Kouluttaudu huippukoodaajaksi!

Mitä ohjelmointi on?

Ohjelmointi on luovaa ongelmanratkaisua. Se on prosessi, jossa jokin ongelman ratkaisemiseksi tuotetaan ohje eräänlaisella merkintätavalla eli ohjelmointikielellä, joka voidaan antaa tietokoneelle suoritettavaksi. Ohjelmoija siis antaa ohjeita tietokoneelle, siitä miten sen pitää toimia.

Missä voi opiskella koodaamista?

Ohjelmointikoulutus on mahdollista kaikilla koulutusasteilla. Nykyään jo peruskoulussa opiskellaan ohjelmoinnin perusteita. Ohjelmointia voi opiskella ammattioppilaitoksissa esimerkiksi tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinnossa, jolloin valmistut ICT-asentajaksi tai voit opiskella tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnon, josta puolestaan valmistut järjestelmäasiantuntijaksi tai datanomiksi. Näiden lisäksi monet oppilaitokset järjestävät lyhyempiä koodauskursseja eri teemoilla.

Koodauskoulutuksia alkeiskursseista edistyneemmille

Ohjelmoinnin koulutuksia on tarjolla moniin eri tarpeisiin. Täydennyskoulutuksilla hankit uusia taitoja, terästät vanhaa osaamista ja tuot tehokkuutta ja järjestelmällisyyttä työskentelyysi. Vaikka monella on harrastuneisuudella hankittua ohjelmoinnin osaamista, on ohjelmointikoulutuksen kautta hankittu osaaminen erittäin hyödyllistä. Kurssien avulla opit esimerkiksi hyvän ohjelmointikielen erityispiirteet ja oikein rakennetun koodin muodostamista.

Ohjelmoinnin koulutusta on tarjolla kaikista suosituista ja eniten käytetyistä ohjelmointikielistä, kuten C++, C#, Java, Python, Ruby ja PHP. Varsinaisten ohjelmointikielien taitajien lisäksi tarvetta on enenevissä määrin myös web-palveluiden käyttöliittymien ja ulkoasujen toteuttajille, jotka tarvitsevat uuden HTML5-kuvauskielen ja CSS3-tyylimäärittelyjen hallintaa sekä JavaScriptiä. Järjestelmien integrointiin ja sovellusten keskenään kommunikointiin taas tarvitaan usein XML-merkintäkieltä.

Ohjelmointikoulutuksia järjestetään myös yrityskohtaisesti, jolloin tilaaja pääsee vaikuttamaan koulutuksen sisältöön ja toteutustapaan. Näin varmistetaan, että koulutus vastaa parhaiten tilaajan eli yleensä ohjelmoinnin ja/tai sovelluskehityksen alueella toimivan organisaation tarpeita.

Muita ohjelmointiin ja sovelluskehitykseen liittyviä IT-alan koulutuksia

Ohjelmistotestaus on tärkeä osa ohjelmistokehitystä koko projektin elinkaaren ajan, ja testauksen perustaitojen oppimiseen on tarjolla mm. kansainvälistä sertifioitua ISTQB- koulutusta. Sovelluskehittäjä luo ja kehittää sovelluksia ja niiden erilaisia toiminnallisuuksia. Tietohallinnon koulutuksista löytyy sovelluskehityksen järjestämiseen liittyviä teemoja, esim. IT-palveluiden ja tietohallinnan standardit ITIL ja CobIT. Tietoturvaan liittyvät seikat on syytä huomioida myös jo palvelua kehitettäessä, jotta vakavat tietoturvaan liittyvät haavoittuvuudet voitaisiin ehkäistä ohjelman koodista.

Lähteet: tim.jyu.fi, dataseppä.com, sisaltomiikka.fi, kooders.fi

Hakuehdotuksia
android   oracle