Tietoliikennekoulutukset johdattavat tietoverkkojen tekniikkaan

Tietoliikennekoulutuksissa käydään läpi tietoverkkojen tekniikoita ja vianselvitystä sekä tietoturvaan liittyviä asioita. Erilaisissa tietoliikennekoulutuksissa perehdytään johtaviin tietoliikennevalmistajiin ja -järjestelmiin, jotka tarjoavat ratkaisuja paitsi tietoverkkojen rakentamiseen, myös yritysverkkojen ja datakeskusten tietoliikennetarpeisiin.

Tietoliikennekurssit –ja koulutukset ovat suunnattuju tietoverkkojen suunnittelijoille ja ylläpitäjille, kuten yritysten IT-tukihenkilöille tai vastaavista tiedoista hyötyville tietoliikenneverkkojen ja -asioiden parissa työskenteleville henkilöille.

Tietoliikenne koostuu tietoverkoista

Valtaosa tiedosta kulkee nykyaikana siirrettynä datana tietoverkoissa. Alasta riippumatta lähes kaikki yritykset käyttävät tietoliikennettä tiedon siirtämiseen ja monilla yrityksillä on käytössä jonkinlainen oma tietoverkko, kuten intranet. Tietoverkkojen ylläpitäjiä tarvitaankin useiden eri alojen yrityksissä, joten alalle kouluttautuminen ja osaamisen vahvistaminen kannattavat. Tietoliikenteen, tietoverkkojen ja palvelimien parissa työskentelevät henkilöt voivat yleensä organisaationsa toimialasta riippumatta osallistua avoimiin tietoliikennekoulutuksiin. Koulutuksia voidaan järjestää myös räätälöidysti ja/tai tilauksesta tietyn toimialan tarpeisiin.

Miksi tietoliikennekoulutus?

Tietoliikenneverkot täytyy suunnitella ja asentaa ja niitä tulee myös ylläpitää ja hallita. Tietoverkkosuunnittelu on vaativaa ja edellyttää hyvin laaja-alaista ja ajantasaista tietoteknistä tietotaitoa ja osaamista. Tekniikka kehittyy tietoliikenteen alalla jatkuvasti ja tietoliikenneasioiden parissa työskentelevien on hyvä päivittää osaamistaan säännöllisesti, toimii henkilö sitten yrityksen sisäisessä IT-tuessa tai tietoliikennepalveluita tarjoavassa yrityksessä.

Palvelimet ja tietoliikenneverkot koulutuksissa

Palvelimet sisältävät internetissä esitetyn tiedon ja kaikki käyttäjälle tarjotut palvelut, joten palvelimen edellytyksenä on paljon suurempi muistikapasiteetti kuin tavallisella tietokoneella. Palvelinkoneet ovat kytketty toisiinsa nopean tietoliikenneyhteyden mahdollistavilla kaapeleilla.

Palvelimet ovat usein osa jotakin lähiverkkoa, joka koostuu esim. oppilaitoksen tai yrityksen lähiverkoksi liitetyistä PC-koneista. Palvelimia käsittelevät koulutukset ovatkin usein aiheellisia erilaisten julkisten ja yksityisten organisaatioiden IT-ylläpidosta vastaaville henkilöille.

Lähteet: Internetopas.com