailualalla toimivien yritysten ja organisaatioiden tuotteiden ja palveluiden laadun kehittämiseen sekä tuotekehitykseen. Matkailualan koulutus voi myös keskittyä erilaisiin kohderyhmiin ja heidän erityispiirteisiinsä matkailupalveluiden kuluttajina. Esimerkiksi koulutus voi keskittyä siihen, miten matkailupalveluja räätälöidään kiinalaisille turisteille, millaisia palveluja ja toimintatapoja he arvostavat ja millaista matkailumarkkinointia kyseiselle kohderyhmälle kannattaa kohdentaa.

Matkailualan turvallisuuspassi MATUPA

Matkailualan turvallisuuspassi eli MATUPA on majoitus- ja ravitsemisalan työntekijöille räätälöity päivän kestävä vapaaehtoinen turvallisuuskoulutus. Matupa antaa työntekijöille perustiedot matkailun turvallisuusasioista ja innostaa omien turvallisuustaitojen kehittämiseen. Matupan päätavoite on asiakasturvallisuuden lisääminen, onnettomuuksien ennaltaehkäiseminen ja matkailutuotteen laadun parantaminen. Matkailualan turvallisuuspassikoulutus sopii hyvin kaikille matkailun, hotelli- ja ravintola-alan, liikunta- ja ulkoilupalveluiden, festivaalien, elämyspuistojen ja tapahtumien piirissä toimiville. Matkailualan turvallisuuspassikoulutuksia voivat pitää Matupan kurssinjohtajakoulutuksen hyväksytysti suorittaneet henkilöt.

Matkailu- ja hotellialan koulutus kotimaassa ja ulkomailla

Matkailualalla olevat henkilöt saattavat omien mieltymystensä mukaan toimia esimerkiksi majoituspalvelutehtävissä, opastustehtävissä tai ohjelmanjärjestäjinä. Myös myynti ja markkinointi kuuluvat olennaisena osana alan työtehtäviin. Matkailualan ammattilaisen on mahdollista työskennellä vaikkapa matkailukeskuksissa, hotelleissa, kylpylöissä ja maatilamatkailuyrityksissä.

Ammattitaidon hankkimiseksi monipuolisiin matkailualan työtehtäviin on tarjolla runsaasti koulutuksia, halusitpa sitten työskennellä Suomessa tai Aasian lämmössä!

Lähteet: Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, Careeria.fi