Johtoryhmän kehittämisen valmennus kääntää johtoryhmän jäsenten erilaisuuden voimavaraksi

Toimitusjohtajan luotsaama johtoryhmä vie yritystä eteenpäin. Hyvä johtoryhmä vie yritystä sen sijaan pitkälle eteenpäin – ja aivan uudelle tasolle. Tämän vuoksi yrityksen menestyksen kannalta on erityisen tärkeää, että eri vastuualueilla toimivat johtoryhmän jäsenet osaavat sovittaa visionsa yhteen sulavaksi ja tuottavaksi kokonaisuudeksi. Entistäkin tehokkaampaa johtoryhmän dynamiikkaa ja tiimityöskentelyä varten on olemassa myös apu – johtoryhmän kehittämisen valmennus.

Johtoryhmävalmennus ohjaa johtamisen uusille urille

Tehokkaasti yhteen toimivat johtoryhmän jäsenet muodostavat kilpailukykyisen kokonaisuuden. Tämän kokonaisuuden yhteen hiomisessa ja viimeistelyssä auttaa johtoryhmävalmennus. Ainoastaan alansa parhaiden johtajakouluttajien vetämä johtoryhmävalmennus tarjoaa uusia näkökulmia, tehokkaita toimintatapoja ja vanhoja ajattelumalleja haastavia kysymyksiä. Valmentaja voi ulkopuolelta käsin nähdä johtoryhmätyöskentelyn piilevät ongelmakohdat helpommin kuin johtoryhmän jäsenet itse. Valmennuksen tuloksena johtoryhmän jäsenten erilaiset ajattelutavat, taidot ja persoonat voidaan yhä paremmin hyödyntää johdon tiimityöskentelyssä.

Tehosta koko organisaation toimintaa valmennuksen avulla

Johtoryhmävalmennus ei vaikuta ainoastaan yrityksen ylimpään portaaseen. Tehokkaan tiimityöskentelyn malli on tarttuvaa – paremmin organisoitu ja hyvin yhteen pelaava johtoryhmä luo selkeän perustan ja toimintamallin myös yrityksen muulle henkilöstölle. Työntekijöiden työ helpottuu ja tehostuu, kun yrityksen johtaminen on yhtenäistä ja loogista. Henkilöstön tyytyväisyys ja kunnioitus johtoryhmän päätöksiä kohtaan ovat myös valmennuksen myötä parantuvan johtoryhmätyöskentelyn seurauksia.

Toimivan johtoryhmän roolia yrityksen menestyksessä ei pidä aliarvioida. Toisia kunnioittava ja aukoton johtoryhmätyöskentely viestittää positiivista kuvaa myös yrityksen ulkopuolelle. Yhteistyökumppanit sekä jo olemassa olevat ja potentiaaliset asiakkaat vakuuttuvat johtoryhmän hyvästä yhteishengestä. Yrityksen positiivisen imagon kohotessa kohoavat myös yrityksen tuotto ja houkuttelevuus.

Valmennus sovitetaan aina yrityksen toiveisiin sopivaksi

Johtoryhmävalmennus sisältöineen räätälöidään aina kunkin yrityksen toiveiden ja toimialan mukaisesti. Valmennuksen vallitsevia teemoja ovat johtoryhmän menestyksekäs tiimityöskentely, vuorovaikutustaidot sekä strategisen ajattelun ja päätöksentekoprosessin tehostaminen. Erilaisten valmennusteemojen kautta pyritään tuottavampaan päätöksentekoon ja strategioiden laadintaan, mikä vuorostaan johtaa yrityksen kohonneeseen tuottoon ja tyytyväisempään henkilöstöön.

Johtoryhmä voi itse valita, kuinka toivoo valmennuksen toteutettavan. Yhdessä valmentajan kanssa toteutettava valmennussuunnitelma voi koostua niin coaching-tyylisestä ohjauksesta ja palautteensaannista kuin työpajatyöskentelystä. Mitä monipuolisempi johtoryhmävalmennuksessa käytetty toimintasuunnitelma on, sitä kokonaisvaltaisempi on lopputulos.

Puheenjohtajakurssi kehittää johtamistaitoja

Puheenjohtaja on keskeinen johtoryhmän jäsen. Puheenjohtajakoulutus sopii mainiosti puheenjohtajan roolissa jo oleville sekä tehtävään siirtyville. Puheenjohtaja on hallituksen suunnan näyttäjä, jonka täytyy kehittää sekä omaa että hallituksen jäsenten hallitusosaamista. Puheenjohtajakurssilla käydään läpi puheenjohtajan roolia sekä ryhmädynamiikkaa.

Puheenjohtajakoulutuksen sisältöjä ovat muun muassa:

• osakeyhtiön omistajien ja hallituksen tehtävät sekä vastuualueet
  • tulevaisuuden varmistaminen
  • tuloksellisuuden varmistaminen
  • laillisuuden sekä tarkoituksenmukaisuuden varmistaminen
  • hallitustyön tehokkuus ja hallituksen tehokkaat työtavat

Lähteet: Kauppakamarin Koulutus, Esimiesakatemia, CeresCon Oy