Elintarviketeollisuuden koulutus

Elintarvikeala voidaan jakaa eri alalajeihin, joita ovat leipomoala, meijeriala, liha-ala ja yleinen elintarvikeala. Elintarvikeala kattaa ruoan tuotannon ja jalostuksen koko tuotantoketjun. Tukipalveluina ovat tutkimus, koulutus, neuvonta ja hallintoalat.

Elintarvikealan suorat vaikutukset ovat merkittäviä monille lähialoille ja laajemmin maakunnan elinkeinorakenteelle. Nykypäivän ruokateollisuus on innovatiivinen ja uudistuva teollisuudenala, jossa tarvitaan käden­taitojen osaajia ja asiantuntijoita.

Elintarvikealan koulutusmahdollisuudet ovat monipuoliset. Koulutus on tutkinto-opiskelua, mutta vaihtoehtoisesti allalla voi pätevöityä myös alalle valmistavan aikuiskoulutuksen, näyttötutkinnon tai oppisopimuskoulutuksen avulla.

Elintarvikealan perustutkinto on ammatillinen tutkinto, josta tutkintonimikkeenä voi olla leipuri-kondiittori, elintarvikkeiden valmistaja tai lihatuotteiden valmistaja. Opintojen kesto määräytyy henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaan.

Elintarvikealan koulutukset sisältävät myös jatko- ja täydennyskoulutusta. Elintarvikealaa opiskellut voi suunnata yliopistoon tai ammattikorkeakouluun jatko-opintoihin. Elintarvikealan täydennyskoulutukset on suunnattu alalla jo toimiville ammattilaisille, jotka haluavat täydentää osaamistaan.

Leipomoala

Yksi elintarvikealan koulutussuuntauksista on leipomoala. Leipomoala työllistää toisen asteen oppilaitoksista, ammatti- ja tiedekorkeakouluista valmistuvia osaajia .

Taikinantekijä, ylöslyöjä, leipuri, paistaja, tuotesuunnittelija, kondiittori ovat ammatteja joihin leipomoalan opiskelijat valmistuvat. Leipomoalalla toimivan tutkintonimike on usein leipuri-kondiittori.

Liha-ala

Liha-ala kattaa Suomessa sika, nauta ja siipikarjan. Liha-ala työllistää monipuolisesti; työpaikkoja on alkutuotannosta laadun tarkkaillun saakka. Kansainvälistymisprosessi on ollut viime vuosina merkittävää suomalaisilla yrityksillä.

Liha-alan koulutuksella voi erikoistua lihan valmistusketjun eri vaiheiseen, kuten teurastukseen, lihanleikuuseen, lihatuotteiden valmistukseen sekä lihan ja lihatuotteiden varastoimiseen. Tutkintonimikkeenä liha-alalla toimivalla voi olla lihatuotteiden valmistaja.

Meijeriala

Meijerialalla voit työskennellä tuotantoketjun eri osissa kuten alkutuotannossa, maidon keräilyssä, meijerissä, pakkaamisessa, laadunvarmistuksessa sekä varastoinnin ja jakelun parissa. Elintarvikkeiden valmistaja voi työskennellä myös meijerialalla.

Lähteet: etl.fi

Usein kysytyt kysymykset