Strateginen viestintä ja mittaaminen
Viestinnän strategisuus ja vaikuttavuuden mittaaminen ovat kehittyneet myönteiseen suuntaan viime vuosina. Ne kulkevatkin käsi kädessä. Siinä missä strateginen viestintä auttaa organisaatiota saavuttamaan tavoitteensa, todentaa vaikuttavuuden mittaaminen viestinnän pääsyä tavoitteisiinsa.
Viestintä on vaikuttavaa silloin, kun se linjataan organisaation strategiasta. Vaikuttavalla viestinnällä on konkreettiset ja mitattavat tavoitteet. Koulutuspäivä antaa niin viestintäjohdolle, -tiimeille kuin viestijöille laajennetun näkökulman viestinnän mittaamiseen sekä käytännöllisiä työkaluja viestinnän vaikuttavuuden mittariston rakentamiseen. Selkeät tavoitteet ja hyvät mittarit auttavat organisaatiota saavuttamaan tavoitteensa. Päivän aikana käymme läpi myös organisaation viestinnän tilannekuvan tärkeyden ja avaamme, miten viestinnän vaikuttavuuden mittaaminen auttaa myös käytännön viestintätöiden organisointia. Organisaatioviestintä on edelleen usein paineista ja sirpaleista. Siksi on tärkeää keskittyä asioihin, joihin viestinnällä voi todella vaikuttaa.
Koulutuspäivän tarkoituksena on lisätä ymmärrystä viestinnän mittaamisesta ja sen perusperiaatteista. Päivä tarjoaa konkreettisia työkaluja vaikuttavuuden mittaamiseen ja sen kehittämiseen. Jokainen osallistuja pääsee myös pohtimaan oman organisaationsa mittareita ja saa tukea niiden rakentamiseen.
KOULUTUKSEN SISÄLTÖ
Kello 9.00–10.00
- Strateginen viestintä
- Viestinnän ja mittaamisen tilannekuva
Tauko
Kello 10.45–12.00
- Miksi mitata viestintää?
- Mittaamisen harhakuvat
- Perusperiaatteet ja harjoitus
Kello 12.00–13.00 Lounastauko
Kello 13.00–15.00
- Case: Viestinnän strategiset tavoitteet ja mittarit
- Harjoitus: Oman mittarin laatiminen
Kohderyhmä
Koulutus on tarkoitettu viestinnän johto- tai asiantuntijatehtävissä toimiville henkilöille ja tiimeille, jotka haluavat kytkeä viestinnän tiiviimmin organisaation strategiaan, vahvistaa liiketoiminnan ja viestinnän yhteyttä sekä kehittää viestinnän vaikuttavuutta.
Koulutuspaikka
Koulutus järjestetään mahdollisuuksien mukaan hybriditoteutuksena siten, että online-osallistuminen Zoomissa on aina mahdollinen. Luokkahuonetoteutus arvioidaan hyvissä ajoin jokaisen koulutuspäivän osalta erikseen. Voit kertoa oman toiveesi osallistumistavasta ilmoittautumislomakkeella ja ProCom vahvistaa aina erikseen toteutuksen.
Kouluttaja
Terttu Sopanen, KTM toimii johtavana konsulttina strategisen viestinnän toimisto Brunnen Communicationsissa. Tepa näkee viestinnän olennaisena osana yritysten liiketoimintaa ja johtamista. Viestinnällä edistetään organisaatioiden strategioiden toteuttamista, taktisia valintoja, työyhteisön arjen sujumista sekä yhteisöllisyyden ja organisaatiokulttuurin rakentumista. Tepalla on kahden vuosikymmenen kokemus viestinnän ja markkinoinnin johtotehtävistä, erityisesti muutosviestinnästä ja laajojen viestinnällisten uudistusten läpiviennistä eri organisaatioissa. Hänen ominta osaamistaan on johtamisviestinnän rakenteiden ja prosessien luominen. Tepa on myös Viestintäekonomien perustajajäsen.
Kustannukset
Luokkahuonekoulutus (osallistuja paikan päällä)
495 eur jäsen / 695 eur ei-jäsen
Online-koulutus (osallistuja etäyhteydellä)
395 eur jäsen / 595 eur ei-jäsen
*hintoihin lisätään alv-osuus 25,5 %.
Mikäli koulutuspäivään osallistuu organisaatiostasi kaksi henkilöä tai useampi osallistuja, saavat kaikki koulutuksen hinnasta 10 % alennuksen. Alennusta ei voi yhdistää muihin alennuksiin.
Seuraavat toteutukset
Ota yhteyttä
ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry
ProCom on yhteiskunnallisesti vaikuttava viestinnän ammattilaisten järjestö – verkosto, kehittäjä ja media. ProCom toimii jäsentensä osaamisen kehittäjänä, yhteistyöfoorumina ja alan vaikuttajana. Jäseninä on noin 2 600 viestinnän parissa työskentelevää ammattilaista – asiantuntijoita, viestintäpäälliköitä, viestintäjohtajia, viestintäalan yrittäjiä ja konsultteja, jotka työskentelevät...
Lue lisää kouluttajasta ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry ja katso koulutustarjonta täältä