Microsoft Azure -koulutus

Microsoft Azure on Microsoftin pilvialusta, jolla rakennetaan ja ylläpidetään verkkosovelluksia Microsoftin datakeskuksen kautta. Azure on alustapalvelu erilaisille sovelluksille, palveluille ja palvelimille. Microsoft Azurea työssään käyttävät verkko- ja mobiilisovellusten rakentajat ja ylläpitäjät.

Microsoft Azure -palvelut

Azure tarjoaa Iaas- (Infrastructure as a Service) ja Paas (Platform as a Service) -palveluita sovellusten alustoiksi ja erilaisia lisäpalveluja laajentamaan sovellusten toimintaa. Azure-kokonaisuuden osat voidaan ryhmitellä kolmeen luokkaan:

• Varsinaiset alustapalvelut eli pilvipalvelinkapasiteetti
  • Tallennuspalvelut: Web Sites, Cloud Services ja Virtual Machines
  • Lisäpalvelut

Microsoft Azure Web Sites -palvelu

Web Sites -palvelu on tarkoitettu internetsivujen alustaksi ja ylläpitämiseksi. Palveluun voidaan luoda internetsivut useilla eri ohjelmointitekniikoilla ja sovellusten taustalla voi olla useita tietokantoja. Azure Web Sites -palvelu skaalautuu myös useille eri palvelimille. Palvelussa on myös mahdollista hyödyntää muita internetissä käytettäviä palvelimia, kuten WordPress- ja Dural Palvelinta.

Cloud Services -palvelu

Cloud Services -palvelu on tarkoitettu sovelluksille, joissa käyttöliittymä ja sovellusten logiikka ovat erotettu toisistaan. Ne sijoitetaan omille palvelimilleen ja niitä voidaan skaalata itsenäisesti tarpeen mukaan.

Sovellus voidaan perustaa Cloud Services -palveluun hyödyntämällä erilaisia ohjelmointikieliä ja -ympäristöjä. Sovelluksessa voidaan hyödyntää tietokantoja, muita Azuren lisäpalveluja ja sille voi luoda yhteyksiä organisaation käyttämiin muihin liiketoimintasovelluksiin.

Sekä Web Sites- että Cloud Services –palveluita pyöritetään Windows-alustalla, mutta siitä huolimatta palveluissa voidaan käyttää monia Microsoftista riippumattomia ohjelmointikieliä, ohjelmointiympäristöjä ja lisäpalveluja.

Virtual Machines ja Mobile Services -palvelut

Virtual Machines palvelu mahdollistaa virtuaalikoneiden pyörittämisen Azure palveluissa. Mobile Services auttaa mobiilisovellusten kehittäjiä mahdollistamalla ja helpottamalla mobiilisovelluksen palvelinpään toiminnallisuuden toteuttamista.

Azuren lisäpalvelut

• Verkkopalvelut
  • Hakemistopalvelu Azure Active Directory
  • Mediapalvelut
  • Integraatiopalvelut
  • Analytiikkapalvelut
  • Hallintapalvelut

Azure perusteet

Microsoft Azure Fundamentals on Azure-peruskurssi. Kurssilla käydään läpi Azure perusteet, joihin kuuluu:

• Azure-konesalien sijainti ja maantieteellinen rakenne
  • perusarkkitehtuuri ja peruspalvelut.
  • Azuresta saatavat yleisimmät palvelut
  • palveluiden hallinta
  • tietoturva
  • tärkeimmät Azure-ympäristön käsitteet, kuten Azure-tilaukset, kustannusten hallinta ja tukimahdollisuudet

Microsoft Azuren hyödyt

Azuren käyttö tekee yrityksen toiminnasta kustannustehokkaampaa kilpailukykyisillä hinnoillaan. Azuren käyttö on myös joustavaa, sillä Azuren itsepalveluportaalin kautta palveluja voidaan kätevästi ottaa käyttöön tai poistaa käytöstä tarpeen mukaan.

Microsoft kehittää Azuren ominaisuuksia jatkuvasti, joten sen palvelut pysyvät ajan tasalla. Azuren palveluja voidaan myös käyttää kaikkialla, kuten kansainvälisten firmojen useissa konesaleissa, yhdistämällä asiakkaan verkkoon tai tarjoamalla palveluita internetin välityksellä.

Microsoft Azure -koulutus

Microsoft Azure -koulutuksia järjestää useat yritykset, jotka tarjoavat sekä Microsoftin virallisia MOC-koulutuksia että käytännönläheisiä koulutuksia. Tutustu Microsoft Azure -koulutuksiin yllä olevassa koulutuslistauksessa ja löydä sopiva Azure-kurssi.

Lähteet: tieturi.fi, sulava.com

Usein kysytyt kysymykset

• Microsoft Azure on Microsoftin pilvipalvelu.

• Pilvipalvelulla tarkoitetaan verkon välityksellä toimivia alustoja. Pilvipalvelun tarjoamia resursseja ja palveluita ovat esimerkiksi tallennuspalvelimet, tietokannat, verkot, sovellukset, analytiikkapalvelut ja tekoäly.

• Microsoft Azurella voidaan rakentaa ja ylläpitää verkkosovelluksia. Azuren toiminnot voidaan ryhmitellä varsinaisiin alustapalveluihin eli palvelinkapasiteettiin, tallennuspalveluihin ja lisäpalveluihin, kuten media-, analytiikka- ja hallintapalveluihin.

• Azure Data Factory on integrointipalvelu osana Microsoft Azure -pilviekosysteemiä. Azure Data Factory voi noutaa tietoja, muuntaa, suodattaa ja parantaa niitä ja siirtää ne toiseen kohteeseen.

• Azure DevOps Server on osa Microsoft Azure -pilviekosysteemiä. Azure DevOps tarjoaa sovellusten versio- ja projektihallinnan, raportoinnin, koontiversiot sekä testaus- ja julkaisuhallintaominaisuudet.

• Microsoft Azuren palvelut soveltuvat monille eri yrityksille. Azuren osaamisesta hyötyy etenkin verkko- ja mobiilisovellusten rakentajat ja ylläpitäjät.

Lisää samankaltaisia