Hierojakoulutus kehittää niin ammattilaisen kuin harrastelijankin taitoja

Hierojakoulutus kehittää hierontataitoja ammattitasolla tai toimii täydennyskoulutuksena esimerkiksi hyvinvointialan ammateissa. Hierontaa voi opiskella myös harrastusmielessä.

Hierojakoulutus – käytännön oppimista ja teorian opiskelua

Hierojakoulutusta järjestävät ammatilliset oppilaitokset, urheiluopistot sekä yksityiset hierojakoulut. Hierojakoulutus on hyvä keino kehittyä hierojana, olipa kyse sitten harrastuksesta tai hierojan ammattiin tähtäävästä opiskelusta. Hierojakoulutus suoritetaan yleensä monimuoto-opiskeluna, joka sisältää sekä käytännön oppimista esimerkiksi työharjoittelun kautta sekä lähiopetuksessa tapahtuvaa teoreettisempaa oppimista. Hierojakoulutus tarjoaa mahdollisuuden erikoistua esimerkiksi klassiseen hierontaan tai urheiluhierontaan.

Hierojakoulutukseen voivat hakeutua kaikki hieronnasta ja terveydestä kiinnostuneet eikä koulutukseen yleensä tarvita aikaisempaa alan koulutusta. Hierojakoulutuksen saanut voi toimia itsenäisenä yrittäjänä tai toisen palveluksessa. Itsenäinen työ edellyttää hierojalta vastuullista ja korkeaa työmoraalia, hyviä vuorovaikutustaitoja sekä palvelualan asennetta. Hieroja on välittömässä kosketuksessa asiakkaan kanssa ja työtä tehdään erilaisissa ympäristöissä kuten hoiva- ja hoitolaitoksissa, kylpylöissä, palvelutaloissa, työpaikoilla ja liikuntakeskuksissa.

Hierojan ammattitutkinnon suorittanut koulutettu hieroja merkitään Valviran (entinen TEO) rekisteriin nimikesuojatuksi koulutetuksi hierojaksi.

Hierojakoulutus työllistää ammattiin tai toimii täydennyskoulutuksena eri aloilla

Hierominen on loistava taito osata, ja siinä voi kehittyä harrastuneisuuden lisäksi ammattiin saakka. Hierominen on haastava taito, jossa yhdistyy käsillä tekeminen ja asiakaspalvelu. Hierojien työn arvostus on viime vuosina kasvanut sen myötä, kun keskustelu työhyvinvoinnista ja istumisen ergonomiasta on lisääntynyt. Nykyään kiinnostus omaa kehoa ja terveyttä kohtaan on saanut enemmän huomiota, mikä on lisännyt erityisesti urheiluhierojien suosiota.

Pidempiaikainen hierojakoulutus voi johtaa tutkintoon, jolla pystyy työskentelemään ammattihierojana. Hierojakoulutus työllistää sosiaali-, terveys-, liikunta- ja kuntoutusalalle. Hierojakoulutuksessa keskitytään erilaisten hierontatekniikoiden lisäksi esimerkiksi asiakaspalveluun, ihmiskehon toimintaan, terveyteen, liiketoimintaan tai urheilulajien erityispiirteisiin.

Lyhytkestoisempi hierojakoulutus taas saattaa keskittyä johonkin tiettyyn hieronnan osa-alueeseen tai hierontatekniikkaan, tai se voi olla suunnattu esimerkiksi harrastelijatason hierojille. Hierojakoulutus saattaa olla myös täydennyskoulutusta esimerkiksi hyvinvointialan ammatteihin, joiden palveluihin kuuluu erilaisten hierontojen tarjoaminen.

Mitä hieronta on?

Hoitotarkoituksessa tehty hieronta on mekaanista kudosten muokkausta, jossa käytetään erilaisia tekniikoita puristelusta sivelyyn, hankaukseen, taputukseen, venytykseen ja täristykseen. Maailmalta on kantautunut Suomeen erilaisia hierontatekniikoita, kuten japanilainen shiatsu, thai-hieronta, breema-hoidot, klassinen ruotsalainen hieronta ja esimerkiksi virolainen hunajahieronta. Arviolta maailmassa on yli 150 erilaista hierontatekniikkaa.

Hieronta vaikuttaa kehoon monella tavalla, mutta ensisijainen vaikutus on kudosten aineenvaihdunnan vilkastuminen. Hieronnan yleisin käyttötarkoitus on laukaista lihasten jännitystiloja ja niistä aiheutuneita kipuja. Suomessa ammattimaista hierontaa harjoittavat koulutetut, virallisen näyttötutkinnon suorittaneet hierojat.