1
2
3

Turvallisuusalan koulutus valmistaa haasteita ja monipuolisia työtehtäviä varten

Turvallisuusala on yksi yhteiskuntamme keskeisistä palvelutoiminnan muodoista. Ala on monipuolinen ja haastaa jatkuvasti työntekijänsä. Muuttuva ala yhdistää erilaisia ammattitaidon osa-alueita ja kasvaa jatkuvasti. Tästä syystä ala tarvitsee koulutuksen käyneitä henkilöitä ja jatkuvaa oman osaamisen päivitystä. Suurin osa turvallisuusalaa opiskelleista ihmisistä työllistyy valtion, kuntien tai yritysten palvelukseen.

Ammattilainen tarvitsee hyvää keskittymiskykyä ja fyysistä kuntoa. Näiden harjoittelu kuuluvat tärkeänä osana turvallisuusalan koulutukseen. Lisäksi tärkeitä turvallisuusalan koulutuksissa opittuja piirteitä ovat mm.:

• ennakointikyky
  • erilaisuuden hyväksyminen
  • fyysinen kunto
  • itsenäisyys
  • kekseliäisyys
  • keskittymiskyky
  • kulttuurien ymmärtäminen
  • oma-aloitteisuus
  • vuorovaikutustaidot

Turvallisuusalan perustutkinto

Tutkinto antaa perustiedot ja valmiudet työskennellä, erikoistua tai jatkokouluttautua kaikille turvasektorin osa-alueille. Koulutuksen jälkeen voit suorittaa esimerkiksi turvallisuusalan ammattitutkinnon tai erikoisammattitutkinnon. Perustutkinnon suoritettuasi sinulla on valmiudet toimia onnettomuus-, vaara- ja vahinkotilanteissa sekä rikollisen toiminnan ennalta ehkäisyssä oikein ja tuloksekkaasti. Koulutuksen aikana suoritat mm. vartijan ja järjestyksenvalvojan peruskurssit, tarvittavat voimankäytön koulutukset, turvatarkastajan koulutuksen sekä ensiapu-, työturvallisuus- ja tulityö- ja turvallisuuskorttikoulutukset.

Lähteet: Tredu, Keski-Pohjanmaan ammattiopisto