Puhdistusalan- ja kotitalousalan ammattilaiset ovat arjen korvaamattomia puurtajia

Puhdistustyö on ehkä yksi merkityksellisimmistä yhteiskunnan töistä. Sen olemassaolo ei välttämättä aina tule huomioiduksi, mutta sen puutteen huomaa välittömästi. Sama koskee kotitalousalaa, joka on ravinnon ja kodinhoidon parissa tapahtuvaa työtä.

Siivouspalveluiden ja kotiavun käyttäminen on monesti mielletty vain pienen piirin tavaksi, mutta yhä useampi näyttää turvautuvan niihin selvitäkseen kiireisestä arjestaan.

Siivousalaa voi opiskella toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa.Soveltuvia tutkintoja alalle ovat esimerkiksi puhdistuspalvelujen perustutkinto tai laitoshuoltajan ammattitutkinto.

Laitoshuoltaja on monipuolinen puhdistusalan ammattilainen

Puhdistusalan koulutuksista tunnetuin lienee laitoshuoltajan ammattitutkinto. Laitoshuoltajan tehtävänä on vastata asiakaskohtaisesti vaihtelevien tilojen perussiivous- ja ylläpitotehtävistä sekä muista sovituista oheispalveluista.

Laitoshuoltajan työ on itsenäistä työskentelyä ja ammattinimikkeenä käytetään usein siivoojaa, kerroshoitajaa, laitoshuoltajaa, sairaala-apulaista, palveluvastaavaa tai laitosapulaista. Laitoshuoltajan ammattitutkinnon saanut henkilö voi myös perustaa oman yrityksen ja toimia itsenäisenä ammatinharjoittajana.

Laitoshuoltajan ammattitutkinnossa perehdytään seuraaviin aihepiireihin:

• Siivouspalvelut
  • Ateriapalvelut
  • Asiakaslähtöinen palvelujen tuottaminen
  • Avustaminen ja huolenpito
  • Laitoshuoltopalvelut
  • Tekstiilien huoltaminen
  • Työalueeseen opastaminen
  • Ympäristönhuoltopalvelut

Kouluttaudu esihenkilöksi puhdistusalalle

Siivoustyönohjaaja toimii asiantuntijana siivous- ja palvelutehtävissä sekä perehdyttää ja ohjaa muita siivoustyöhön. Siivoustyönohjaaja on puhdistusalan ammattilainen, nimikkeenä voi olla esimerkiksi siivoustyönohjaaja, palveluohjaaja, tiimivastaava tai ryhmän vetäjä.

Siivoustyönohjaajan erikoisammattitutkinnossa voidaan tutustua muun muassa seuraaviin aihealueisiin:

• Siivoustyön ohjaaminen
  • Siivouspalvelujen organisointi
  • Siivouspalvelujen työpaikkaohjaajana toimiminen
  • Monikulttuurisen työryhmän ohjaaminen siivouspalveluihin
  • Ympäristönhuoltopalvelujen perehdyttäminen ja ohjaaminen
  • Puhdistuspalvelualan yrittäjänä toimiminen

Kotipalvelujen ammattilainen toimii arjen apuna

Kotityöpalvelujen ammattilainen työskentelee asiakkaan kotona, ja hänen työtehtävänsä koostuvat arkea helpottavista kotitalouden tehtävistä. Työtehtävien laajuudesta sovitaan aina erikseen asiakaskohtaisesti.

Kotityöpalvelujen ammattitutkinnossa voidaan tutustua muun muassa seuraaviin aiheisiin:

• Kotisiivouspalvelujen tuottaminen
  • Avustamis- ja asiointipalvelujen tuottaminen
  • Kodin tekstiili- ja vaatehuoltopalvelujen tuottaminen
  • Kodin ruokapalvelujen tuottaminen
  • Pihan ja puutarhanhoitopalvelujen tuottaminen
  • Yrittäjänä toimiminen

Puhdistuksen ja siisteyden merkitys työpaikoilla suuri

Yleisen siisteyden ylläpidossa ei ole pelkästään kyse miellyttävästä ympäristöstä, vaan myös terveyden vaalimisesta. Epäsiisti työympäristö voi altistaa eri sairauksille ja allergioille.

Kunnollisten siivous- ja puhdistuspalvelujen takana on koulutettuja ammattilaisia, jotka tuntevat alan käytännöt, menetelmät ja oikeanlaiset välineet. Näiden ammattilaisten on myös tärkeää aika ajoin käydä lisäkouluttaumassa vahvistaakseen ammattitaitoaan. Koulutuksia järjestetään sekä työtaitojen parantamiseksi että työvälineiden huoltamisen tueksi.

Erityisesti siisteys ja hygienia ovat keskiössä erityisesti sairaaloissa ja elintarviketeollisuudessa. Ilman oikeanlaista puhdistusta sairaala tai elintarvikelaitos voi olla jopa hengenvaarallinen toimintaympäristö.

Lähteet: Amiedu, Edupoli

Hakuehdotuksia