Vanhustyön koulutukset auttavat toimimaan ikääntyvien parissa

Vanhustyön ja kotihoidon koulutukset antavat erinomaiset valmiudet toimia ikääntyvien ihmisten parissa. Koulutusten avulla voit oppia esimerkiksi lisää vanhusten aivojen vireyttämisestä, muistiharjoituksista, kunnon ylläpitämisestä, ruokinnasta ja hygienian hoitamisesta.

Mitä vanhustyö on tänä päivänä?

Vanhustyökoulutusten sisältö perustuu ajatukseen, että vanheneva ihminen on aktiivinen ja päätösvaltainen toimija omassa elämässään ja elinympäristössään.

Koulutukset sisältävät osa-alueita kuten

• vanheneminen yhteiskunnassa
  • vanhenevan ihmisen terveyden ja toimintaan osallistumisen edistäminen
  • vanhenevan ihmisen erilaiset elämäntilanteet
  • innovaatio-, tutkimus ja kehittämistoiminta
  • vanhustyön johtaminen ja verkostoituminen

Muistisairaan henkilön kohtaaminen voi olla haasteellista, sillä sairaus muuttaa ihmisen kykyä ilmaista itseään ja samaten hänellä voi olla vaikeuksia ymmärtää ympäristönsä viestintää. TunteVa-hoitajan koulutuksen tarkoituksena on lisätä vaikuttavuutta muistisairaan ihmisen hoitoon ja sitä kautta parantaa muistisairaan ihmisen elämänlaatua.

Vanhustenhoitajan työpaikat ja palkka

Vanhustenhoitaja voi työskennellä ikäihmisille tarkoitetussa ympärisvuorokautisen hoiva- ja hoitopalveluissa sekä kotihoidossa ja kotona asumista tukevissa palveluissa. Vanhustenhoitaja voi työskennellä näiden lisäksi esimerkiksi ikäihmisten kuntoutumispalveluissa, päiväkeskuksissa ja neuvontapalveluissa.

Vanhustenhoitaja voi olla koulutukseltaan lähihoitaja tai esimerkiksi ammattikorkeakoulutasoinen sairaanhoitaja, sosionomi tai geronomi. Geronomi on vanhustyön osaaja, jonka tehtävänä on tukea työssään hyvää ja osallistuvaa ikääntymistä. Koulutuksen keskeisenä ajatuksena on näkemys ikääntyvästä ihmisestä aktiivisena toimijana omassa elämässään ja yhteisössään

Vanhustyön lähihoitajan keskimääräinen kuukausipalkka vuoden 2020 palkkatietojen mukaan on 2 397 euroa kuukaudessa.

Vanhustyön ammattilaiseksi vanhustyön erikoisammattitutkinnon avulla

Vanhustyön erikoisammattitutkinnon suorittanut työskentelee asiantuntijana vanhustyön eri tehtävissä sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalalla. Tutkinnon suorittanut toimii itsenäisesti omalla vastuualueellaan ikääntyneen ihmisen kotona, päivätoimintayksiköissä, palvelutaloissa ja vanhustenkeskuksissa sekä terveyskeskuksissa ja sairaaloissa. Työllistäjiä ovat niin julkinen kuin yksityinen sektori.

Tutkinnon suorittanut voi toimia vanhustyön asiantuntijana erilaisissa organisaatioissa ja toimintaympäristöissä, jotka antavat ikääntyneille ihmisille virikkeellistä toimintaa ja ohjausta. Näin vanhustyön osaaja edistää ikääntyneiden ihmisten aktiivista osallistumista sekä sosiaalista turvallisuutta. Tällä on positiivinen vaikutus vanhusten hyvinvointiin, myönteiseen elämänasenteeseen ja terveydentilaan.

Lähteet: Duunitori.fi, jhl.fi, Opintopolku.fi