...

Myyntikoulutus teroittaa myyjän osaamisen huippuunsa

Hyviä myyjiä tarvitaan aina. Millainen on hyvä myyjä? Myyntikoulutuksella edistät mahdollisuuksiasi palkitsevaan työuraan ja otat haltuun myyjän tärkeimmät ominaisuudet. Myyntivalmennukseen osallistumalla voit syventää myyntiosaamistasi tai kerätä kokonaan uusia työkaluja työkalupakkiisi. Myyntikoulutus voi käsitellä esimerkiksi seuraavia teemoja:

• Neuvottelutaito ja vaikuttaminen
  • Asiakassuhde ja asiakastuntemus
  • Asiakaslähtöisyys myynnissä
  • Churnin hallinta
  • Key Account Management (KAM)
  • Myynnin johtaminen
  • Myyntityökalut
  • Digitaalinen myynti
  • Uusasiakashankinta
  • Ratkaisumyynti
  • B2B-myynti
  • B2C-myynti
  • Markkinointi

Myyntiä tapahtuu niin B2B kuin B2C kontekstissa. Lisäksi markkinointi ja myynti ovat usein toisia täydentäviä. Myynnillä on omat erityispiirteensä, joihin myyntivalmennuksella voi perehtyä. Omat erityispiirteensä on myös julkisille organisaatioille suunnatussa myynnissä. Myyntikoulutuksia on näiden kontekstien ohella saatavilla myös tietyille aloille kohdennettuina ja tarkemmin, jopa tietyn tyyppisten tuotteiden myyntiin kohdennettuina.

Myyntitaitoihin keskittyvien koulutusten lisäksi tarjolla on myös muita myyjille suunnattuja koulutuksia, jotka pyrkivät sujuvoittamaan tai muutoin kehittämään myyjän työtä ja työtapoja. Tällaisia myyjän koulutuksia ovat esimerkiksi myynnin suunnitteluun tai myyjän ajankäyttöön keskittyvät koulutukset.

Myynti sähköistyy – digitaaliset kanavat osana myyntiprosessia

Myyntityö ja markkinointi muuttuu jatkuvasti, ja ajanhermolla olevat myyjät tulevat pärjäämään. Saatavilla on enenevissä määrin myyjän koulutuksia, jotka perehdyttävät digiajan myyntitaitoihin. Koulutuksissa opit tavoittamaan asiakkaat heille sopivissa kanavissa. Digitaalisiin myyntikanaviin ja digikanavia hyödyntävään myyntiin perehdyttävän koulutuksen käynyt myyjä osaa hyödyntää erilaisia sähköisiä kanavia ja sosiaalista mediaa myyntityössä. Digimyynnin koulutukset voivat myös opettaa hyödyntämään analytiikkaa tai verkosta kerättävää dataa myyntityön tukena.

Myynnin ammattitutkinto

Myynnin ammattitutkinto on erinomainen vaihtoehto kokeneelle myyjälle osoittaa ammattitaitonsa. Myynnin ammattitutkinnon suorittanut henkilö toimii vastuullisissa myyntitehtävissä. Hän vastaa esimerkiksi tuoteryhmästä, palvelukokonaisuudesta tai nimetyistä asiakkuuksista. Myynnin ammattitutkinto muodostuu kahdesta pakollisesta ja viidestä valinnaisesta tutkinnon osasta. Tutkinnon pakolliset osat ovat:

• Myyntiin valmistautuminen
  • Myynnin toteuttaminen

Valinnaiset tutkinnon osat (valitaan 1 kpl) ovat:

• Tuoteryhmän hoitaminen
  • Markkinointitoimenpiteiden toteuttaminen
  • Työssä oppimisen ohjaaminen
  • Kauppiasyrittäjätoiminnan käynnistäminen
  • Tutkinnon osa toisesta perus-, ammatti- tai erikoisammattitutkinnosta

Myyntikoulutus lähiopetuksena, etänä tai räätälöitynä

Myyntikoulutuksia järjestetään runsaasti avoimina koulutuksina, joihin voi ilmoittautua mukaan päivittämään myyntitaitojaan. Selaa koulutusvaihtoehtoja ja löydä sinulle sopivin ajankohta! Osallistu myyjän koulutukseen etänä tai lähiopetuksessa.

Myyntikouluttajat järjestävät myös organisaatiokohtaisesti tai henkilökohtaisesti räätälöityä myyntikoulutusta ja –valmennusta. Räätälöidyssä myyntikoulutuksessa voit taklata omat haasteesi ja kehittää juuri niitä myyntitaitoja, joita tarvitset tehostaaksesi myyntityötäsi.

Lähteet: Markinst.fi; Opetushallitus.fi

Hakuehdotuksia