Kanta-palvelun aakkoset -koulutus
Koulutuksesta on sinulle apua, sillä lähitulevaisuudessa jokaisen sote-alalla toimivan palveluntuottajan (yksityinen ja julkinen) on haettava kanta-palvelu asiakkuutta. Tämän koulutuksen avulla kasvatat perustietoa sen osalta, mitä vaatimuksia ja vaiheita Kanta-palveluiden käyttöönottoon sisältyy. Tämän koulutuksen avulla saat koulutettua myös henkilökuntasi, joka on avainasemassa Kanta-palveluiden käyttöönotossa ja asiakasohjauksessa. Henkilöstön osaamisen varmistaminen muun muassa Kanta-palvelun osalta on yksi vaatimus Kanta-palveluiden käyttöönotossa.
Tulevaisuudessa tavoitteena on entistä tietoturvallisempi asiakas- ja potilastyö. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon tullaan tulevaisuudessa tallentamaan kaikki sosiaalipalveluissa syntyvät, asiakasta koskevat asiakasasiakirjat. Tämä on velvoite, joka koskee kaikkia palveluntuottajia toimialasta riippumatta. Tämä tarkoittaa myös sitä, että aiemmista manuaalisista raportointikäytännöistä luovutaan ja tietoja käsitellään jatkossa vain Kanta-palvelussa.
Terveydenhuollon puolella yksityiset organisaatiot ovat liittyneet kanta-palveluiden käyttäjiksi enenevissä määrin vuodesta 2015 ja sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston vapaaehtoiset käyttöönotot ovat alkaneet vuonna 2018. Kanta-palvelun voivat ottaa käyttöön sekä julkiset että yksityiset organisaatiot.
Koulutuksen sisältö
Kanta-palvelun Aakkoset- koulutus koostuu 5 eri oppitunnista ja johdannosta. Oppitunnit sisältävät noin 20 minuutin opetusvideot seuraavista aihepiireistä:
- Kanta-palveluiden tarkoitus, rakenne ja viranomaisroolit
- Kanta-palveluihin liittyvä lainsäädäntö ja muut vaatimukset
- Kohti Kanta-palveluita, toimenpiteet ennen käyttöönottoa
- Kanta-palveluiden aika, toimenpiteet käyttöönoton jälkeen
- Kirjaaminen kannassa
Jokainen koulutukseen osallistunut henkilö saa koulutuksesta myös todistuksen, joka tulee automaattisesti sähköpostiin kurssin suorittamisen jälkeen.
Seuraavat toteutukset
Kohderyhmä
Koulutus sopii yksityisille ja julkisille sosiaali -ja terveydenalan palveluntuottajille, sekä koko henkilöstön yleisosaamisen lisäämiseen Kanta-palveluiden osalta.
Kouluttaja
Kouluttajana toimii Heidi Ilmonen.
Heidi on työskennellyt laadun, johtamisen, ympäristö- ja turvallisuusjohtamisen sekä sote-alan , digitalisaation, viranomaisvaatimuksien parissa koko työuran. Suurimpina mielenkiinnon kohteina ovat laadun jalkauttaminen koko työyhteisön asiaksi, työhyvinvointi, digitalisaatio, kirjaaminen ja Kanta-palvelut. Koulutuksissa keskitytään ennen kaikkea siihen millä tavoin ja miten teoriat viedään käytäntöön.
Kustannukset
Koulutuksen hinta on 27 euroa (sis. alv).
Ota yhteyttä
Salus Qualitas Consulting Oy sosiaalisessa mediassa
Arvioinnit
Keskiarvo: 5
Salus Qualitas Consulting Oy
Salus Qualitas Consulting Oy on vuonna 2013 perustettu turvallisuuteen ja laatuun erikoistunut konsultointi- ja koulutuspalveluja tarjoava yritys. Salus Qualitas Consulting Oy:n taustalla toimivat Heidi Ilmonen ja Marjut Jokela. SQC tuottaa kustannustehokkaita ja räätälöityjä ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan yksin- ja pienyrittäjille...
Lue lisää kouluttajasta Salus Qualitas Consulting Oy ja katso koulutustarjonta täältä
Kiitos erinomaisista Kanta-luennoista!