Opi hallitsemaan stressiä

Stressi on ihmisen kokema psykologinen ilmiö, johon liittyy henkisiä ja fyysisiä oireita. Fyysiset oireet voivat monenlaisia, kuten hikoilu, sydämen tykytys ja päänsärky. Joskus kovasti stressaantunut ihminen voi jäädä flunssakierteeseen pitkäksi aikaa. Pitkäaikainen stressi huonontaa henkistä hyvinvointia ja voi kehittää ahdistuksen tunteita.

Onko stressi vaarallista?

Jokainen joutuu varmasti kohtaamaan tilanteita, joissa tuntee olonsa stressaantuneeksi. Tutkijoiden mukaan myös elämässä tapahtuvat myönteiset asiat voivat aiheuttaa stressiä varsinkin sillon, jos ne tuovat mukanaan suuria elämänmuutoksia.

Stressi ei sinänsä ole vaarallista, jos se ei ole voimakkaasti kuormittavaa tai pitkäaikaista. Pitkittynyt stressi sen sijaan saattaa alkaa vaikuttaa hyvinvointiin ja lopulta tuo vakavampia oireita. Tällöin stressi saattaa toimia laukaisijana muihin elämänlaatua heikentäviin ongelmiin, kuten unettomuuteen, ahdistukseen ja jopa masennukseen.

Ihmiset reagoivat stressaaviin tilanteisiin hyvin eri tavoin. Kyse on ihmisen sieto- ja vastustuskyvystä ja siitä, millaisia haasteita ihminen on aiemmin kohdannut ja kuinka niistä on selviydytty. Stressiä ja sen hallintaa on kuitenkin mahdollista kehittää stressinhallintakoulutuksissa.

Stressinhallintakurssi auttaa arjessa

Monen elämää saattaa helpottaa tieto siitä, että stressiä on mahdollista kontrolloida. Se vaatii kuitenkin asiaan perehtymistä.

Stressinhallintakursseilla opetellaan tunnistamaan stressaavat tilanteet ja valmistautumaan niihin jo etukäteen. Myös jo päällä olevaa stressiä on mahdollista lievittää kurssien oppien avulla. Tapoja torjua stressiä on monia eikä kaikki keinot tepsi kaikkiin samalla tavalla. Jokaisella on kuitenkin mahdollista onnistua stressinhallinnassa, kun saa siihen itselleen sopivat apukeinot.

Miksi osallistua stressinhallintakurssille?

Yksin voi olla vaikea käsitellä stressin tunteita. Kurssit tarjoavat neuvoja esimerkiksi ajan- ja stressinhallintaan sekä oman elämän aikatauluttamiseen. Niissä opiskellaan käytännön menetelmiä rentoutumiseen sekä fyysisellä että psyykkisellä tasolla.

Koulutuksissa keskitytään niihin tekijöihin, joihin voi itse vaikuttaa. Monesti nissä myös pohditaan omia stressin aiheuttajia ja mitataan omaa ihanteellista stressitasoa.

Miten stressiä voi oppia hallitsemaan?

Stressinhallinnassa keskeistä on oppia olemaan itselleen armollinen. Stressiä voi olla mahdotonta välttää, mutta tiettyihin asioihin huomion kiinnittäminen voi auttaa sen hallinnassa. Suurimmalle osalle tasapainoinen arki, riittävä unen saanti, asioista puhuminen läheisten kanssa ja liikunnan sisällyttäminen arkeen voivat olla isoina tekijöinä stressin ehkäisyssä.

Muita elämänlaatuun vaikuttavia tekijöitä ja stressinhallintaan liittyviä tekijöitä ovat:

• stressaavien tilanteiden välttäminen tai niissä olemiseen totuttautuminen
  • kohtuullisten odotusten asettaminen
  • yksilöllisten rentoutumistapojen löytäminen
  • rakentavan ajattelutavan suosiminen
  • oman ajattelutavan muuttaminen
  • vastoinkäymisten näkeminen oppimiskokemuksina
  • huumorintajun säilyttäminen

Palaa sivun alkuun  Tee stressitesti

Lähteet: Suomen Mielenterveysseura, YTHS, Luontoon.fi, Terveys.fi

Usein kysytyt kysymykset

• Stressinhallinnalla tarkoitetaan keinoja, joilla stressin haittavaikutukset pysyvät mahdollisimman vähäisenä.

• Jatkuva stressi voi aiheuttaa monenlaisia haitallisia oireita ja voi pitkittyessä olla vaarallista terveydelle. Kaikki stressi ei kuitenkaan ole haitallista.

• Kyky hallita stressiä ja stressitekijöitä on tärkeä taito ehkäisemään terveyshaittoja. Liiallinen stressi vaikuttaa nopeasti hyvinvointiin ja jaksamiseen.

• Tärkeä osa stressinhallintaa on tunnistaa omat rajat ja voimavarat sekä huomioda omat ajattelutavat. Apua stressin hallitsemiseen voi saada arjen tasapainottamisesta ja huomiomalla omaan elämänlaatuun vaikuttavat tekijät.