Onnistu kouluttajana

Millainen on hyvä kouluttaja? Monella meillä on muisto tai mielikuva opettajasta tai kouluttajasta, jonka luennon on jaksanut kuunnella alusta loppuun asti jääden odottamaan jatkoa. Hyvä kouluttaja esitelmöi niin, että kiinnostus syttyy ja pysyy yllä, oppiminen on helppoa kouluttajan motivoinnin ansioista ja opitut asiat jäävät mieleen.

Hyvä kouluttaja ymmärtää, millainen oppimisprosessi on ja miten oppiminen tapahtuu. Taitavan kouluttajan merkki on taito saada koulutettava oivaltamaan itse, ja soveltamaan oppimaansa käytäntöön.Kouluttajan on myös tärkeä ymmärtää, miten ryhmähenki syntyy ja millaisia ongelmia oppimismatkalla voi tulla. Ryhmiä tai tiimejä kouluttavien on myös ymmärrettävä, miten yhtenäisyyden kehittymiseen voi vaikuttaa. Kouluttajan täytyy tunnistaa omat vahvuutensa ja mukavuusalueensa kouluttajan roolissa. Toimivan koulutuksen rakentamisessa on otettava huomioon esimerkiksi seuraavia asioita:

1. Miten koulutus avataan mielenkiinto herättäen?
  2. Miten kouluttaja voi inspiroida koulutettaviaan?
  3. Miten suhtaudutaan haastellisiin koulutettaviin?
  4. Miten saadaan jokainen oppimaan itselleen sopivalla tyylillä?
  5. Miten suhtaudutaam palautteeseen ja kehitetään itseä sen perusteella?

Kouluttajana on tärkeää hallita eri oppimistyylit ja -menetelmät

Oman ammattitaidon laajentaminen lähtee kouluttajan omista kiinnostuksista. Jos halutaan tavoittaa erilaiset oppijat, voidaan tutustua eri oppimistyyppeihin ja opetusmenetelmiin. Opiskelijoiden aktivoimisesta kiinnostuneet voivat puolestaan tutustua opiskelijoiden sitouttamiseen ja innostamiseen. Motivaatio ja sitoutuminen opiskeluun käyvät usein käsi kädessä, ja niiden huomioiminen koulutuksessa kannattaa aina.

Jokainen kouluttaja voi hyötyä myös esiintymis- ja vuorovaikutustaitojen harjoittamisesta. Oman ulosannin kehittäminen voi kiinnostaa etenkin silloin, kun kouluttaminen on uutta tai yleisön eteen asteleminen aiheuttaa epävarmuutta.

Mitä on kouluttajakoulutus?

Kouluttajakoulutuksia on saatavilla monille eri aloille ja eri koulutustyyppeihin. Yleisimmin kouluttajakoulutukset (Train the Trainer -koulutus) käsittelevät yleisiä kouluttajan, luennoitsijan, puhujan ja asiantuntijan tehtävässä tarvittavia taitoja. Näihin kuuluvat koulutustilaisuuksien suunnittelu ja toteutus, erilaisten oppijoiden ymmärtäminen, itsensä tunteminen kouluttajana tai puhujana, omien vahvuuksien tunnistaminen ja vaativissa tilanteissa kouluttaminen tai esiintyminen.

Eri alojen asiantuntjoiden on mahdollista hankkia kouluttajan roolissa tarvittavat taidot osallistumalla kouluttajakoulutukseen. Vaikka oman alan tai osaamisalueen hallinta on vankkaa, ei muiden kouluttaminen välttämättä tule luonnostaan. Tässä auttavat asiantuntijan kouluttajakoulutukset. Saatavilla on sekä yleisiä kouluttajakoulutuksia, jotka sopivat eri alojen edustajia kouluttavien tarpeisiin että nimenomaan tietyille aloille tai tiettyihin tehtäviin suuntautuneiden kouluttajien tarpeisiin. Kouluttajakoulutuksella voi myös olla mahdollista sertifioitua jonkin koulutuksen valtuutetuksi kouluttajaksi tai saada pätevyys/valtuus tietyn koulutusnimikkeen käyttämiseen.

Kouluttajakoulutuksen avulla opit paremmaksi oppimisprosessin ohjaajaksi

Kouluttaja on luonnollisesti asiantuntija, mutta samalla myös oppimisprosessin ohjaaja. Oppimisen ohjaajana kouluttajan on hyödyllistä hallita laaja kirjo opetusmenetelmiä.

Oppimisen ohjaajana kouluttaja työskentelee oman persoonansa avulla ja vuorovaikutuksessa opiskelijoiden kanssa. Tämän vuoksi kouluttajan on hyvä tietää kuinka kohdata erilaisia oppijoita sekä sosiaalisia tilanteita. Kouluttajan on myös hyödyllistä hallita kannustavan työskentelyilmapiirin luominen ja tukeminen.

Useimmiten kouluttaja ei tyydy olemaan pelkästään asiantuntija. Innostava kouluttaja on myös oppimisen ohjaaja, ilmapiirin luoja, sekä motivaation sytyttäjä.

Kouluttajan pedagoginen kehittyminen

Jos toimit työksesi kouluttajana, on erittäin tärkeää, että käyt jatkuvasti läpi sitä, kuinka, mitä ja miksi opetat. Koulutettavasi saavat eniten irti koulutuksistasi, kun sinulla on jatkuvasti mielessäsi tieteelliset perustelut opetusmetodillesi ja osaat tarkastella käyttämääsi metodia myös kriittisesti. Kokenutkin kouluttaja hyötyy kouluttajakoulutuksesta, sillä ammattitaitoa on hyvä pitää yllä ja uusissa suuntauksissa pysyä mukana. Tarjolla on esimerkiksi koulutuksia, jotka tuovat uusia ideoita ja tekniikoita kouluttajan työhön.