Digitaalinen markkinointi on täällä!

Mitä on digimarkkinointi?

Digitaalista markkinointia ovat esimerkiksi kotisivut, hakusanamainonta, hakukoneoptimointi ja sähköpostimarkkinointi. Digitaalisen markkinoinnin tehokkuus perustuu siihen, että ihmiset käyttävät yhä enemmän aikaansa digitaalisessa ympäristössä. Internetistä, sovelluksista ja sosiaalisesta mediasta etsitään tietoa, niiden parissa kulutetaan aikaa tai ollaan yhteydessä ystäviin. Kulutamme joka päivä aimoannoksen digitaalisessa muodossa olevaa viihdettä. Digitaalinen sisällöntuotanto korostuu vuosi vuodelta koko ajan merkityksellisemmäksi. Yritykset ja organisaatiot, jotka nappaavat osansa tästä digitaalisesta huomiosta – laadukkaan digimarkkinoinnin avulla – menestyvät varmasti.

Miten yritys voi kehittää digitaalista markkinointiaan?

Digitaalisesta markkinoinnoista ja digitaalisesta näkyvyydestä voi sanoa olevan hyötyä jokaikiselle yritykselle ja organisaatiolle toimialaa katsomatta. Digimarkkinointi on tehokasta niin b2b että b2c markkinoinnissa. Digimarkkinoinnin kustannuksia pidetään yleisesti perinteistä mainontaa matalampina. Myös tuloksien seuranta on usein perinteisiin markkinoinnin keinoihin verrattuna selkeämpää. Digitaalisen markkinoinnin koulutus on oiva tapaa aloittaa digimarkkinoinnin hyödyntäminen tai vahvistaa sitä osaamista, jota organisaatiostanne jo löytyy!

Digitaalisen markkinoinnin koulutukselle on yhä enemmän tarvetta

Digitaalisen markkinoinnin tulokset eivät suinkaan katoa bittiavaruuteen, vaan yritykset voivat seurata sähköisen markkinointinsa onnistumista erilaisilla kotisivujen hallintaan tarkoitetuilla työkaluilla. Näiden työkalujen avulla voi seurata esimerkiksi kävijämääriä, sivuilla viipymisaikaa, mistä osoitteista kävijät ovat tulleet ja mihin aikaa vuorokaudesta. Digitaalisen markkinoinnin työkaluihin ja välineisiin pääsee parhaiten sisälle osallistumalla digimarkkintointikoulutukseen.

Digitaalisen markkinoinnin tulosten seurantaan voi perehtyä esimerkiksi web-analytiikkaan keskittyvissä koulutuksissa. Kun digitaalisten markkinoinnin tuloksia seuraa, toimenpiteitä pystyy kehittämään haluttuun suuntaan ja näin maksimoimaan tulokset. Digimarkkinointiin liittyy useita termejä ja mittareita, joita oppii myös ymmärtämään ja hyödyntämään digimarkkinointikoulutusten avulla.

Kehity markkinoinnin osaajana – ota avuksi digimarkkinoinnin koulutus

Digitaalinen markkinointi kehittyy vauhdilla, ja voi olla vaikeaa pysyä omin voimin uusimpien trendien perässä. Avuksi onkin hyvä ottaa digitaalisen markkinoinnin koulutukset, joissa voi kehittää osaamistaan kiinnostavissa teemoissa ja työelämässä kysytyissä taidoissa.

Koulutukset keskittyvät ajankohtaisiin ilmiöihin ja trendeihin ja antavat kaikki tarvittavat taidot yrityksen osaamisen, palveluiden ja tuotteiden esittelyyn nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille. On vaikea ennustaa etukäteen, mitkä digitaalisen markkinoinnin suuntaukset jäävät pysyviksi, joten yrityksen kannattaa rohkeasti kokeilla uusiakin keinoja.

Mieti juuri oman yrityksesi ja toimialasi tarpeita ja tutustu avoimin mielin digitaalisen markkinoinnin koulutuksiin. Digitaalisen markkinoinnin koulutukset voivat käsitellä esimerkiksi seuraavia osa-alueita:

• Hakukoneoptimointi (SEO)
  • Hakusanamainonta (SEM)
  • Web-analytiikka
  • Sisältömarkkinointi
  • Googlen tuotteiden koulutukset (esim. Adwords ja Tag Manager)
  • Datan hyödyntäminen markkinoinnissa
  • Sisällönhallintakoulutukset (Wordpress, Drupal ja Joomla)
  • Digimarkkinointia koskevat tietosuoja-asiat
  • Sisällönhallinta wordpress, drupal, joomla
  • Videomainonta
  • Ohjelmallinen ostaminen
  • Natiivimainonta
  • Display-mainonta

Lähteet: IAB Finland

Usein kysytyt kysymykset

• Digimarkkinointi on kaikissa digitaalisissa kanavissa tehtävää mainontaa, markkinointia ja muita toimenpiteitä. Digimarkkinointia ovat esimerkiksi kotisivut, hakusanamainonta, hakukoneoptimointi ja sähköpostimarkkinointi.

• Digimarkkinointi on viestintää ja kommunikaatiota halutulle kohdeyleisölle digitaalisissa kanavissa. Se pohjautuu oman digitaalisen näkyvyyden kasvattamiseen ja hallintaan markkinoinnin tavoitteisiin nojaten.

• 4P eli markkinointimix on markkinointimalli markkinoinnin kilpalukeinoista. 4P:tä muodostuu sanoista Product (tuote), Price (hinta), Place (myyntipaikka) ja Promotion (markkinointiviestintä).

• Inbound-markkinoinnilla tarkoitetaan markkinointia, jossa asiakkaat hakeutuvat itse yrityksen luokse lisäarvoa tuottavien sisältöjen kautta.

• Markkinoinnin automaatiolla tarkoitetaan yleisesti järjestelmiä, joiden tarkoitus on vahvistaa ja automatisoida markkinoinnin toistuvia prosesseja ja ylläpitää potentiaalisten asiakkaiden mielenkiintoa ja luokitella liidejä.