Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen

Koulutuksen tavoitteena on vahvistaa osallistujien taitoja ja valmiuksia ennakoida ja ennaltaehkäistä väkivalta-, uhka- ja konfliktitilanteita. Koulutuksessa käsitellään tekijöitä, jotka voivat laukaista väkivaltaisen ja aggressiivisen käyttäytymisen sekä perehdytään kehon kielen ymmärtämiseen. Käsiteltävät asiakokonaisuudet räätälöidään asiakkaan toimialan mukaisesti ja sisällön suunnittelussa huomioidaan asiakkaan omat ohjeistukset aggressiivisten asiakkaiden kohtaamisessa. Koulutukseen voidaan teoriaopetuksen lisäksi sisällyttää muun muassa käytännön harjoituksia otteista irtautumiseen ja avun hälyttämiseen sekä työpisteiden turvallisuuteen liittyviä osioita.
Koulutuksen kesto
Koulutuksen kesto on sovittavissa asiakkaan kanssa. Yleensä koulutuksen kesto on noin ½-1 päivä, joka voidaan toteuttaa erikseen sovittuina moduuleina, esimerkiksi 1 x 4h, 2 x 4h tai 1 x 8h.
Ohjelmassa
Koulutuksen sisältö suunnitellaan yhdessä asiakkaan kanssa yrityksen toiveet ja alakohtaiset erityispiirteet huomioiden.
Koulutuksen teemoja voivat olla muun muassa:
- Turvallisuuden merkitys työpaikoilla
- Aggressiivisen käyttäytymisen syyt ja ilmenemismuodot
- Väkivaltaan ja väkivallan uhkaan liittyvät erityispiirteet
- Uhkaavan henkilön tunnistaminen ja kohtaaminen
- Uhka- ja vaaratilanteiden ennaltaehkäisy ja varautuminen
- Toiminta vaaratilanteissa ja niiden jälkeen
- Vaaratilanteiden aiheuttamat stressireaktiot
- Väkivallalta puolustautumiseen liittyvä lainsäädäntö
- Arki vaarallisen tilanteen jälkeen: toipuminen stressaavasta tilanteesta, työkykyä edistävät toimet ja työyhteisön tuki
- Oma kehittyminen ja työssä jaksaminen.
Koulutuksesta hyötyvät
Koulutus soveltuu eri toimialojen haastavissa ja uhkaavissa asiakaspalvelutilanteissa toimiville henkilöille. Koulutuksesta hyötyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan erityisyksiköissä työskentelevät (esim. mielenterveys- ja päihdekuntoutus, lasten- ja nuorten erityisyksiköt), kotihoidon työntekijät sekä esimerkiksi päivystyksessä työskentelevät. Kaupan alalle koulutus soveltuu esimerkiksi vaativissa toimintaympäristöissä olevien myymälöiden vuorovastaaville, yövuoroja tekeville myyjille sekä yksintyöskenteleville henkilöille. Koulutuksen sisältö suunnitellaan yhdessä asiakkaan kanssa, jolloin alakohtaiset lainalaisuudet ja erityispiirteet pystytään huomioimaan kattavasti.
Toteutustapa ja -paikka
Koulutus toteutetaan asiakkaan kanssa sovitulla tavalla lähiopetuksena (Taitotalossa tai asiakkaan tiloissa) tai etäopetuksena Teamsin välityksellä. Halutuista teemoista voidaan myös muodostaa verkko-opintokokonaisuus (verkkokurssi).
Ota yhteyttä ja pyydä tarjous! Suunnitellaan yhdessä tarpeitanne vastaava koulutuskokonaisuus.
Kiinnostuitko koulutuksesta?
Jos haluat lisätietoa aiheesta Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen, klikkaa alta ja täytä yhteydenottolomake. Kysymyksesi lähetetään suoraan koulutuksen järjestäjälle.Ota yhteyttä
Taitotalo – maan laajimmat koulutusmahdollisuudet ammattilaisille, asiantuntijoille ja esimiehille
Taitotalo syntyi, kun AEL ja Amiedu yhdistivät voimansa. Alan suurimpana toimijana Taitotalolla on pitkä historia muuttuvan maailman koulutustarpeisiin vastaamisessa. Koulutustarjonta ja asiantuntijaverkosto on toimialan laajin. Asiakkuudenhoitomallissa on panostettu siihen, että yrityksille ja opiskelijoille on ainutlaatuiset puitteet kehittää prosessejaan ja käytännön...
Lue lisää kouluttajasta Taitotalo ja katso koulutustarjonta täältä