Opi ruotsia ja löydä sopiva ruotsin kielen kurssi

Ruotsin kielen kurssi auttaa kehittämään työelämässä tarvittavaa kielitaitoa. Ruotsin kielen taidon avulla voit esimerkiksi erottautua työhaastattelussa tai päästä tehtäviin, joissa kielen osaaminen vaadittavaa. Ruotsin kieltä voi opiskella monin eri tavoin, aina verkkokursseista räätälöityihin kokonaisuuksiin, jolloin erityyppiset oppijat löytävät varmasti sopivan ruotsin kielen kurssin. Ruotsin kielikoulutuksia järjestetään myös moniin erilaisiin tarpeisiin tarkoitettuina. Voit valita tarjolla olevasta koulutusvalikoimasta itselleen sopivan kurssin, olipa haussa sitten ruotsin kielen perusteet mieleen palauttava kertauskurssi, aikuisille suunnattu ruotsin keskustelukurssi, matkailijan kielikurssi tai johonkin työelämässä tarvittavaan tiettyyn aihealueeseen keskittyvä ruotsin kielen kurssi.

Missä ruotsin kieltä voi opiskella?

Ruotsin kieltä voi opiskella itsenäisesti tai ryhmässä etäopetuksessaa, tilauskoulutuksena tai lähiopetuksessa Suomen eri kaupungeissa.

Ruotsin kielen kurssit aikuisille

Työelämään tarkoitetuilla ruotsin kielen kursseilla voidaan käydä läpi ja harjoitella esimerkiksi seuraavia työelämässä tarvittavia taitoja:

• keskusteleminen ja ääntäminen ruotsiksi
  • itsensä, työtehtävien ja yrityksen esittely ruotsiksi
  • kohteliaisuus ruotsin kielessä suullisesti ja kirjallisesti
  • puhelinkeskustelut ruotsiksi
  • kuullunymmärtäminen ja luetunymmärtäminen
  • sähköpostien ja kirjeiden kirjoittaminen ruotsiksi
  • ruotsalaiseen työkulttuuriin tutustuminen.

Ruotsin kielen osaamista työelämään ja vapaa-aikaan

Ruotsia puhuu äidinkielenään yli 8 miljoonaa ihmistä ja yhteensä ruotsin puhujia on maailmassa noin 10 miljoonaa. Ruotsin kieli on myös yksi Euroopan unionin virallisista kielistä.

Ruotsin kielen asema on Suomessa on hyvin merkittävä, ja vaikka ruotsinkielistä väestöä on vain murto-osa kansastamme, on ruotsin kielen eli toisen virallisen kielemme osaaminen hyödyllinen ja tärkeä taito monelle.

Ruotsin kielen osaaminen on oiva kilpailuetu työelämässä ja kielen hallitseminen tarjoaa hyviä työllistymismahdollisuuksia. Ruotsin kieli on tarpeellinen erityisesti kaupan, teollisuuden, kulttuurin ja politiikan saralla sekä palveluammateissa. Ruotsin kielen osaaminen avaa ovia myös muille kielille, sillä se muistuttaa läheisesti norjaa ja tanskaa, ja siinä on samoja piirteitä kuin esimerkiksi islannissa.

Asiakaspalvelualaan painottuva ruotsin kurssi

Asiakaspalveluun painottuvalla ruotsin kurssilla osallistuja saa varmuutta käyttää ruotsin kieltä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Kurssin aikana käydään läpi hyödyllisiä fraaseja ja harjoitellaan erilaisia asiakaspalvelutilanteita ruotsiksi. Esimerkkejä asiakaspalvelutilanteista ovat:

• asiakkaan kohtaaminen ja vastaanottaminen
  • asiakkaan toiveiden selvittäminen
  • palveluista ja tuotteista kertominen
  • asioista sopiminen, esimerkiksi aikataulut, hinnat, toimitus
  • puhelimessa ja sähköpostilla asioiminen
  • ongelmatilanteiden ratkaiseminen
  • asiakassuhteen ylläpitäminen.

Terveydenhuoltoalan ammattilaisten ruotsin kurssi

On tärkeää, että terveydenhuoltoalan ammattilaiset pystyvät kommunikoimaan selkeästi ja aukottomasti asiakkaidensa kanssa. Terveyteen liittyvissä asioissa oma äidinkieli tuntuu turvalliselta, ja siksi terveyspalvelujen tarjoaminen ruotsiksi on tärkeää. Terveydenhuoltoalaan painottuvalla ruotsin kielen kurssilla harjoitellaan terveysalan ruotsia eri asiakastilanteissa. Näitä tilanteita ovat esimerkiksi:

• potilaan saapuminen ja vastaanottaminen