Palvelumuotoilun menetelmät (3 h)

Palvelumuotoilu on tapa toimia, ajatusmalli, jonka avulla voi toteuttaa asiakaslähtöistä palveluiden suunnittelua sekä kehitystä. Se tarjoaa tämän päivän työhön sopivia, ketteriä ja sovellettavia työkaluja sekä prosessin, miten kehittää palveluita. Tässä koulutuksessa painotetaan juuri menetelmien ja työkalujen oppimista.
Palvelumuotoilun menetelmät -koulutuksessa perehdymme palvelumuotoiluprosessin eri vaiheisiin sopiviin työkaluihin ja menetelmiin. Varsinaisia palvelumuotoilun menetelmiä on satoja, ja palvelumuotoilun työkalupakki voi tuntua lähes rajattomalta.
- Opit ymmärtämään, miten ja miksi esitellyt menetelmät toimivat omassa konkreettisessa työympäristössäsi, ja kuinka niiden soveltaminen ja uuden kehittäminen on osa palvelumuotoilun toimintakenttää.
- Osa koulutuksen sisällöstä muodostuu yhteiskehittämällä – kaikki ilmoittautuneet saavat toivoa, mitä menetelmiä käydään läpi ja harjoitellaan. Sopiva kokonaisuus koostuu toiveiden pohjalta siten, että osallistujana saat osaamista kunkin palvelumuotoilun prosessin vaiheen työkaluista ja menetelmistä.
Koulutukseen sisältyvät teemat:
- Palvelumuotoilun prosessin eri vaiheet lyhyesti
- Menetelmien monimuotoisuus ja valinta
- Palvelumuotoilun yleisimpiä menetelmiä, kuten havainnointi, haastattelut, yhteiskehittäminen, ja niiden hyötyjä
- Syventäviä ideoinnin ja kokeilujen menetelmiä, kuten prototypointi ja nopea testaaminen
- Menetelmien soveltaminen
Kenelle?
Palvelumuotoilun menetelmät -koulutus sopii kaikille palvelumuotoilusta kiinnostuneille ja toimii myös erinomaisena jatkona Palvelumuotoilun ABC -koulutukselle. Koulutuksen antia pystyvät hyödyntämään niin esihenkilöt, asiantuntijat, kehittäjät kuin asiakastyössä olevat.
Hyödyt
- Saat käsityksen ja konkretiaa siitä, minkälaisia menetelmiä palvelumuotoilussa hyödynnetään.
- Saat työkaluja palvelumuotoilun toteuttamiseen omassa työssäsi.
- Opit palvelumuotoilun menetelmien monipuolisuutta ja soveltamismahdollisuuksia.
- Saat inspiroivan koulutuspäivän ja vastauksia kysymyksiin, joita sinulla herää palvelumuotoilusta ja sen menetelmäosaamisesta sekä soveltamisesta.
Kouluttaja
Hanna Voutilainen on muotoilutoimisto Vision Factoryn muotoilija sekä palvelumuotoilija. Muotoilijan näkökulmasta Hannaa kiinnostaa erityisesti visuaalisuuden merkitys oppimisessa, sekä muotoiluajatteluun pohjautuva kehitysmalli asiakasymmärryksen hyödyntämisessä ja palvelujen kehittämisessä. Hannalla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus asiakastyöstä, palveluiden suunnittelusta sekä testauksesta.
OHJELMA
08:45 Ilmoittautuminen, tervetuloa linjoille
09:00 Koulutus alkaa
- pidämme tauon sopivassa kohdassa
12:00 Koulutus päättyy
Palvelumuotoilu
- Palvelumuotoilun perusteet
- Onko palvelumuotoilu itsessään menetelmä?
Palvelumuotoilun menetelmien monimuotoisuus
- Palvelumuotoilun menetelmien runsaudensarvi
- Miten menetelmiä voi jaotella toiminnallisiin, havainnoiviin, verbaalisiin, visuaalisiin ja suunnittelua tukeviin menetelmiin
Palvelumuotoilun yleisimpiä menetelmiä
- Havainnointi, haastattelu ja yhteiskehittäminen
- Persoonat, polut ja kartat
Kaikenkarvaiset menetelmät ideoinnista nopeisiin toteutuksiin
- Prototypointi, nopea testaaminen ja tiedon visualisointi
- Empatiakartta, arvolupaus, kanvakset
- Ideointimenetelmät mm. brainstorming, lotus blossom, 100 ideaa, kuusi hattua jne.
- Osallistujien toiveiden mukaisesti eri menetelmiä
Menetelmien soveltaminen
- Priorisointi ja olennaisen kiteyttäminen menetelmien kautta
- Millä lailla menetelmät auttavat hahmottamaan ja visualisoimaan asiakkaan näkökulman tai palvelun kulun
- Menetelmien tuottama tieto, hyöty ja arvo – miten nämä ohjaavat menetelmien valintaa
- Menetelmäpakit
Koulutuspaikka:
Etäkoulutus Zoom-alustalla. Saat ennen koulutusta sähköpostiin osallistumisinfon.
Ajankohta:
tiistai 23.5.2023 klo 9-12
Hinta:
397 euroa /hlö (+ alv 24 %). Hintaan sisältyy sähköinen luentomateriaali.
Ryhmäetuhinta:
357 euroa /hlö (+ alv 24 %), kun samasta organisaatiosta on kaksi osallistujaa,
297 euroa /hlö (+ alv 24 %), kun samasta organisaatiosta on kolme tai useampia osallistujia.
Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Jos osallistuminen peruutetaan myöhemmin kuin 8 päivää ennen koulutuksen alkua, veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistuja ei saavu koulutukseen, eikä osallistumista ole peruutettu, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle.
Kiinnostuitko koulutuksesta?
Jos haluat lisätietoa aiheesta Palvelumuotoilun menetelmät (3 h), klikkaa alta ja täytä yhteydenottolomake. Kysymyksesi lähetetään suoraan koulutuksen järjestäjälle.Tutkinto / todistus
Koulutukseen osallistumisesta saa todistuksen.
Ota yhteyttä
Ratekoulutus Oy sosiaalisessa mediassa
Ratekoulutus Oy

Ratekoulutus – ajankohtaiset valmennukset sinun tarpeisiisi
Ratekoulutus on vuonna 2000 aloittanut suomalainen koulutusalan yritys, joka tarjoaa laadukkaita valmennuksia kohdennettuihin tarpeisiin. Valikoimissamme on sekä omia että yhteistyökumppaniemme kursseja, webinaareja ja verkkokoulutuksia. Tuhansia koulutuksia – Ratekoulutuksella on alallaan mittava kokemus Tarjoamme koulutusta eri toimialojen johdolle, esihenkilöille ja asiantuntijoille...
Yhteystiedot
Ratekoulutus Oy
Arvioinnit
Arvioinnit
Arvioi tämä koulutus ensimmäisenä.
Arvioinnit kouluttajasta
(4,6)
Perustuu 185 arviointiin
Näytä kouluttajan kaikki arvioinnit
Ota yhteyttä
Saadaksesi lisätietoa aiheesta Palvelumuotoilun menetelmät (3 h) täytä seuraavat tiedot: