Etsi koulutusta 👉

Mediaviestinnän intensiivikurssi 2025

Kesto
2 päivää
Hinta
1 390 EUR + alv 25,5 %
Seuraava toteutus
20 toukokuuta, 2025 katso lisätiedot
Toteutustapa
Lähiopetus
Kesto
2 päivää
Hinta
1 390 EUR + alv 25,5 %
Seuraava toteutus
20 toukokuuta, 2025 katso lisätiedot
Toteutustapa
Lähiopetus
alkaen 1 390 EUR + alv 25,5 % / osallistuja

Mediaviestinnän intensiivikurssi 2025

ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry

Mediaviestinnän intensiivikurssilla opit, millainen on median rooli ja merkitys yhteiskunnassa ja demokratiassa, millaisia ovat toimittajien työskentelytavat ja journalistinen prosessi, sekä miten rakentaa mediasuhteita.

Koulutus järjestetään ProComin koulutustilassa. Huomioithan, että tässä kahden päivän koulutuksessa ei ole mahdollisuutta etäosallistumiseen eikä koulutusta tallenneta.

Koulutus

Mikä mediaa kiinnostaa? Miten saada oma viesti läpi mediaan? Millainen on median valta nykypäivänä? 

Kaksipäiväisellä mediaviestinnän intensiivikurssilla keskitytään median merkitykseen ja median kanssa toimimiseen. Tällä kurssilla opit, millainen on median rooli ja merkitys yhteiskunnassa ja demokratiassa, millaisia ovat toimittajien työskentelytavat ja journalistinen prosessi, sekä miten rakentaa mediasuhteita. Intensiivikurssilla pääset konkreettisesti kysymään kaikki ne kysymykset, jotka median toiminnassa on mietityttänyt.

Kurssilla pääset myös itse harjoittelemaan haastattelun antamista kameran edessä. Kaksi vapaaehtoista haastattelua analysoidaan yhdessä kurssilaisten kanssa, ja opimme yhdessä, miten kehittää omaa taitoa vastata toimittajan kysymyksiin.

Kohderyhmä

Mediaviestinnän intensiivikoulutus on kaikille viestinnän ammattilaisille, jotka haluavat ymmärtää syvällisemmin viestinnän ja median yhteistyötä sekä sitä, millainen toimittajien työskentelyn toimintaprosessi on. Koulutus antaa tietotaitoa mediatyöhön niin mediatyöstä kiinnostuneille kuin jo mediatyötä tekeville viestinnän ammattilaisille.

Aikataulu

PÄIVÄ 1
Aika: Ti 20.5.2025 klo 9.00–16.00 
Paikka: ProComin koulutustila, Kasarmikatu 23 A 5, Helsinki

Klo 9–10 Median valta – Mikä mediassa pelottaa ja millaisia onnistumisia mediassa voi parhaimmillaan tehdä?

Klo 10–11 Median toiminta ja trendit

  • Median rooli ja merkitys yhteiskunnassa ja demokratiassa – Uutismedian luotettavuus
  • Media organisaatioiden yhteistyökumppanina ja niiden maineen rakentumisen foorumina
  • Kolme trendiä, jotka ajavat median muutosta: nopeus, keskittyminen, pinnallistuminen
  • Erilaiset mediatyypit ja niiden toiminta
  • Puhujana Helsingin yliopiston yliopistonlehtori ja politiikan ja viestinnän kandiohjelman johtaja, dosentti Janne Matikainen

Klo 11–12 Toimittajien työskentelytavat ja journalistinen prosessi

  • Puhujana Helsingin Sanomien HS Vision toimittaja-tietokirjailija Elina Lappalainen

Klo 12–13 Lounas

Klo 13–14 Haastattelun ja esiintyminen pelisäännöt

  • Erilaiset haastattelutilanteet median mukaan: tv-live, keskustelutilaisuus, insertti, printtihaastattelu, radio/podcast, puhelinhaastattelu
  • Haastatteluun valmistautuminen
  • Toimittajan haastattelutekniikat
  • Jännityksen hallinta
  • Uskottavan esiintymisen elementit
  • Kouluttaja Mari Haavisto ja ProComin toimitusjohtaja Jarno Forssell 

Klo 14–15 Käytännön harjoitukset

  • Haastatteluharjoitus
  • Oma aihe mediaan -harjoitus

Klo 15–16 Median kyselytunti: Mitä olet aina halunnut kysyä median toiminnasta?

PÄIVÄ 2
Aika: Ti 27.5.2025 klo 9.00–15.00
Paikka: ProComin koulutustila, Kasarmikatu 23 A 5, Helsinki

Klo 9–10 Kameraharjoituksen läpikäynti

Klo 10–11 Miten saada oma viesti mediaa kiinnostavaksi? 

  • Eri medioiden ominaispiirteiden tunteminen ja tunnistaminen: mikä kiinnostaa? Lähestymistavan räätälöinti median mukaan
  • Omien tavoitteiden määrittely ja viestien valinta median yleisön tarpeiden ja mielenkiinnon mukaan – Viestejä tukevien argumenttien valinta
  • Puhujana Uuden Jutun toimittaja Eeva Lehtimäki

Klo 11–12 Miksi media toimii niin kuin toimii ja onko luotettavuudella merkitystä?

  • Toimittajan ammatti, etiikka ja motiivit
  • Uudistuneet Journalistin ohjeet
  • Mikä toimittajia kiinnostaa? Uutiskriteerit + muut motivaattorit
  • Pääseekö some-öyhötyksellä myös mediaan?
  • Puhujana STT:n vastaava päätoimittaja Minna Holopainen

Klo 12–13 Lounas

Klo 13–14 Yhteistyö median kanssa

  • Mediasuhteiden rakentaminen
  • Mediayhteistyön eri tavat: taustakeskustelut, mediavierailut, tiedotustilaisuudet, haastattelut, mediapitchaukset jne.
  • Haastatteluun valmistautuminen: haastattelupyynnön hallinta ja haastattelusta sopiminen 
  • Puhujana Veronmaksajain Keskusliiton viestintäjohtaja Antti Oksanen 

Klo 14–15 Mediahuomio on mahdollisuus

  • Puhujana Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist

Koulutuspaikka

ProComin koulutustila, Kasarmikatu 23 A 5, Helsinki

Kouluttaja

Mari Haavisto, Sus+Com Agencyn perustaja ja toimitusjohtaja

Mari on Sus+Com Agencyn perustaja ja toimitusjohtaja. Sus+Com Agency on sosiaaliseen vastuullisuuteen, strategiseen media- ja viestintäosaamiseen, sekä yhteiskunnan ymmärtämiseen keskittynyt toimisto. Sus+Com Agencyn asiakkaisiin kuuluu niin isoja yrityksiä, julkisia toimijoita kuin järjestöjä ja yleishyödyllisiä organisaatioita. Yhteistä kaikelle tekemiselle on vaikuttavuus vastuullisten tekojen ja oikeanlaisen viestinnän kautta. Teemoiksi nousee useasti työntekijäkokemus, työnantajamielikuva, vastuullisuuden vaikuttavuudesta viestiminen, sosiaalisen vastuun muotoilu liiketoiminnaksi ja strateginen viestintä.

Mari on tehnyt pitkän uran journalistina mm. MTV:n uutisten politiikan toimittajana. Ennen Sus+Com Agencyn perustamista Mari työskenteli kymmenen vuotta eri johtotehtävissä media- ja viestintäalalla, esimerkiksi SuomiAreenan vastaavana tuottajana, Mediahubin sisältöliiketoimintajohtajana ja EK:n viestintä- ja vastuullisuusjohtajana.

Mari on työskennellyt usean vuoden ajan vastuullisuuskysymysten parissa ja työstänyt niin sosiaalisen vastuullisuuden teemoja yhteiskunnallisessa keskustelussa, kuin työelämän sosiaalista vastuullisuutta. Mari toimii parhaillaan Suomen World Visionin hallituksessa ja TYK:n säätiön hallituksessa.

Mari on 3-vuotiaan energisen pojan äiti ja rakastaa oleilua omalla pienellä mökillään.

Vieraspuhujat

Eeva Lehtimäki on yhteiskuntatoimituksen päällikkö MTV uutisissa. Hän on pitkän linjan politiikan toimittaja, joka on tehnyt retken myös viestinnän ja yrittäjyyden puolelle.

Dosentti Janne Matikainen työskentelee viestinnän yliopistonlehtorina sekä politiikan ja viestinnän kandiohjelman johtajana Helsingin yliopistossa. Hän on tutkimuksissaan keskittynyt verkon sosiaalisiin ilmiöihin, kuten vuorovaikutukseen, sisällön tuottamisen motiiveihin ja luottamukseen. Viime aikoina Janne on tutkinut luottamusta mediaa kohtaan, mediasukupolvia sekä nuorten mielenterveydestä julkaisemista somessa. Hän on julkaissut ja toimittanut useita kirjoja ja tieteellisiä artikkeleita. Lisäksi hän on vetänyt monia täydennyskoulutuksia, luennoinut paljon erilaisissa tilaisuuksissa sekä kommentoinut mediassa verkkoon ja sosiaaliseen mediaan liittyviä ilmiöitä.

Toimittaja-tietokirjailija Elina Lappalainen työskentelee Helsingin Sanomien HS Visiossa, joka on talouteen ja teknologiaan erikoistunut mediabrändi. Lappalainen seuraa erityisesti kasvuyrityksiä ja niihin liittyviä ilmiöitä, ihmisiä, teknologioita ja rahoitusta. Aikaisemmin Lappalainen työskenteli Talouselämä-lehdessä 2011–2020 ja muun muassa Suomen Lehdistössä, Keskisuomalaisessa ja Savon Sanomissa. Lappalainen on valmistunut Jyväskylän yliopistosta pääaineenaan journalistiikka.

Antti Oksanen on Veronmaksajain Keskusliiton viestintäjohtaja. Sitä ennen hän työskenteli mediassa yli 20 vuotta, muun muassa Ylen taloustoimituksen päällikkönä, Talentumin tietotekniikkalehtien päätoimittajana sekä Talentumin verkkomedian sisältöjohtajana. Oksanen on ProComin hallituksen puheenjohtaja ja Aikakausmedian hallituksen varapuheenjohtaja.

Minna Holopainen on STT:n vastaava päätoimittaja. Minna on työskennellyt uutistoimistossa vuodesta 1997, ensin toimittajana, sitten uutispäällikkönä ja toimituspäällikkönä ja vuodesta 2010 alkaen uutispäätoimittajana. Vastaava päätoimittaja hänestä tuli lokakuussa 2018.

Päivyt Tallqvist on Finnairin viestintäjohtaja. Hän on toiminut myös Finnairin mediasuhteista vastaavana johtajana ja sitä ennen 12 vuotta viestinnän asiantuntija- ja johtotehtävissä Nokiassa. Kuluttajaliiketoiminnan nopeat käänteet ja kansallisen lentoyhtiön herättämä kiinnostus on opettanut hänet ennakoimaan erilaisia haastavia viestintätilanteita. Koronapandemian aiheuttama lentoliikenteen alasajo keväällä 2020 oli kuitenkin ennennäkemätön viestintähaaste, jossa Finnairin viestintätiimi valjasti kaikki kanavat asiakasviestinnän käyttöön. Lentoyhtiöiden tapa jakaa oppeja todellisista kriisitilanteista ja ylläpitää jatkuvaa kriisivalmiutta luo hyvää pohjaa jatkuvalle valmistautumiselle, ja Päivyt uskoo vahvasti jatkuvaan oppimiseen myös kriisiviestinnässä. 

Kustannukset

990 eur jäsen / 1390 eur ei-jäsen

*Hintoihin lisätään alv-osuus 25,5 %.

Etkö ole vielä ProComin jäsen? Liity jäseneksi ProComin verkkosivuilla ja kerro se ilmoittautumislomakkeen lisätietokentässä, niin saat koulutuksen jäsenhintaan. 

Seuraavat toteutukset

Tulossa 1 toteutus

20 toukokuuta, 2025

  • Lähiopetus
  • Helsinki

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Mediaviestinnän intensiivikurssi 2025? Täytä yhteystietosi, niin koulutuksen järjestäjä ottaa sinuun yhteyttä.

reCAPTCHA logo Tämä sivusto on suojattu reCAPTCHA:lla, ja Googlen tietosuojakäytäntö ja käyttöehdot ovat voimassa.
ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry
Kasarmikatu 23 A 5
00130 Helsinki

ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry

ProCom on yhteiskunnallisesti vaikuttava viestinnän ammattilaisten järjestö – verkosto, kehittäjä ja media. ProCom toimii jäsentensä osaamisen kehittäjänä, yhteistyöfoorumina ja alan vaikuttajana. Jäseninä on noin 2 600 viestinnän parissa työskentelevää ammattilaista – asiantuntijoita, viestintäpäälliköitä, viestintäjohtajia, viestintäalan yrittäjiä ja konsultteja, jotka työskentelevät...

Lue lisää kouluttajasta ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry ja katso koulutustarjonta täältä

Sponsoroitu